پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۷۶۵۲۲
تاریخ انتشار : ۲۷ آذر ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۴
در پی افزایش قیمت نفت، آژانس بین المللی انرژی IEA پیش بینی کرد قیمت نفت مجددا اندکی کاهش خواهد یافت. با این وجود از بین رفتن بی ثباتی ها در بازار نفت بعید به نظر می‌رسد. متغیر‌هایی در زمینه عرضه و تقاضا وجود دارند که در سال ۲۰۱۹ سبب سیر صعودی یا نزولی قیمت نفت خواهند شد.
شعار سال : قیمت نفت هفته گذشته پس از توافق کشور‌های عضو و غیر عضو اوپک (اوپک پلاس) شاهد روند افزایشی بوده است.

پایگاه اویل پرایس در گزارشی نوشته است که در پی افزایش قیمت نفت، آژانس بین المللی انرژی IEA پیش بینی کرد قیمت نفت مجددا اندکی کاهش خواهد یافت. با این وجود از بین رفتن بی ثباتی ها در بازار نفت بعید به نظر می‌رسد. متغیر‌هایی در زمینه عرضه و تقاضا وجود دارند که در سال ۲۰۱۹ سبب سیر صعودی یا نزولی قیمت نفت خواهند شد.

متغیر‌هایی که در روند صعودی قیمت نفت نقش خواهند داشت، عبارتند از:

۱. ایران: عمده‌ترین و واضح‌ترین خطر در زمینه عرضه درخصوص حجم تولید و عرضه ایران مطرح می‌شود. معافیت اعطایی آمریکا به ۸ کشور برای خرید نفت ایران در ماه می‌ پایان خواهد یافت. این معافیت‌ها پس از آن برای این ۸ کشور در نظر گرفته شد که دولت ترامپ مدت طولانی درباره به صفر رساندن صادرات نفت ایران صحبت کرده بود. در صورت عدم تمدید این معافیت‌ها بازار نفت با خلاء نفت ایران دچار مشکل خواهد شد. همانطور که دیدیم با افزایش تقاضا برای خرید نفت خام برنت، قیمت نفت در روز‌های پایانی ماه نوامبر به بالای ۸۰ دلار در هر بشکه رسید.
دورنمای بازار نفت در سال ۲۰۱۹

۲. لیبی: تولید نفت لیبی به دلیل فعالیت‌های شبه نظامیان دچار مشکل شده و ۴۰۰ هزار بشکه در روز کاهش یافته است. اعضای شمال آفریقایی اوپک منبع ناپایداری در زمینه عرضه نفت محسوب می‌شوند. اگرچه لیبی برای دست یافتن به اهداف بلندپروازانه‎اش در سال ۲۰۱۹ به افزایش تولید نیاز دارد، اما این احتمال وجود دارد که آن‌ها بازار نفت را با کاهش غیرمنتظره دچار شوک کنند.

۳. ونزوئلا: پیش بینی می‌شد که ونزوئلا بتواند سطح تولید نفت خود را تا پایان سال ۲۰۱۸ در حدود یک میلیون بشکه حفظ کند، اما تولید نفت این کشور کاهش یافته و این احتمال وجود دارد که تولید نفت این کشور متوقف شود.

۴. نفت شیل آمریکا: انتظار می‌رود تولید نفت شیل آمریکا همچنان به رشد خود ادامه دهد. در واقع تولیدکنندگان شیل به طرز چشمگیری از پیش بینی‌های خود در سال ۲۰۱۸ که تولید روزانه یک میلیون بشکه بود، فراتر رفتند. اگرچه پیش بینی‌ها علیرغم همه این مشکلات، از کاهش تولید نفت شیل خبر نمی‌دهند، اما به دلیل تاثیر عوامل هزینه‌ای کاهش تولید دور از انتظار نیست و حتی می‌توان گفت اثر این موانع ناامیدکننده خواهد بود.

دورنمای بازار نفت در سال ۲۰۱۹

۵. اوپک پلاس: تصمیم کشور‌های عضو و غیر عضو اوپک در هفته گذشته مبنی بر کاهش تولید سبب افزایش قیمت نفت شد. احتمالا این تصمیم برای تضمین قیمت نفت تا پایان سال ۲۰۱۹ تمدید شود.

۶. عدم رشد عرضه: کاهش شدید بهای نفت در سال ۲۰۱۴ که ضربه بزرگی به اقتصاد کشور‌های تولیدکننده نفت بود، در حال حاضر احساس نمی‌شود. به نظر می‌رسد این مشکل پس از سال ۲۰۲۰ بروز کند. با کاهش تولید نفت شیل بنا به دلایل پیش گفته ممکن است کمبود عرضه در سال ۲۰۲۰ بیشتر احساس شود. رکود اخیر قیمت نفت ممکن است به این مشکل دامن بزند.

از جمله عوامل جانبی اختلال در عرضه نیز می‌توان به موارد زیر اشاره داشت:

رکود اقتصادی: احتمالا بزرگترین و محسوس‌ترین خطر در زمینه بی ثباتی در بازار نفت، رکود اقتصادی خواهد بود. اقتصاد جهان هم اکنون به خطوط قرمز نزدیک شده است. کاهش رشد اقتصادی چین، کاهش تولید ناخالص داخلی بخش‌هایی از اروپا، بحران‌های ارزی در بازار‌های نوظهور و نوسانات مالی در سراسر جهان پر رنگ‌تر به نظر می‌رسند. جنگ تجاری آمریکا-چین می‌تواند به این سیر نزولی دامن بزند.
دورنمای بازار نفت در سال ۲۰۱۹

رشد تولید شیل آمریکا: IEA انتظار دارد عرضه غیر اوپکی نفت در سال ۲۰۱۹ تا ۱.۵ میلیون بشکه در روز افزایش یابد که بیش از میزان تقاضای جهانی است. بخش عمده‌ای از تولید غیر اوپکی به شیل آمریکا مربوط است که با خطوط لوله‌ای که در نیمه دوم سال ۲۰۱۹ به بهره برداری خواهند رسید، می‌توانند موج بعدی تولید شیل را در پی داشته باشند.

ناهماهنگی‌ها در اوپک پلاس: خطر بروز اختلافات میان اعضای عضو و غیر عضو اوپک از جمله مواردی است که بازار عرضه را دچار مشکل خواهد کرد. اختلاف عربستان و روسیه در زمینه کاهش تولید از جمله این اختلافات است. در حالی که عربستان به دلیل مشکلات اقتصادی به شدت خواستار افزایش قیمت‌ها است و تلاش می کند تا تولید روندی کاهشی داشته باشد، روسیه از این ایده حمایت چندانی نمی‌کند.


سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری میزان، تاریخ انتشار 27 آذر 97، کدخبر:476563: www.mizanonline.com


اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین