پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۷۶۷۲۳
تاریخ انتشار : ۲۸ آذر ۱۳۹۷ - ۰۹:۱۵
یزد این شهر خشتی منحصر بفرد دنیا دیدنی های زیادی را در خود جای داده است که سفر در فصل زمستان خالی از لطف نیست.در این میان حیف است که تا یزد بروید، اما فرصت تماشای آتشکده بهرام یزد، میدان ساعت، موزه آب و آب انبار شش بادگیر را نداشته باشید. یزد به قدری زیباست که اگر بخواهیم تک تک جاذبه‌های گردشگری آن را ذکر کنیم، خودش یک مقاله مفصل می‌خواهد.

شعار سال: سری به رشته کوه‌های شیرکوه بزنید، چراکه شهر بادگیر‌ها دلتنگ شماست! یزد در زمستان آب‌و‌هوای متغیری دارد هر اندازه که روز‌ها آفتابی یا معتدل است، شب‌ها بسیار سرد سپری می‌شوند.

در این میان حیف است که تا یزد بروید، اما فرصت تماشای آتشکده بهرام یزد، میدان ساعت، موزه آب و آب انبار شش بادگیر را نداشته باشید. یزد به قدری زیباست که اگر بخواهیم تک تک جاذبه‌های گردشگری آن را ذکر کنیم، خودش یک مقاله مفصل می‌خواهد.

محله فهادان، یزد:

در مورد این شهر تاریخی توصیه ما به شما این است که بی خیال بیرون شهر بشوید و بچسبید به همان درون شهر زیرا به قدری جاذبه تاریخی در این شهر هست که دیدن همه آن ها ساعت ها زمان می خواهد.

سفر زمستانی به دومین شهر تاریخی زنده در جهان

یکی از جذاب ترین این جاذبه ها، محله تاریخ فهادان در شهر یزد است که کاملا فرم تاریخی خود را حفظ کرده و به صورت کاملا زنده شما را به اعماق تاریخ پرتاب می کند. این محله انواع و اقسام بناهای تاریخی را هم در خود جای داده و کلا تا باشه از این محله ها.

قلعه تاریخی سریزد، یزد

این قلعه از قدیمی‌ترین و بزرگ‌ترین قلعه‌های ایران به جا مانده از دوره ساسانیان است، که در سه طبقه به مساحت ۷۷۹۰ متر و متشکل از ۴۶۸ حجره از خشت و گل بنا شده است.

قلعه سریزد کاربرد حکومتی و نظامی نداشته و هر یک از حجره‌های آن متعلق به یک خانواده بوده، که در آن اشیای با ارزشی، چون پول، طلا، جواهرات و غلات را نگهداری میکردند. از این حیث می‌شود قلعه سریزد رو نخستین صندوق امانات ایران و جهان قلمداد کرد.

سفر زمستانی به دومین شهر تاریخی زنده در جهان

درب اصلی قلعه که در حال حاضر موجود نیست دارای عملکردی دو منظوره بوده که از بالا به پایین باز و بسته می‌شده است و به هنگام باز شدن، روی خندق پیرامون قلعه قرار گرفته و علاه بر ماهیت حفاظتی به عنوان پل ارتباطی با آن سوی خندق هم کاربرد داشته. گفتنی ست خانواده‌ها هنگام هجوم دشمنان از حجره‌های قلعه به عنوان پناهگاه هم استفاده می‌کردند.

اکنون این بنا در فهرست آثار ملی به شماره ۱۰۰۸ به ثبت رسیده است.

میدان امیر چخماق یزد:

اگر تا حال آن را از نزدیک ندیده باشید قطعا اسم آن به گوشتان خورده است، میدانی که تاریخ آن به قرن نهم برمی گردد و در واقع مجموعه‌ای متشکل از مسجد، آب انبار و بازار است.

سفر زمستانی به دومین شهر تاریخی زنده در جهان

مسجد جامع یزد:

قدمت تاریخی این مسجد هم به دوران ساسانیان برمی گردد و به خاطر کاشی کاری‌های بی نهایت زیبا و معماری خارق العاده اش شناخته شده است.

سفر زمستانی به دومین شهر تاریخی زنده در جهان

آتشکده یزد:

آتشکده‌ی یزد همان آتشکده‌ی مقدسی است که آتش زرتشتیان در آن نگهداری می‌شود گفته می‌شود که ۱۵۰۰ سال است که این آتش خاموش نشده است.

سفر زمستانی به دومین شهر تاریخی زنده در جهان

خانه‌های تاریخی یزد:

این شهر خانه‌های تاریخی زیادی را در خود جای داده است که از معروف‌ترین آن‌ها می‌توان به خانه‌ی تاریخی لاری‌ها اشاره کرد، خانه‌ای متعلق به قرن سیزدهم.

سفر زمستانی به دومین شهر تاریخی زنده در جهان

بادگیرها یزد:

همانطور که دربالا هم گفته شد، یزد را به نام شهر بادگیر‌ها هم می‌شناسند. بلندترین بادگیر جهان در جایی به نام باغ دولت آباد شهر یزد قرار دارد که یکی از باید‌های دیدنی در سفر به یزد است.

سفر زمستانی به دومین شهر تاریخی زنده در جهان

حال باید گفت با سفر به شهر کویری یزد از آب و هوای دلنشین بهاری آن لذت ببرید و یک خاطره خوش را برای خود و خانواده تان رقم بزنید.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته باشگاه خبرنگاران جوان تاریخ انتشار 27 آذر 97، کدخبر: 6766683، www.yjc.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین