پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۷۵۶۹۴
تاریخ انتشار : ۲۴ آذر ۱۳۹۷ - ۰۰:۳۰
اردوگاه چشمه سفید کرمانشاه که به منظور ایجاد پناهگاهی برای متکدیان و معتادان متجاهر راه‌اندازی شد به‌دلیل کمبود امکانات به تهدیدی برای این گروه تبدیل شده است.در اردوگاه چشمه سفید تا دو برابر ظرفیت افراد متکدی و معتاد نگهداری می‌شوند و برای افراد حاضر در این اردوگاه نیز اقدامات حمایتی و درمانی انجام نمی‌شود تا این اردوگاه به جای اینکه مأمنی برای بی‌پناهان باشد به تهدیدی برای آن‌ها تبدیل شود.چقامیرزایی با اشاره به اینکه این مکان به تنهایی برای جمع‌آوری متکدیان و معتادان این شهر کفایت نمی‌کند زیرا باید تمامی مراحل غربال‌گیری در آنها به خوبی لحاظ شود، عنوان کرد: در شرایط کنونی به این مهم توجه نمی‌‌شود و به دلیل عدم همکاری مناسب کمیته امداد و بهزیستی و ده دستگاه دیگر استان با شهرداری این مکان اکنون به محیطی برای جمع‌آوری و اسکان متکدیان و معتادان خیابانی و پرخطر تبدیل شده است.

شعار سال: اردوگاه اقامتی چشمه سفید کرمانشاه برای نگهداری از متکدیان سطح شهر راه‌اندازی شده است تا با جمع‌آوری این گروه از افراد شهر چهره‌ای نامناسب نداشته باشد و با رعایت احترام به حقوق شهروندی زمینه بهبود وضعیت متکدیان با اقدامات حمایتی در اردوگاه چشمه سفید فراهم شود.

اما این اردوگاه در سال‌های اخیر وضعیت مناسبی نداشته است زیرا از یک سو کارکرد آن به مکانی برای نگهداری متکدیان و معتادان تغییر یافته است و از سوی دیگر نیز کم‌کاری بسیاری از دستگاه‌های اجرایی و خدماتی کلانشهر کرمانشاه سبب شده شهرداری در خدمات‌دهی به افراد حاضر در این منطقه تنها باشد.

در اردوگاه چشمه سفید تا دو برابر ظرفیت افراد متکدی و معتاد نگهداری می‌شوند و برای افراد حاضر در این اردوگاه نیز اقدامات حمایتی و درمانی انجام نمی‌شود تا این اردوگاه به جای اینکه مأمنی برای بی‌پناهان باشد به تهدیدی برای آن‌ها تبدیل شود.

استفاده از دو برابر ظرفیت اردوگاه چشمه‌ سفید

مسئول اردوگاه چشمه سفید کرمانشاه گفت: اردوگاه چشمه سفید از ظرفیت نگهداری تقریبی 100 نفر برخوردار است و با این وجود نزدیک به 230 نفر هم‌اکنون در این مکان نگهداری می‌شوند که بیش از 100 نفر اضافه بر ظرفیت است که این موضوع زمینه شیوع انواع بیماری‌ها را در این اردوگاه فراهم می‌کند.

چقامیرزایی با اشاره به اینکه این مکان به تنهایی برای جمع‌آوری متکدیان و معتادان این شهر کفایت نمی‌کند زیرا باید تمامی مراحل غربال‌گیری در آنها به خوبی لحاظ شود، عنوان کرد: در شرایط کنونی به این مهم توجه نمی‌‌شود و به دلیل عدم همکاری مناسب کمیته امداد و بهزیستی و ده دستگاه دیگر استان با شهرداری این مکان اکنون به محیطی برای جمع‌آوری و اسکان متکدیان و معتادان خیابانی و پرخطر تبدیل شده است.

وی در مورد اقدامات انجام شده در اردوگاه چشمه سفید برای بهبود وضعیت آن، افزود: تاکنون اقداماتی در زمینه ساماندهی فضای سبز، زیباسازی، رنگ آمیزی، ایجاد آرایشگاه، تعویض تخت‌ها، تعویض البسه و سم‌پاشی محیط اردوگاه برای جلوگیری از بیماری‌هایی همچون شپش و حذف عوامل بیماری‌زا انجام شده است.

سئول اردوگاه چشمه سفید کرمانشاه با شاره به اینکه در گذشته وضعیت بخش بانوان این اردوگاه بسیار نابسامان بود، عنوان کرد: اما اکنون اتاق‌ها رنگ‌آمیزی شده و از نظر بهداشتی کارشناسان نیز این موارد را تأیید کردند.

وی با بیان اینکه در بخش بانوان 6 نفر از خانم‌ها به امور مدیریتی این اردوگاه می‌پردازند، بیان کرد: هفته‌ای سه روز طرح غربالگری بیماری ایدز و هپاتیت از سوی سازمان بهزیستی استان کرمانشاه در این مکان اجرایی می‌شود.

چقامیرزایی گفت: به مسئولان ذیربط پیشنهاد دادیم یک کارگاه آموزشی و اشتغالزایی در کمپ‌ها به وجود بیاید تا افراد بعد از خروج از این مکان در جامعه بتوانند مهارتی را فراگرفته باشند زیرا افراد هنرمند و خلاقی نیز در این اردوگاه هستند.

وی با بیان اینکه بهبود شرایط اردوگاه نیاز به اعتبار و هزینه کافی دارد، افزود: بهبود وضعیت اردوگاه چشمه سفید یک کار جمعی است و دستگاه‌های حمایتی و به‌ویژه آموزشی و فرهنگی برای کمک به افراد حاضر در این اردوگاه باید وارد عمل شوند.

مسئول اردوگاه چشمه سفید کرمانشاه عنوان کرد: برای این 200 نفر افراد معتاد شهرداری ماهیانه مبلغ 60 میلیون تومان بابت شرابط نگهداری، خوراک روزانه، وسایل گرمایشی و سرمایشی و سوخت تخصیص داده است و غیر از شهرداری سایر دستگاه‌ها حمایت مالی ندارند.

وی افزود: در کل باید 12 دستگاه متولی این امر برای حل معضلات این اردوگاه پای کار بیایند اما متأسفانه به‌دلیل عدم کمک‌و همراهی در رفع مشکلات اردوگاه چشمه سفید، این مکان همواره با مشکلاتی مواجه بوده و بارها این قضیه را از سایر دستگاه‌ها مطالبه‌گری کرده‌ایم.

چقامیرزایی با اشاره به اینکه قرار بر این است که فضای نگهداری متکدیان و افراد معتاد هر چه سریعتر تفکیک‌سازی شود، گفت: اکنون فضای نگهداری معتادان و متکدیان تفکیک نشده و این امر خود شرایط نامناسبی را برای روی آوردن افراد متکدی به سمت اعتیاد فراهم می‌کند.

وی با بیان اینکه اعتباری برای فعالیت‌های فرهنگی در این اردوگاه وجود ندارد، افزود: ساخت کتابخانه تنها فعالیت فرهنگی موجود در این اردوگاه است که به‌دلیل مشکلات جسمی و روحی افراد حاضر در چشمه سفید از آن استقبال نمی‌شود و نبود اقدامات فرهنگی سبب شده بسیاری از افراد پس از ترک اردوگاه دوباره به در دام اعتیاد قرار بگیرند.

مسئول اردوگاه چشمه سفید کرمانشاه گفت: حضور روحانیون برای فعالیت‌های معنوی و افرادی که بتوانند به لحاظ روانی وضعیت افراد حاضر در این اردوگاه بهتر کنند مورد نیاز است و از سوی دیگر نیز با وجود مکاتبه فراوان با خیران اما تاکنون کمک مالی و معنوی چندانی از سوی خیرین دریافت نکرده‌ایم.

چقامیرزایی با اشاره به برگزاری کلاس‌هایی از سوی افرادی که خود قبلاً گرفتار اعتیاد شدند و اکنون ترک کردند در محیط اردوگاه چشمه سفید، افزود: این کلاس‌‌ها هفته‌ای یک روز در محیط اردوگاه برگزار می‌شود که فوایدی برای افراد حاضر در اردوگاه داشته است.

کم‌کاری دستگاه‌های فرهنگی در اردوگاه چشمه‌ سفید

فرماندار شهرستان کرمانشاه با اشاره به اینکه وضعیت اردوگاه چشمه سفید نسبت به گذشته تا حدودی بهتر شده است گفت: تاکنون اقداماتی در زمینه ساماندهی فضای سبز، زیباسازی و رنگ‌آمیزی فضای اردوگاه انجام شده است.

فضل‌الله رنجبر با اشاره به اینکه در جلسات با حضور استاندار قرار بر این شد که اقدامات فرهنگی و آموزشی بیشتری در این منطقه انجام شود، عنوان کرد: طبق مصوبه‌ای قرار بر این شده که سه روز در هفته نمایندگان دستگاه‌های ذیربط به منظور اجرای طرح غربالگری در اردوگاه چشمه سفید حضور پیدا کنند.

وی خاطرنشان کرد: وضعیت بهداشتی اردوگاه نسبت به گذشته تا حدودی بهتر شده است اما تا نقطه ایده‌آل هنوز فاصله زیادی داریم و ما انتظار داریم مسئولان ارشاد و تبلیغات اسلامی در این مناطق ورود و اقدامات فرهنگی مناسبی را ارائه دهند.

ضرورت توانمندسازی بانوان آسیب‌پذیر

مدیر مرکز خانه سلامت کرمانشاه با اشاره به اینکه از لحاظ بهداشتی اردوگاه چشمه سفید در گذشته مشکلات بسیاری داشت، گفت: تغییرات در فضاسازی‌ و زیباسازی این اردوگاه در این یک سال اخیر انجام شده است.

فاطمه حسن‌آبادی با اشاره به یک سری اقدامات روانشناسی و مشاوره در این اردوگاه، افزود: قرار است که از هفته آینده یک سری پرونده‌هایی برای افرادی که تحت مشاوره قرار می‌گیرند تشکیل شود تا بر روی موضوع توانمندسازی افراد بیشتر کار شود.

وی با بیان اینکه در صورت هماهنگی با سازمان فنی و حرفه‌ای یک فضاسازی برای آموزش مهارت‌ها به افراد در قالب کارگاه فراهم خواهد شد، بیان کرد:با این اقدام بانوان بعد از دریافت خدمات حمایتی و بازگشت به اجتماع حرفه‌ای برای انجام فرا گرفته‌اند.

حسن‌آبادی یکی دیگر از مشکلات اردوگاه چشمه سفید را عدم تفکیک فضای نگهداری بانوان متکدی، معتاد ‌‌‌‌و سایر بانوان دانست.

وی از راه‌اندازی نخستین مرکز خانه سلامت کرمانشاه برای حمایت از بانوان آسیب‌دیده خبرداد و گفت: این مرکز اکنون در حال شناسایی موارد دچار آسیب‌های اجتماعی در منطقه ملاحسینی شهرک جعفرآباد است و بعد روی مبحث روانشناسی و مشاوره افراد کار و سپس اقداماتی برای توانمندسازی این افراد برای بازگشت به جامعه انجام می‌دهد.

بی‌توجهی به مشکلات درمانی مددجویان اردوگاه چشمه سفید

رئیس اداره اجرائیات شهرداری کرمانشاه گفت: دو موضوع در این اردوگاه مطرح است؛ یکی موضوع محل نگهداری متکدیان و یکی موضوع ماده 16 و جمع‌آوری افراد معتاد است که باید فرایند خود را طی کند تا این مجوز از طریق سازمان بهزیستی به نیروهای شهرداری داده شود.

علیرضا بهرامی با اشاره به اینکه شهرداری در ماه مبلغ 60 میلیون تومان هزینه جاری به این اردوگاه تخصیص داده است، عنوان کرد: 12 نفر از نیروهای شهرداری، سه دستگاه خودرو و یک دستگاه مینی‌بوس برای جمع‌آوری معتادان و متدکدیان در این اردوگاه مستقر هستند.

وی با بیان اینکه این مجوزی که اکنون به شهرداری داده شده به صورت موقت است و تا چند ماه آینده مهلت قانونی آن تمام می‌شود، بیان کرد: براساس آخرین مصوبه استانداری قرار شد که فرمانداری یک محلی را برای نگهداری متکدیان در نظر بگیرد و شهرداری هم مکانی که برای ماده 16 در نظر گرفته شده را تکمیل کند تا 12 دستگاه مربوطه اقدامات لازم را برای اجرای ماده 16 انجام دهند.

وی با بیان اینکه متأسفانه تاکنون در این اردوگاه هیچ‌گونه درمان و اقدامات روانشناسی برای معتادان انجام نمی‌شود، افزود: زبرا ماده 16 هنوز اجرایی نشده و تنها یک قرنطینه در این اردوگاه وجود دارد که در حد دو سه روز برای نگهداری معتادان جوابگو است.

وی با بیان اینکه شهرداری در رابطه با زیباسازی و حل مشکلات فاضلاب اردوگاه ورود پبدا کرده و اقداماتی انجام داده است، گفت: 27 مورد سازمان بهداشت از این اردوگاه ایراد گرفت که شهرداری این 27 مورد را برطرف کرد و به غیر از شهرداری سایر دستگاه‌ها آنطور که در قانون آمده پای کار نیستند.

رئیس اداره اجرائیات شهرداری کرمانشاه با بیان اینکه مسئولان مربوطه باید هرچه سریعتر مشکلات فضای فیزیکی این اردوگاه را برطرف کنند، بیان کرد: در این اردوگاه تنها 120 نفر باید حضور داشته باشد در حالی که 180 تا 250 نفر در این اردوگاه هستند که 120 نفر از این افراد دارای تخت و مابقی کف‌خواب هستند.

وی با اشاره به اینکه در این اردوگاه در چند سال نخست پزشک حضور نداشت، افزود: بعد از پیگیری شهرداری از طرف شورای مبارزه به مواد مخدر سه روز در هفته یک پزشک به صورت سرپایی افراد این اردگاه را ویزیت می‌کند که البته این درمان هم در حد قرص سرماخوردگی است و سایر اقدامات پزشکی برای درمان این مددجویان انجام نمی‌شود.

بهرامی از مشکلات جدی تهیه دارو در این اردوگاه خبرداد و اظهار کرد: داروخانه‌ها به ما دارو نمی‌دهند و اگر مشکلی برای افراد اردوگاه به وجود بیاید از لحاظ پزشکی رسیدگی نمی‌شود.

وی افزود: مدتی قبل یکی از افراد اردوگاه به دلیل افتادان از تخت دچار مشکلی در ناحیه دست شد اما بیمارستان طالقانی با وجود نامه درمان رایگان از سوی اردوگاه ناهماهنگی‌های ایجاد کرد که بعد از گذشت دو ساعت و صحبت مکرر با فرمانداری مشکل پذیرش برطرف شد و درمان بیمار انجام شد.

رئیس اداره اجرائیات شهرداری کرمانشاه با اشاره به اینکه در جلسات مصوب شد که فرمانداری محلی را برای متکدیان در نظر بگیرد تا مشکل فضای فیزیکی اردوگاه تا حدودی برطرف شود، گفت: باید متکدیان و معتادان بعد از ترک و بازگشت به جامعه یک سری مهارت ها را بیاموزند تا زمینه اشتغال آنها در جامعه فراهم شود که متأسفانه همکاری مناسبی تاکنون از سوی سایر دستگاه‌ها انجام نشده است.

وی با بیان اینکه شهرداری موظف است تنها برای مدت محدودی این افراد متکدی را نگهداری کند و بعد از مدتی آنها را آزاد می‌کند، بیان کرد: در ماه حداقل 70 تا 80 مورد افراد تکراری به این اردوگاه آورده می‌شوند و این مکان تنها یک مسکن یک هفته‌ای، ده روزه و شاید یک ماهه برای این افراد است.

صحبت‌های مسئولان مرتبط با اردوگاه چشمه سفید در مورد تنها مرکز نگهداری از متکدیان شهر کرمانشاه جای تأمل فراوان دارد و پیگیری خبرگزاری تسنیم برای یافتن دلیل کم‌کاری سایر دستگاه‌ها در رابطه با وضعیت این اردوگاه خواهد داشت.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته خبرگزاری تسنیم تاریخ انتشار 22 آذر 97، کدخبر: 1898368، www.tasnimnews.com


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین