پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۷۴۶۴۶
تاریخ انتشار : ۱۸ آذر ۱۳۹۷ - ۲۳:۴۷
حسن روحانی رییس جمهور ایران روز گذشته به اروپایی‌ها و آمریکایی‌ها هشدار داد که در صورت تضعیف اقتصاد ایران، آوار تروریسم، پناهجو و مواد مخدر به سمت آن‌ها روانه خواهد شد. رسانه‌های جهان توجه ویژه‌ای به این بخش از اظهارات روحانی نشان دادند.

شعارسال: حسن روحانی رییس جمهور ایران روز گذشته به اروپایی‌ها و آمریکایی‌ها هشدار داد که در صورت تضعیف اقتصاد ایران، آوار تروریسم، پناهجو و مواد مخدر به سمت آن‌ها روانه خواهد شد. رسانه‌های جهان توجه ویژه‌ای به این بخش از اظهارات روحانی نشان دادند.

 سخنان روحانی در جمع روسای مجلس افغانستان، پاکستان، ترکیه، چین و روسیه برای غربی‌ها بسیار سنگین بود. روحانی گفته بود «به تحریم کنندگان هشدار می‌دهیم که اگر توانایی‌ها ما در مبارزه با مواد مخدر و تروریسم در خاستگاه آن‌ها ضربه ببیند، نخواهید توانست از آوار مواد مخدر، بمب‌ها و تروریسم و مهاجرت به سلامت خارج شوید

روحانی همچنین گفته بود «ما ۸۰۰ میلیون دلار در سال هزینه مبارزه با مواد می‌کنیم. تصور کنید چه فاجعه‌ای خواهد شد اگر در این روند خللی وارد شود

این اظهارات بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های جهان داشت. این بازتاب به حدی وسیع بود که کمتر رسانه معتبر و حتی غیر معتبری را از روز گذشته پیدا می‌شد که این بخش از صحبت‌های روحانی را مورد توجه قرار نداده باشد.

رویترز در مطلبی نوشت قاچاق مواد مخدر یکی از چالش‌های جدی ایران است چرا که این کشور مرز گسترده‌ای با افغانستان که بزرگترین تولیدکننده تریاک جهان است دارد و با پاکستان که اصلی‌ترین ترانزیت مواد مخدر به جهان است نیز هم‌مرز است.

«در سال ۲۰۱۴ سازمان ملل گزارشی منتشر کرد که نشان می‌داد دو سوم افیون و یک چهارم هروئین و مورفین در جهان توسط ایران کشف و ضبط شده است

رویترز در ادامه گزارش خود به حمایت ایران از سوریه اشاره کرده و نوشته ایران در طول این سال‌ها مستشاران نظامی، ادوات و شبه نظامیان شیعه خود را برای جنگ با گروه‌های نظامی مخالف بشار اسد به این کشور فرستاده است. در عراق نیز ایران با ارسال مستشار نظامی و شبه‌نظامیان شیعه به شکست داعش کمک کرده است.

رویترز همچنین به بازگشت ۷۰۰ هزار افغان به کشورشان به واسطه مشکلات اقتصادی در ایران پس ار خروج آمریکا از برجام اشاره کرده و نوشته بر اساس داده‌های آژانس مهاجرت سازمان ملل و رسانه‌های ایرانی، افغان‌ها سعی دارند پس از ایران به سمت ترکیه و اروپا بروند.

۲۶ میلیارد دلار هزینه امنیت مرزهای ایران با افغانستان و پاکستان

«ویچیتا ایگل» بزرگترین روزنامه ایالت کانزاس آمریکا نوشته روحانی هشدار داده که ایران در صورت تضعیف شدن قادر به مبارزه با مواد مخدر و تروریسم نیست.

این روزنامه آمریکایی با اشاره به این اظهارات رییس جمهور ایران نوشت: ایران مسیر اصلی مواد مخدر از افغانستان به سمت اروپا و خلیج فارس است. افغانستان یکی از بزرگترین تولید کنندگان افیون در جهان است به طوری که ایالت هلمند افغانستان به بزرگترین منطقه کشت افیون تبدیل شده است. افیون مواد اولیه تولید هروئین است و کشاورزان افغان تقریبا ۸۰ درصد توزیع افیون جهان را به خود اختصاص داده‌اند.

این رسانه همچنین نوشت: اقتصاد ایران بعد از تحریم‌های آمریکا علیه تهران ضعیف شده است. روحانی تحریم‌های آمریکا را تروریسم اقتصادی خوانده است. ایران هزینه سنگینی برای مبارزه با قاچاق مواد مخدر صرف می‌کند. تعداد زیادی از افراد گارد مرزی ایران سالانه در مبارزه با قاچاق مواد جان می‌بازند. این کشور اخیرا در یک اقدام نمادین ۱۰۰ تن مواد مخدر کشف شده را آتش زد.

این روزنامه آمریکایی نوشت: طبق آمار‌های رسمی در سال ۲۰۱۳ ایران بیش از ۲۶ میلیارد دلار برای حفر کانال و کشیدن دیوار خاکی و ایجاد پست‌های جدید و سیم خاردار در امتداد مرزهایش با افغانستان و پاکستان صرف کرده است. تا سال ۲۰۱۶ ایران نزدیک به ۲.۵ میلیارد دلار برای مبارزه با مواد مخدر صرف کرده بود.

ایران مسیر ارتباطی افغانستان به اروپا

«آسوشیتدپرس» نیز ضمن اشاره به محتوای سخنرانی روحانی نوشت: ایران مسیر ارتباطی افغانستان به اروپا و خلیج فارس است و سالانه مقدار زیادی از مواد مخدر کشف شده را در یک نمایش علنی آتش می‌زند.

خبرگزاری فرانسه در گزارش خود نوشت: رییس جمهور ایران ایران تاکید کرده که جمهوری اسلامی انتظار ندارد که بازیگران بی مسئولیت در جهان مسئولیت صلح جهانی را بر دوش بگیرند. او بر فقر و فساد و بی عدالتی به عنوان اصلی‌ترین عوامل خشونت‌های تروریستی در منطقه نام برد و از کشور‌های حاضر در این نشست خواست تا مسئولیت از بین بردن ریشه تروریسم را از طریق اقدامات و همکاری‌هایشان بر عهده بگیرند.

رئیس جمهور آتشین مزاج!

روزنامه اکسپرس انگلیس نوشت: رییس جمهور آتشین مزاج ایران به غرب هشدار داد که تحریم‌های آمریکا ممکن است آوار مواد، تروریسم و پناهجو را بر سرشان خراب کند.

«رادیو آزاد اروپا» به یک نظرسنجی درباره تروریسم جهانی اشاره کرده و نوشت: این نظر سنجی که در ۱۹ سپتامبر امسال توسط وزارت خارجه آمریکا منتشر شده نشان م‌یدهد ایران مسئولیت بسیاری از درگیری‌ها و تضعیف منافع آمریکا در منطقه را بر عهده دارد.

این رسانه نوشت: اقتصاد ایران به واسطه تحریم‌های اعمال شده توسط دولت ترامپ تحت فشار است. ترامپ معتقد است این توافق به این دلیل که مانع از توسعه موشک‌های بالستیک ایران و حمایت این کشور از نیرو‌های نیابتی اش در سوریه، عراق، یمن و لبنان نشده، توافق ناقصی است.

بازتاب در رسانه‌های منطقه

«آروتز شوا» رسانه اسرائیلی نیز به این اظهارات روحانی واکنش نشان داده و نوشته در هفته‌های اخیر روحانی لحن خود را درباره تحریم‌های آمریکا علیه ایران تغییر داده است. او اوایل اصرار داشت بگوید تحریم‌های آمریکا تاثیری بر اقتصاد ایران نداشته چرا که آمریکا چهل سال است این تحریم‌ها را علیه این کشور اعمال می‌کند.

این رسانه اسرائیلی همچنین نوشت: ایران امیدوار است از اتحادیه اروپا برای دور زدن تحریم‌های آمریکا کمک بگیرد. اروپایی‌ها قرار است سپر دفاعی‌ای برای کمپانی‌هایشان در برابر تحریم‌های آمریکا ایجاد کنند و به این وسیله برجام را حفظ کنند.

روزنامه عربی «المصدر نیوز» نیز این اظهارات را در گزارشی با عنوان روحانی نسبت به عواقب تروریسم اقتصادی آمریکا هشدار داد بازتاب داد.

«تایمز آو اسرائیل» نیز در گزارش خود این اظهارات را تهدید روحانی خطاب به اروپایی خواند و نوشت: اروپایی‌ها که به شدت با خروج آمریکا از توافق هسته‌ای مخالف بودند اقداماتی را برای دور زدن تحریم‌های آمریکا علیه تهران در نظر گرفته‌اند. اتحادیه اروپا بر روی یک سامانه مالی تحت عنوان ساز و کار ویژه مالی اروپا سرمایه گذاری کرده تا از این طریق جریان پول برای ایران را حفظ کند، اما هنوز برای یافتن یک کشور به عنوان میزبان این ساز و کار دچار مشکل شده چرا که کشور‌های اروپایی از تحریم‌های احتمالی آمریکادر صورت پذیرش میزبانی این ساز وکار می‌ترسند.

«راشا تودی» روسیه نیز نوشت: ترامپ تحریم‌هایی را علیه تجارت نفت و بخش بانکی ایران اعمال کرده است. خروج آمریکا از توافق هسته‌ای توسط اروپایی‌ها، روسیه و چین محکوم شده است. آژانس بین المللی انرژی اتمی که مسئولیت رصد برنامه هسته‌ای ایران را دارد نیز بار‌ها پایبندی ایران به توافق هسته‌ای را تایید کرده است.

«دیلی تایمز پاکستان» در گزارش خود نوشت: روحانی خطاب به روسای مجالس افغانستان، پاکستان، چین، روسیه و ترکیه اعلام کرد که ایران از فشار‌های اقتصادی آمریکا رنج می‌برد. بیشتر مشارکت کنندگان در این نشست با تحریم‌های تند آمریکا مواجهند و دیگران نیز تحت فشار دولت آمریکا هستند که از تجارت به عنوان یک سلاح دیپلماتیک استفاده می‌کند.

این رسانه پاکستانی نوشت: ترامپ صد‌ها میلیون دلار کمک به پاکستان را به بهانه ناتوانی پاکستان در اقدامات نظامی قطع کرده است.

روحانی به اروپایی‌ها نیز هشدار داد. اروپایی‌ها با خروج آمریکا از توافق هسته‌ای مخالف هستند واقداماتی را برای دور زدن تحریم‌های آمریکا و حفظ تجارت با ایران در برنامه خود دارند.

«الجزیره» قطر نوشت: روحانی تحریم‌های اقتصادی آمریکا را تروریسم اقتصادی خوانده و گفت: این تحریم‌ها غیر قانونی و ناعادلانه است.

بر اساس این گزارش کمپانی‌های غیر آمریکایی نیز در معرض جریمه‌های سنگین آمریکا در صورت تجارت با ایران هستند. با این حال به هشت کشور خریدار نفت ایران معافیت اعطا شده است. تحریم‌های آمریکا منجر به کاهش سرمایه گذاری‌های خارجی در ایران شده و بسیاری از کمپانی‌های اروپایی عملیات هایشان را در تهران قطع کرده‌اند و همین امر کاهش ارزش ریال و افزایش تورم را در پی داشته است.

الجزیره نوشت: بسیاری از مشاوران ترامپ به دنبال سقوط نظام در ایرانند و همین‌ها تنش‌ها بین دو کشور را تشدید کرده است. در ماه اکتبر روحانی آمریکا را به پیگیری سیاست تغییر نظام در ایران محکوم کرد. اما ایران برجام را با باقی امضا کنندگان این توافق نگه داشته است. با این حال تهران بار‌ها تهدید کرده در صورتی که کشورش به منافع اقتصادی ناشی از برجام دست پیدا نکند، از این توافق خارج خواهد شد.


شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت خبری رویداد 24 ، تاریخ انتشار 18آذر 97، کدخبر: 157764،www.rouydad24.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین