پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 27
کد خبر: ۱۷۹۱۶۲
تاریخ انتشار : ۰۹ دی ۱۳۹۷ - ۱۸:۱۲
عبدالناصر همتی جانشین ولی‌الله سیف در بانک مرکزی تا اینجای فعالیت خود در این نهاد بسیار سرنوشت‌ساز نشان داده یکی از سیاسی‌ترین مدیریت‌ها را اجرا کرده و قصد دارد با همین روش پیش برود. او از همان روزهای نخست گروهی از افراد که مشهور به اقتصاددانان را با عقاید متضاد دورهم جمع کرد تا نشان دهد به عقاید اقتصاددانان اهمیت می‌دهد.
شعارسال: این رفتاری سیاسی بود تا از این دورهمی های عجیب چیزی بیرون نیاید و وی در روزی که روزش باشد بگوید دیدگاه اقتصاددانان را شنیده است.

این رئیس بانک مرکزی دریکی از رفتارهای دیگر سیاسی هنوز حاضر نشده است خود را در معرض پرسش‌های بخش خصوصی قرار دهد و به هر دلیل در شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی هم حاضر نمی‌شود. وی در هر جا که لازم باشد برای پیش برد کارهایش به مقام‌های اداره‌کننده اصلی کشور استناد می‌کند و می‌گوید این مصوبه را از شورای عالی هماهنگی گرفته است. حال و درحالی‌که بانک مرکزی مطابق با عرف جاری نرخ تورم را در یک روز مشخص اعلام می‌کرد از این کار استنکاف کرده است. برخی از رسانه ها نوشته اند دلیل اینکه بانک مرکزی از دادن آما رمربوط به تورم اجتناب می‌کند رسیدن عدداین شاخص به حدود 42 در صد در یک سال منتهی به آذرماه امسال است.

عدم انتشار آمار نرخ تورم آذر سال جاری از سوی بانک مرکزی ایران با انتقادهایی روبه‌ رو شده و شماری رسانه‌ها آن را اقدامی کم‌سابقه خوانده و از آن انتقاد کرده‌اند.بانک مرکزی ایران معمولا اوائل ماه نرخ تورم ماه پیش را اعلام می‌کند اما این ماه تا کنون از چنین کاری سر باز زده است.روزنامه خراسان می‌گوید بانک مرکزی ایران، نرخ تورم منتهی به هر ماه را در روزهای چهارم تا ششم ماه بعد منتشر می‌کند که در دی ماه چنین کاری نکرده است. این روزنامه تاخیر در اعلام نورخ تورم آذر را "سئوال برانگیز" خوانده است.

سایت نود اقتصادی می‌گوید روز پنجشنبه سایت رسمی بانک مرکزی برای لحظاتی نرخ تورم آذر ماه امسال را منتشر کرد اما پس از مدت زمان کوتاهی این آمار حذف شد.این سایت می‌گوید آماری که برای چند دقیقه در سایت بانک مرکزی منتشر و سپس حذف شد تورم ۱۲ ماهه منتهی به آذرماه را ۲۴ درصد و تورم نقطه به نقطه در این ماه را بالای ۴۲ درصد نشان می‌داد.در صورتی که این آمار صحت داشته باشد، این بیشترین رقم نرخ تورم در ۵ سال گذشته خواهد بود.

روزنامه دنیای اقتصاد می‌گوید در باره آمار حذف شده از سایت با مقام‌های بانک مرکزی ایران تماس گرفته اما جوابی به آنها داده نشده است.در ایران نرخ تورم از سوی مرکز آمار ایران و بانک مرکزی اعلام می‌شود. مرکز آمار ایران گزارش خود از شاخص بهای مصرف‌کننده را اول هر ماه منتشر می‌کند که نمایانگر وضعیت تورم در ماه پیش است.آمارهای امسال بانک مرکزی نشان می‌دهد تورم در ایران رو به افزایش است. طبق این آمار، آبان امسال قیمت‌ها ۴۰ درصد نسبت به پارسال افزایش داشتند.

حالا این پرسش مطرح است که همتی برای عدم ارایه آمار نیز از مقام‌های اصلی اداره‌کننده کشور مجوزقانونی گرفته است و این کار با اطلاع رئیس جمهور ، رئیس مجلس و رئیس قوه قضاییه انجام شده است و یا بانک مرکز ی می خواهد قیچی کردن مارهای ارایه شده چندین سال را بر دوش سران سه قوه بیندازد؟ دور از ذهن است که این سه نفر اصلی اداره‌کننده جامعه ایرانی بخواهند این کار به نام آنها تمام شود. اگر این کار بانک مرکزی با سکوت ضمنی نهادهای رسمی و نهادهای مدنی همراه باشد شرایط برای عدم انتشار سایر آمارها نیز هموار خواهد شد. بررسی کوتاهی از روند ارایه آمارها نشان می‌دهد بانک مرکزی هنوز نماگرهای اقتصادی مربوط به تابستان 1397 را عرضه نکرده است و نشریه روند اقتصادی نیز از چاپ شماره های بهار و تابستان 1397 ناتوان بوده است. بانک مرکزی پس از گذشت سه فصل از سال 1397 هنز موفق به ارایه گزارش خلاصه تحولات اقتصادی 1396 نیز نشده است. نباید اجازه داد همین عادت و عرف در ارایه تحولات کمی اقتصاد کلان و بازارها نیز به محاق برود.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از سایت خبری تحلیلی ساعت24 ، تاریخ انتشار: 9 دی 1397 ، کدخبر: 414268 ، www.saat24.news

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین