پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
کد خبر: ۱۷۲۷۵۴
تاریخ انتشار : ۱۰ آذر ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۵
عبدالناصر همتی اقتصاددانی است که سالیان سال در حوزه های اجرایی مسئولیت های مختلف داشته است. کارنامه اجرایی ولی الله سیف در سیستم بانکی بیشتر از همتی بود اما حسابدار بود و از اقتصاد کلان سررشته ای نداشت.
شعارسال:عبدالناصر همتی اقتصاددانی است که سالیان سال در حوزه های اجرایی مسئولیت های مختلف داشته است. کارنامه اجرایی ولی الله سیف در سیستم بانکی بیشتر از همتی بود اما حسابدار بود و از اقتصاد کلان سررشته ای نداشت.

سیف بانک مرکزی را در شرایطی تحویل گرفت که زیان پنهان پیش بینی شده بانک ها حدود 100 هزار میلیارد تومان بود اما زمانی که او تحویل داد و همتی تحویل گرفت این مقدار حداقل 4 برابر شده بود.

سیف ارز را 3700 تومان تحویل گرفت و در نوسانی حول و حوش 15 هزار تومان تحویل داد. همتی عملا تا در ساختمان بانک مرکزی مستقر شود نرخ ارز به 19 هزار تومان هم رسیده بود. فضا بسیار ملتهب بود و خانوارها به دنبال جمع کردن ارز و طلا بودند و سعی می کردند ثروت خودشان را به این شکل حفاظت کنند.

همتی 123 روز است که در میرداماد مستقر شده است. در این مدت نرخ ارز از تب و تاب افتاده و از 18-19 هزار تومان به حول و حوش 11 هزار تومان رسیده است. نرخی که البته به تدریج پایین آمد تا خانوارها بتوانند ارزشان را بفروشند و ضررهای هنگفت نکنند.

او در این 123 روز برعکس سلف خود هیچ گاه قولی نداده که عمل نکرده باشد. تابحال همانند یک رئیس کل در ابعاد بین المللی برخورد کرده و کم حرف زده ولی به حرف هایی که زده عمل کرده است. یکی از دلایل موفقیت او در این مدت کوتاه این است که او بهترین مشاوران اقتصادی داخلی را در کمیته های مختلف دور خودش جمع کرده و از نظرات آنها استفاده می کند.

در این 123 روز اقدامات بسیار جالبی انجام شده است: مهمتر از همه این که صلابت بانک مرکزی و اقتدار رئیس کل بانک مرکزی بازگشته است. بانک مرکزی به بازیگری فعال بدل شده که سفته بازان را شکست داده و آنها می دانند که دیگر نمی توانند بانک مرکزی را بازی بدهند.

با توجه به جدیت رئیس کل، صادرکنندگان الان می دانند که باید ارزشان را به داخل بیاورند و بانک مرکزی هیچ گونه اغماضی در این خصوص نخواهد کرد. البته در این زمینه نیاز است تا رئیس کل با روسای اتاق بازرگانی تعامل بیشتری داشته و از آنها دعوت کند تا در کلیه مراحل نظارت داشته و به بانک مرکزی در این شرایط خطیر کمک کنند.

در این مدت اندک اقدامات بسیار مهمی برای جلوگیری از سفته بازی در حوزه ریالی انجام شده است. پوزهای خارج از کشور قطع شده اند. این پوزها در ابعاد وسیع فشار ریالی روی دلار می آوردند. تراکنش های بانکی مشکوک شناسایی شده اند. همچنین چک های بین بانکی محدود شده و به خوبی رصد می شوند. همچنین برنامه جامعی برای اصلاحات بانکی در کمیته هایی که او درست کرده در دست تهیه است که به گفته اقتصاددانان مفاد اولیه آن نشان از درستی روند حرکتی مشاوران او دارد.

یک کار مهم دیگر باقی مانده که علی رغم سفر همتی به روسیه و رایزنی های متعدد با چینی ها هنوز انجام نشده است و آن برداشتن فشار از بازار حواله ارزی و نقل و انتقالات بانکی خارجی است. این البته بیش از آنکه به بانک مرکزی ربط داشته باشد به دستگاه سیاست خارجی کشور و سفرای ما در کشورهای مهم طرف معامله مربوط است. بانک مرکزی در این زمینه ابزاری ندارد و تابع دستگاه دیپلماسی است. به همین جهت وزارت خارجه و خصوصا معاونت اقتصادی وزارت خارجه باید فعالانه تر و هوشمندانه تر به کمک بانک مرکزی بیاید.

امیدواریم که همتی با همین دست فرمان ادامه بدهد و بتواند اعتماد از دست رفته مردم به بانک مرکزی را به طول کامل احیا کند.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضاقات برگرفته ازسایت اقتصاد آنلاین ، تاریخ انتشار9 آذر 97، کدخبر: 318218، www.eghtesadonline.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین