پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 18
کد خبر: ۱۷۷۶۳۱
تاریخ انتشار : ۰۲ دی ۱۳۹۷ - ۱۶:۰۴
در حالی که ستاد تنظیم بازار، قیمت هر کیلو مرغ را ۹۸۰۰ تومان اعلام کرده، امروز قیمت آن به بیش از ۱۴ هزار تومان رسید. تشکل‌های بخش طیور، قیمت اعلام شده از سوی ستاد تنظیم بازار را قبول ندارند و اعلام می‌کنند که افزایش اخیر قیمت مرغ، نتیجه اختلالات ایجاد شده در تأمین نهاده‌های دامی در دو ماه اخیر بوده و بر این باور است، دولت نباید برای کاهش قیمت فعلی مرغ، تصمیمات یک‌شبه ای چون ممنوعیت صادرات و یا آزادسازی واردات بگیرد.
شعارسال: در حالی که ستاد تنظیم بازار، قیمت هر کیلو مرغ را ۹۸۰۰ تومان اعلام کرده، امروز قیمت آن به بیش از ۱۴ هزار تومان رسید. تشکل‌های بخش طیور، قیمت اعلام شده از سوی ستاد تنظیم بازار را قبول ندارند و اعلام می‌کنند که افزایش اخیر قیمت مرغ، نتیجه اختلالات ایجاد شده در تأمین نهاده‌های دامی در دو ماه اخیر بوده و بر این باور است، دولت نباید برای کاهش قیمت فعلی مرغ، تصمیمات یک‌شبه ای چون ممنوعیت صادرات و یا آزادسازی واردات بگیرد.

قیمت مرغ در روزهای اخیر، دستخوش تغییرات جدی شده و روند صعودی به خود گرفته است. امروز دوم دی ماه 1397 اتحادیه فروشندگان پرنده و ماهی، قیمت هر کیلوگرم مرغ گرم در تهران را 14 هزار و 300 تومان اعلام کرد. قیمت اعلامی امروز برای هر کیلوگرم مرغ گرم فاصله بسیاری با قیمت اعلامی ستاد تنظیم بازار دارد. 9800 تومان (با در نظر گرفتن 5 در صد تغییرات) قیمتی است که کارگروه تنظیم بازار به تازگی و بر اساس هزینه های تولید برای این محصول تعیین کرده است.

البته در زمان اعلام نرخ ستاد تنظیم بازار برای قیمت هر کیلوگرم گوشت مرغ گرم، تشکل های بخش طیور به این نرخ اعتراض و طی نامه ای به رئیس جمهور اعلام کردند که این قیمت را قبول ندارند و قیمت 11 هزار و 500 تومان برای هر کیلوگرم مرغ گرم، قیمتی منطقی و کارشناسی شده است.

رضا رحمانی وزیر صنعت، معدن و تجارت که در یکم دی ماه 1397 در برنامه گفت وگوی ویژه خبری حاضر شده بود، در مورد اعتراض تشکل ها به قیمت ستاد تنظیم بازار و اختلاف قیمت مرغ در بازار با قیمت اعلامی ستاد تنظیم بازار، گفت: مشخصاً در مورد قیمت مرغ باید گفت، آن روزی که ستاد تنظیم بازار در مورد قیمت مرغ تصمیم گرفت و آن را تصویب کرد، همان روز خود تشکل ها هم حضور داشتند و این نرخ توافق شد.

وی در ادامه صحبت های خود و در مورد راهکارهای گذار از این افزایش قیمت مرغ نیز گفت: ما دو پیشنهاد به وزارت جهاد کشاورزی داده ایم که یکی باز کردن درب انبارهای ذخایر نهاده های دامی و دیگری ممنوعیت صادرات است.

این صحبت های وزیر صمت در حالی انجام شد که غلامعلی فارغی، رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی ایران و رئیس انجمن صنایع طیور ایران در مصاحبه با خبرنگار تابناک اقتصادی بیان نمود: قیمتی که در سازمان حمایت تعیین و تصویب شد، بدون حضور تولیدکنندگان صورت گرفت.

وی ادامه داد: چگونه می شود در حالی که قیمت تمام شده هر کیلوگرم مرغ ده هزار تومان است، قیمت فروش آن 9800 تومان در نظر گرفته شود؟ قیمت اعلام شده از سوی ستاد تنظیم بازار قیمتی غیرواقعی است و قیمت فروش هر کیلوگرم مرغ باید حدود 11 هزار و 500 تومان با در نظر گرفتن 5 درصد تغییرات اعلام شود.

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی ایران افزود: البته باید بگوییم ما با هر نرخ دستوری مخالفیم، چرا که این نرخ های دستوری تاکنون کاربردی نداشته اند و از این پس نیز کاربردی نخواهند داشت و این نرخ ها جز ایجاد هزینه برای دو طرف مصرف کننده و تولیدکننده و ایجاد دردسر برای سازمان های نظارتی، عایدی نخواهند داشت.

فارغی در پاسخ به این که دلایل افزایش قیمت مرغ در روزهای اخیر چیست و آیا این قیمت ثابت خواهد ماند یا خیر، گفت: اینکه قیمت هم اکنون به بیش از 14 هزار تومان رسیده است یک موضوع مقطعی و گذراست و جای نگرانی ندارد و دلیل آن نیز این است که در یک مقطعی، حمل نهاده ها از بنادر به دلیل اعتصاب کامیوندارها به کندی انجام و همین عامل باعث شد تا برخی مرغداری ها با کمبود مواد غذایی مواجه شدند. در نتیجه پاره ای از مرغداری ها زود کشتار کردند و یا رشد طیورشان عقب افتاد. نتیجه آن شد که تولید کاهش پیدا کرد و این کاهش تولید همان گونه که گفته شد، ناشی از یک عامل ثانویه غیرمرتبط بود.

وی افزود: تولید جوجه حدود 110 میلیون قطعه است و یک تولید کاملا نرمال و قابل قبولی است. تولید گوشت مرغ هم قابل قبول است؛ بنابراین، این مقطع به لحاظ قیمت مرغ خیلی قیمت پایداری نیست.

رئیس انجمن صنایع طیور ایران گفت: قیمت مرغ تا پایان سال کاهش خواهد یافت؛ مشروط بر اینکه نهادهای مورد نیاز چون ذرت، سویا، دارو و واکسن دچار اختلال نشوند. دولت باید این نهاده ها را برای پایداری تولید گوشت مرغ تأمین کند، چون در این صورت، ما تا آخر سال به لحاظ تولید هیچ مشکلی نخواهیم داشت.

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی ایران در پایان صحبت های خود نیز دو پیشنهاد برای حل این مشکلات ایجاد شده ارائه داد.

وی گفت: پیشنهاد اول ما برای دولت، سازمان حمایت و ستاد تنظیم بازار این است که قیمت گذاری را به تشکل های مرتبط واگذار کنند و خود نقش نظارتی را بر عهده بگیرند. دلیل این پیشنهاد این است با توجه به اینکه این روزها قیمت شاخص تولیدکننده مرتب در حال نوسان است، تشکل ها می توانند با دادن قیمت های ماه به ماه ـ چه افزایشی و چه کاهشی ـ یک قیمت انعطاف پذیر به بازار ارائه بدهند. پیشنهاد دوم نیز این که دولت به دلیل نوسانات مقطعی قیمت به سرعت تصمیم گیری نکند و تصمیمات خلق الساعه نگیرد؛ یعنی مانع صادرات نشود و یا اقدام بر واردات نکند.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از پایگاه خبری تحلیلی تابناک ، تاریخ انتشار: 2 دی 1397 ، کدخبر: 863033 ، www.tabnak.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین