پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۷۸۸۶۷
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۰۸ دی ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۶
روزهای پایانی سال ۲۰۱۸ میلادی هم مملو از اخبار اقتصادی است. خبرهایی که برای برخی فعالان اقتصادی خوشایند است و برای برخی می‌تواند نشان‌دهنده روزهای سخت پیش رو باشد.
شعارسال: بازار نفت و قیمت این منبع انرژی در بازار یکی از خبرهایی است که این روزها در تمامی رسانه ها منتشر می شود. به خصوص که نوسان قیمت این منبع در پیش از تعطیلات کریسمس و بعد از تعطیلات قابل توجه بوده است و این سوال را برای رسانه ها ایجاد کرد که ایا بازار در مسیری متفاوت از سال قبل حرکت می کند؟ باید در نظر داشت که در سال ۲۰۱۸ میلادی قیمت نفت در بازار روند نزولی داشته است و ازبالغ بر ۸۳ دلار در اواسط سال به حدود ۴۲ دلار در آستانه تعطیلی کریسمس رسید.

خبر مهم و غیر قابل اغماض افت قیمت نفت در آستانه تعطیلی روز کریسمس در غرب و بازگشت به مسیر افزایشی بعد از پایان این روز بود و مساله مهم دیگر پیش بینی تداوم روند افزایشی بعد از تعطیلات سال نوی میلادی به دلایلی است که قبلا کمتر به آن توجه شده بود. رویترز در این مورد نوشت: به نظر می رسد بازارها در مورد افت نرخ رشد اقتصادی دنیا در سال ۲۰۱۹ میلادی براورد نادرستی داشتند. بدون شک در سال جدید نرخ رشد اقتصادی دنیا نسبت به سال ۲۰۱۸ کمتر می شود ولی این افت نگران کننده نیست و دلیلی وجود ندارد که بازار نفت عکس العمل سریع و نگران کننده ای داشته باشد.

از طرف دیگر انتظار می رفت میزان تقاضای نفت هم با سرعت کاهش یابد که باز هم به نظر می رسد این براورد بیش از حد بزرگ ارزیابی شده است. بنابراین بعد از تجربه روند کاهشی در قیمت نفت پیش از تعطیلات کریسمس که باعث شد تا قیمت هر بشکه نفت وست تگزاس از بالغ بر ۵۲ دلار در روز ۱۳ دسامبر به حدود ۴۲ دلار در آستانه تعطیلات کریسمس برسد، دوباره قیمت این منبع انرژی در بازار جهانی افزایش پیدا کرد.

البته هنوز فاکتورهای نگران کننده در بازار نفت وجود دارد مثلا این که کشورهای صادر کننده نفت از روز اول ژانویه سال جاری اوپک به علاوه روسیه تولید نفت را ۱.۲ میلیون بشکه کاهش خواهند داد. این سیاست باعث می شود که بازار با کمبود عرضه روبرو شود و قیمت افزایش پیدا کند. جیمز هایرزیک تحلیل گر بازار انرژی در این مورد به سی ان ان گفت: ما انتظار نداریم سیاست اوپک به یکباره زمینه ساز افزایش ناگهانی قیمت نفت در بازار شود ولی بدون شک هم اثر روانی این سیاست و هم اثر آن در بازار غیر قابل اغماض است و ما رشد قیمتها را شاهد خواهیم بود.

وی ادامه داد: نگرانی در مورد کمبود عرضه در بازار نفت از زمانی ایجاد شد که امریکا تحریم نفتی ایران را از سر گرفت. البته از فشار این نگرانی زمانی کم شد که اخباری در مورد معافیت ۱۸۰ روزه شماری از کشورها از این تحریم منتشر شد. حال هم هر چه به پایان این دوره نزدیک می شویم فشار روی بازار نفت بیشتر می شود. بدون شک در روز پایانی این معافیت ما شاهد افزایش قیمت نفت خواهیم بود و اگر سیاست دیگری در پیش گرفته نشود این فشار بیشتر هم می شود به خصوص که اوپک و عربستان علیرغم قول هایی که به رییس جمهوری امریکا داده بودند نه تنها تولید خود را بیشتر نکردند بلکه تصمیم به کاهش تولید هم گرفتند.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از خبرگزاری خبرآنلاین ، تاریخ انتشار: 7 دی 1397 ، کدخبر: 1217072 ، www.khabaronline.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۱۹ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۸
0
0
گیر آورده اید خودتان را بخدا
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۰۹ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۸
0
0
این خواب آشفته هیچ وقت تعبیر نخواهد شد و روزهای سخت ایران هم سپری خواهد شد. بدنبال حل مشکلات داخلی باشیم و قبول کنیم دل نبستن به بیگانگان هم به معنای دشمنی با دنیا نیست.
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین