پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۷۶۴۹۴
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۷ آذر ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۲
به نظر می‌رسد طولانی‌ترین شب سال، این سال‌ها به شبی کم فروغ و تجملاتی تبدیل شده است!
شعار سال : نزدیک به سه دقیقه طولانی‌تر شدن یک شب، بهانه‌ای بود برای دور هم جمع‌شدن خانواده ها. مادربزرگ‌ها می‌گفتند که گرامیداشت این شب به معنای آن است که قدر تک تک لحظات با هم بودن را بدانیم. انار و هندوانه‌ای که اصلاً فصل خوردنش هم نیست، همگی بهانه‌ است تا راهی برای نزدیک کردن دل‌ها پیدا کنیم.

شب یلدا بلند تر و سفره ها تنگ تر / وقتی دور همی هایمان را به هم می زنیم

شاید بزرگتر‌ها راست می‌گویند؛ آن زمان‌ها سفره‌ها کوچک بود و دل‌ها بزرگ. وقتی کنار هم می‌نشستند، نه موبایلی بود که حواسشان را پرت کند، نه کسی آنقدر درگیر بحث‌های مختلف جامعه بود. آن شب همه به فکر خانواده بودند. خانواده از هر چیزی مهمتر بود؛ اما چه شده که کسی جرئت مهمانی گرفتن و برگزاری مراسم شب یلدا را ندارد؟ شاید چون مراسم باید آن چنانی باشد و آبروی میزبان میان فامیل نرود! همه چیز باید جور باشد و میزبان هزینه‌ گزاف پرداخت کند. آن‌ها که جیبشان پر پول است، دچار ولخرجی و تجمل شدند و آن‌هایی که چندان پولدار نیستند و به قول معروف از طبقه‌ متوسط هستند، بی خیال برپایی این دورهمی می‌شوند. معدودند کسانی که هم تعادل را در مخارج حفظ کنند و هم مراسم را با همدلی برگزار کنند.

شب یلدا بلند تر و سفره ها تنگ تر / وقتی دور همی هایمان را به هم می زنیم

قدیم‌تر‌ها به جای خرج‌های زیاد امروزی و نگاه به دست دیگری، سبد‌های خیریه داشتند. سبدی که حاوی میوه و خوراکی بود و جلوی در خانه قرار می‌گرفت. با این کار فقیری که حیا مانعِ درخواست وقت و بی وقتش از مردم بود، شکمش را سیر می کرد. آن فقیر با سبد خیریه از همان میوه‌ای می‌خورد که فرد دارا در کنار خانواده اش تناول می‌کرد. اینگونه دل‌ها به هم نزدیک‌تر می‌شد. واقعا آن سه دقیقه طولانی‌تر شدن شب یلدا، بهانه‌ای برای یک عمل یا اعمال خیر بود.

شب یلدا بلند تر و سفره ها تنگ تر / وقتی دور همی هایمان را به هم می زنیم

صله رحم، صدقه دادن، ولیمه دادن، خوردن از میوه‌های بهشتی و ... همان اتفاقاتی بود که در این شب رخ می‌داد. حالا بازی با گوشی و تجمل گرایی جایگزین این کار‌های خیر شده است. برخی اوقات پایبند ماندن به سنت‌ها اهمیتی ندارد؛ اما وقتی این سنت‌های حسنه، زیر تجملات آجیل‌ها و سفره‌های آن چنانی شب چِله خاک خرده است، باید آن‌ها را با تلاش بیشتر زنده نگه داریم.

بازار آجیل شب یلدا بسیار عجیب و غریب است. قیمت‌ها غیر استاندارد شده و عده‌ای سودجو، از آب گِل آلود گرانی ها ماهی می‌گیرند. در این شرایط باید بیشتر پایبند سنت‌های قدیمی و ساده زیستی گذشتگانمان باشیم و از تجملات دوری کنیم.

شب یلدا بلند تر و سفره ها تنگ تر / وقتی دور همی هایمان را به هم می زنیم

 سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری باشگاه خبرنگاران جوان، تاریخ انتشار 27 آذر 97، کدخبر:6763294 www.yjc.ir

اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۲۸ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۹
0
0
همه سنتها به خاطر چم و هم چشمی و گرانی داره به فراموشی سپرده میشه بعد میگن چرا فرهنگ غربی رواج پیدا کرده
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین