پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۷۵۱۷۷
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۱ آذر ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۱
اتفاقات بازی پرسپولیس مقابل سپاهان نشان می دهد چرا به تکنولوژی کمک داور ویدیویی نیاز داریم.
شعارسال: بازی حساس پرسپولیس مقابل سپاهان که با تساوی یک گله دو تیم به پایان رسید، یکی از جنجالی ترین بازی های چند فصل اخیر فوتبال ایران بود. از فضای بمب آلود سکو ها گرفته تا داوری و درگیری بازیکنان، این بازی را به یکی از پر بحث ترین بازی های نیم فصل اول لیگ هجدهم تبدیل کرد. پس از گذشت چند روز از پایان این مسابقه، هنوز هم حرف و حدیث ها پیرامون داوری این بازی زیاد است. با وجود آن‌که سازمان لیگ برای قضاوت این بازی به سراغ تیم داوری علیرضا فغانی رفت اما شرایط آن‌قدر پیچیده پیش رفت که فینال نیم فصل فوتبال ایران سوت های جنجالی زیادی داشته باشد.

این بحث ها آن‌قدر ادامه دار بود تا در نهایت فریدون اصفهانیان، رئیس کمیته داوران را به واکنش وا داشت: "ناظر بازی گزارش خود را به ما ارائه داد. با توجه به حساسیت بازی و جو حاکم بر استادیوم، سعی شد از بهترین تیم داوری در این مسابقه استفاده شود. تیم داوری از نظر مدیریت در بازی، کنترل بازی و تنبیهات انضباطی به خوبی عمل کرده و توانست مسابقه را کنترل کنند. طبق گزارش ناظر بازی، در دقیقه 87 داور به درستی خطای هند پنالتی سپاهان را اعلام کرد چون دست بازیکن کاملا در حالت غیر طبیعی بود و باعث انحراف توپ شد. البته در این صحنه که حدود یک تا دو ثانیه طول کشید، حدود 18 بازیکن از دو تیم داخل محوطه جریمه جدال های فیزیکی داشتند که در این برخورد ها، تماس بدنی نیز وجود داشت".

در چنین شرایطی و با وجود بحث و جدل های فراوان پیرامون این بازی حیاتی، بعید نیست در روز های آینده علیرضا فغانی هم اظهار نظری درباره قضاوت خود داشته باشد. شاید او پنالتی را رد کند و شاید هم پای تصمیم خود بماند. اما حقیقت این است که مقصر سوت های بعضا اشتباه، داوران نیستند. درشرایط فعلی فوتبال جهان که استفاده از کمک داور های ویدیویی به یک عادت تبدیل شده است، فوتبال ایران همیشه عقب تر از هم‌تایان خود بوده است و این مسئله در سیستم کمک داور ویدیویی هم به چشم می آید.

لیگ حرفه ای فوتبال آمریکا موسوم به ام‌ال‌اس، بوندسلیگا، سری آ، لیگ یک فرانسه و لیگ اردیویژه هلند از معروف ترین لیگ های فوتبال جهان هستند که از سیستم قضاوت ویدیویی بهره می برند. این فناوری نخستین بار در جام جهانی روسیه به کار گرفته شد و موجب شد تا بسیاری از داوران، نظر خود را درباره سوت های اشتباه خود تغییر دهند. زمانی که بحث استفاده از این فناوری پیش می آید، بسیاری به هزینه هنگفت آن اشاره می کنند اما این تکنولوژی با هزینه های بسیار کمتر هم در دسترس است. در لیگ مصر، داور ها با کمک تصاویر ضبط شده از تلویزیون به استقبال سیستم کمک داور ویدیویی می روند که البته چندان هم دور از فلسفه اصلی این فناوری نیست.

کمیته داوران اگر واقعا به دنبال توسعه فوتبال ایران است، باید کمک داور ویدیویی را به عنوان دستیار جدید به داوران ایرانی هدیه بدهد. استفاده از سیستم کمک داور ویدیویی به داوران کمک شایانی خواهد کرد تا قضاوت های با کیفیت تری داشته باشند. انتظار نداریم فدراسیون فوتبال برای همه بازی های لیگ برتر و لیگ یک (که همیشه در جنجال های داوری غرق است) از کمک داور ویدیویی استفاده کند اما حضور این سیستم در بازی های حیاتی فصل، پاسخ محکمی به برخی حاشیه سازان خواهد بود.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از خبرگزاری خبرآنلاین ، تاریخ انتشار: 20 آذر 1397 ، کدخبر: 1211519 ، www.khabaronline.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۳۱ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۲
0
0
س.ح75
با این حجم از خطای داوری در کشور ما باید هم از این سیستم استفاده بشه
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین