پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۷۹۴۸۴
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۱ دی ۱۳۹۷ - ۰۲:۴۷
یک سال و نیم پس از آن که نماینده مردم آمل در مجلس شورای اسلامی مژده شکسته شدن طلسم تعطیلی محل دفن زباله این شهرستان موسوم به عمارت را به رسانه‌ها داد، اکنون مشخص شده است عمارت زباله‌ای بیخ گوش سد در حال ساخت هراز ماندگار است‌.

شعارسال: نشست کارگروه راهبردی پسماند مازندران در آمل برگزار و و مشخص شد که همه وعده‌های داده شده طی دو سال گذشته درباره راه‌اندازی نیروگاه زباله‌سوز در این شهرستان برای فروریختن عمارت زباله، تنها در حد حرف باقی مانده است‌. شهردار آمل در این نشست گفت: طرح ساخت نیروگاه زباله‌سوز آمل با ظرفیت 450 تن در روز به‌دلیل نبود سرمایه‌گذار در شرایط فعلی منتفی شده است‌.

احمد امیرسلیمانی افزود: این طرح در ابتدای اعلام اجرایی شدن 9 سرمایه‌گذار داشت؛ ولی با نوسانات ارزی پیش‌آمده شش سرمایه‌گذار کنار کشیدند و طرح سه سرمایه‌گذار دیگر در دست مطالعه قرار دارد که احتمال اجرایی شدن آن پایین است‌. وی گفت: به نظر می‌رسد اکنون باید محل جدیدی برای دفن زباله جانمایی و همزمان ساخت کارخانه کمپوست در دست اجرا قرار گیرد تا بتوان مشکل فعلی دفن زباله این آمل و شهرهای اطراف را ساماندهی کرد‌. اظهارات شهردار آمل در حالی است که نماینده مردم این شهرستان در مجلس خردادماه سال 96 مژده داده بود که معضل انباشت زباله در منطقه عمارت به‌عنوان مهم‌ترین مشکل بر سر راه تکمیل سد هراز هفته پیش رو تعیین تکلیف می‌شود‌.

عزت‌الله یوسفیان‌ملا که در آن زمان به همراه مدیرکل آب منطقه‌ای مازندران از سد هراز بازدید کرده بود، گفته بود که برای حل این معضل از مدت‌ها پیش ساخت کارخانه زباله‌سوز در دستورکار قرار گرفت و مشکل انجام جابه‌جایی برای در اختیار گرفتن زمین وقفی است که با مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت‌وگو شده تا مشکل رفع شود‌. وی در عین حال تأکید کرده بود: موضوع وقفی بودن محل ساخت کارخانه زباله‌سوز آمل با مشارکت شرکت خصوصی ژاپنی به تأیید وزارت کشور و مقام‌های ژاپنی رسیده و با واگذاری زمین جدید در مسیر جاده هراز تا چند ماه آینده روند اجرایی آن نیز شروع خواهد شد‌. نماینده مردم آمل در آن زمان ساخت کارخانه زباله‌سوز از سوی شرکت ژاپنی در آمل را قطعی توصیف کرده و گفته بود: وزارت کشور از میان شهرهایی که کارشناسان شرکت «جی‌ای‌سی» ژاپن برای ساخت کارخانه زباله‌سوز در مازندران پیشنهاد کردند، شهرستان آمل را انتخاب و نهایی کرده است.

سرنوشت مبهم 2 پروژه ملی

عمارت زباله در آمل علاوه‌بر مشکلات زیست‌محیطی به‌خاطر انباشت بیش‌تر از ظرفیت زباله، در راه اجرای دو پروژه ملی شامل طرح چهار خطه کردن جاده هراز و سد خاکی هراز مانع ایجاد کرده است‌. شهردار آمل در نشست امروز کارگروه پسماند مازندران گفت: دپو زباله در منطقه عمارت در آمل اجرای دو طرح چهار خطه کرده جاده هراز و بهره‌برداری از سد هراز را متوقف کرده است و باید هرچه سریع‌تر برای در اختیار گذاشتن محل جدید پیشنهادی برای دفن زباله آمل اقدام شود‌. سلیمانی افزود: شهرداری 5/34 هکتار از اراضی 375 هکتاری منطقه پاساکش شهرستان را از اوقاف به قیمت 150 میلیارد ریال برای محل جدید دپو زباله خریداری کرد و با تأیید قرارداد خرید از سوی بازرسی، این مکان برای حمل زباله آماده‌سازی خواهد شد‌. وی هشدار داد: منطقه عمارت که اکنون زباله آمل و پنج شهرستان دیگر در آن انباشت می‌شود تنها تا پایان سال گنجایش دارد‌.

شهرداری آمل با اعلام این‌که محل جدید دفن زباله آمل از سوی محیط‌زیست مازندران به تأیید رسید و مشکل قانونی برای انتقال زباله ندارد، گفت: در مکان جدید اجازه دفن زباله شهرستان‌های اطراف را نخواهد داد‌.

تعهد 2 ساله‌ای که 7 ساله شد

مدیرکل محیط‌زیست مازندران هم در این نشست از آنچه تأخیر در اجرای طرح پاک‌سازی زباله منطقه عمارت در بالادست سد هراز از سوی وزارت نیرو نامید، انتقاد کرد و گفت: براساس تعهدی که وزارت نیرو در سال 90 و پیش از اجرای عملیات ساخت سد هراز داده بود، این منطقه باید حداکثر ظرف دو سال از زباله پاک‌سازی می‌شد‌. حسینعلی ابراهیمی‌کارنامی افزود: با گذشت حدود هفت‌سال از تعهدسپاری وزارت نیرو و اجرایی شدن سد هراز، هنوز این وزارتخانه هیچ اقدامی برای پاک‌سازی یا مناسب‌سازی فضا برای جلوگیری از شیرابه انجام نداده است‌. وی از وزارت نیرو خواست تا نسبت به تعهدش به محیط‌زیست مطابق با موافقت‌نامه دو جانبه اقدام کند‌.

بن‌بست زباله به‌خاطر ضعف اراده مدیران شهری

مدیرکل محیط‌زیست مازندران همچنین در این نشست از مدیریت شهری استان به‌خاطر بی‌سامانی زباله انتقاد کرد و گفت: مهم‌ترین علت عقب‌ماندگی مازندران در اجرای طرح مدیریت پسماند، نبود اراده جدی مدیریت شهری برای رفع این معضل است‌. ابراهیمی گفت: اگرچه کمبود اعتبار هم وجود دارد؛ ولی بیش‌تر بهانه‌ای را برای مدیران شهرداری شده تا بر کم‌کاریشان در این زمینه سرپوش بگذارند‌. مدیرکل محیط‌زیست مازندران از نمایندگان مجلس شورای اسلامی خواست تا با اختصاص اعتبار ویژه برای ساماندهی پسماند در بودجه 98، این بهانه را از مدیران شهری مازندران بگیرند‌. ابراهیمی همچنین اعلام شهردار آمل درباره اجازه ندادن برای انتقال زباله شهرستان‌های دیگر به محل دپوی زباله این شهرستان غیرقابل اجرا و فاقد وجهه قانونی دانست‌. وی گفت: براساس طرح مدیریت پسماند 9 منطقه برای دفن بهداشتی زباله و ساخت نیروگاه زباله‌سوز و کمپوست در استان انتخاب شد و طبق این طرح شهرداری نمی‌تواند از انتقال زباله شهرهای اطراف به آمل جلوگیری کند‌. براساس آمار، روزانه در مازندران افزون بر سه‌هزار تن زباله تولید می‌شود که قرار است از طریق ساخت نیروگاه زباله‌سوز و کمپوست ساماندهی شود‌.هم‌اکنون دو نیروگاه زباله‌سوز یکی در نوشهر با 80 درصد و دیگری در ساری با کم‌تر از 50 درصد پیشرفت فیزیکی در دست ساخت است‌. قرار بود سومین نیروگاه در آمل ساخته شود و شش منطقه دیگر با ساخت کارخانه کمپوست مشکل زباله را ساماندهی کنند‌.

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از روزنامه سبزینه، تاریخ انتشار: 10دی1397 ، کدخبر: 59840: www.sabzineh.org


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۴۸ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۱
0
0
هزینه نابودی محیط زیست رو نمیشه محاسبه کرد، چرا بی توجهیم به این محیط زیست
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین