پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۷۹۵۵۲
تاریخ انتشار : ۱۱ دی ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۹
برای اولین بار در تاریخ تعداد ائمه جمعه تهران به شش نفر رسید. با انتصاب حجت‌الاسلام حاج‌ علی‌اکبری به‌عنوان امام جمعه تهران، او پانزدهمین شخصیتی است که به سنگر نماز جمعه تهران می‌آید.
شعار سال: برای اولین بار در تاریخ تعداد ائمه جمعه تهران به شش نفر رسید. با انتصاب حجت‌الاسلام حاج‌ علی‌اکبری به‌عنوان امام جمعه تهران، او پانزدهمین شخصیتی است که به سنگر نماز جمعه تهران می‌آید.

حجت‌الاسلام و المسلمین حاج‌علی‌اکبری امروز به‌عنوان پانزدهمین امام جمعه تهران منصوب شد و قرار است خطبه‌های نمازجمعه این هفته توسط وی ایراد شود.۵ مردادماه ۵۸ بود که اولین نمازجمعه تهران به امامت آیت‌الله سیدمحمود طالقانی از مبارزان انقلابی با حضور گسترده مردم برگزار شد.

هرچند سابقه خواندن نمازجمعه در تهران به دوره قاجار برمی‌گردد، اما اقامه آن به‌شکل رسمی و با حضور گسترده مردم برای اولین بار توسط آیت‌الله طالقانی انجام شد. پیشنهاد برگزاری چنین مراسمی از سوی خود مرحوم طالقانی به امام ارائه شد و امام نیز مسئولیت این کار را به ایشان واگذار کردند. مرحوم آیت‌الله طالقانی ۱۹ شهریور ۵۸ دار فانی را وداع گفت و از آن زمان تاکنون تهران ۱۴ امام جمعه دیگر به خود دیده است.

۱-  بعد از وفات آیت‌الله طالقانی، برای مدتی آیت‌الله منتظری خطبه‌های نمازجمعه را ایراد می‌کرد. مدت حضور آیت‌الله منتظری در تریبون نمازجمعه تهران کمتر از ۴ ماه بود.

۲ ــ با انصراف آیت‌الله منتظری از امامت جمعه تهران، امام خمینی در تاریخ ۲۴ دی ۵۸ در حکمی خطاب به آیت‌الله خامنه‌ای نوشت «جنابعالی که بحمداللّه به حُسن سابقه موصوف و در علم و عمل شایسته هستید به امامت جمعۀ تهران منصوب می‌باشید.»، با این حکم، آیت‌الله خامنه‌ای سومین امام جمعه تهران پس از انقلاب اسلامی شدند.

۳- آیت‌الله عبدالکریم موسوی اردبیلی، رئیس شورای عالی قضایی بعد از شهید بهشتی و عضو اولین مجلس خبرگان رهبری، دیگر امام جمعه تهران در دهه اول انقلاب بود. وی تا سال ۶۸ امام جمعه تهران بود و سپس برای اقامت دائم به قم رفت. آیت‌الله موسوی اردبیلی در آذرماه سال ۹۴ بعد از چند روز بستری بودن در بیمارستانی در تهران، درگذشت.

۴- مرحوم آیت‌الله سید حسن طاهری خرم‌آبادی، از مبارزان انقلابی و عضو ارشد جامعه مدرسین حوزه علمیه قم بود که پس از پیروزی انقلاب، در سمتهایی، چون نمایندگی امام خمینی در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، عضویت در مجالس خبرگان قانون اساسی و خبرگان رهبری، عضویت در شورای نگهبان ایفای نقش کرد. وی نیز از جمله ائمه جمعه تهران در دهه اول انقلاب بود.

۵- مرحوم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی رئیس فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام، در دهه اول انقلاب تا هفت سال مانده به پایان عمر، یکی از ائمه جمعه تهران بود. وی در آن دوران مسئولیت‌های دیگری از جمله عضویت در مجلس خبرگان رهبری، جانشینی فرمانده کل قوا و ریاست مجلس شورای اسلامی را به‌عهده داشت. آخرین نمازجمعه مرحوم هاشمی در سال ۸۸ اقامه شد. بعد از مرحوم هاشمی، هیچ رئیس جمهوری (سید محمد خاتمی و حسن روحانی) به عنوان خطیب نماز جمعه معرفی نشد.

۶- مرحوم آیت‌الله حاج شیخ محمدمهدی ربانی املشی نماینده مجلس خبرگان قانون اساسی، عضو شورای نگهبان، دادستان کل کشور و نماینده مجلس شورای اسلامی از دیگر ائمه جمعه تهران در دهه اول انقلاب بود که تنها سه بار در تریبون نماز جمعه حاضر شد.

۷-آیت‌الله محمد امامی کاشانی (از اعضای مجلس خبرگان رهبری) نخستین بار در ۸ آبان ۱۳۶۰ در تهران اقامه نماز جمعه کرد و هم‌اکنون نیز در جمع ائمه جمعه تهران حضور دارد. وی از فقهای سابق شورای نگهبان، عضو شورای مرکزی جامعه روحانیت مبارز و تولیت مدرسه علمیه شهید مطهری است.

۸- آیت‌الله محمد یزدی رئیس اسبق قوه قضاییه، اولین‌بار در بهمن ماه ۱۳۶۰ در جایگاه نماز جمعه تهران به‌عنوان هشتمین خطیبی که این جایگاه به خود دیده ، قرار گرفت. وی بین سال‌های ۶۸ تا ۷۸ بیشترین حضور را در نماز جمعه تهران داشت، اما سال ۸۲ به‌دلیل کسالت از این سمت استعفا داد.

یزدی هم‌اکنون رئیس شورای عالی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم است. بعد از آیت الله یزدی، دو رئیس بعدی قوه قضائیه، مرحوم هاشمی شاهرودی و صادق آملی لاریجانی به عنوان خطیب نماز جمعه انتخاب نشدند و در واقع یزدی آخرین رئیس قوه قضائیه ای بوده است که عهده دار برپایی نماز جمعه بوده است.

۹- آیت‌الله احمد جنتی نخستین امام جمعه تهران است  که از سوی  آیت‌الله خامنه‌ای برای این سمت منصوب می‌شد. وی ۱۴ فروردین ۱۳۷۱ برای نخستین بار در جایگاه امامت جمعه تهران قرار گرفت. وی دبیر شورای نگهبان و رئیس مجلس خبرگان رهبری است.  آیت‌الله جنتی در اسفندماه ۹۶ از سمت امامت جمعه تهران استعفا کرد.

۱۰- در دورانی که آیت‌الله یزدی از سمت امامت جمعه تهران استعفا کرده بود و تنها آیات جنتی، هاشمی و امامی کاشانی در تهران اقامه نماز می‌کردند، حجت‌الاسلام احمد خاتمی سال ۸۴ از سوی رهبر انقلاب به امامت جمعه تهران منصوب شد. خاتمی در آن زمان ۴۵ سال سن داشت و امام جمعه‌ای جوان به‌حساب می‌آمد. وی عضو شورای عالی جامعه مدرسین و عضو مجلس خبرگان رهبری است.

۱۱- حجت الاسلام کاظم صدیقی، از اساتید اخلاق تهران و عضو شورای عالی قضایی در سال ۸۸ به نماز جمعه تهران آمد و از آن زمان تاکنون یکی از ائمه جمعه پایتخت است.

۱۲- سال ۱۳۹۱ رهبر انقلاب در حکمی آیت‌الله محمدعلی موحدی کرمانی را به‌عنوان امام جمعه موقت تهران منصوب کردند. وی از اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام، رئیس جامعه روحانیت مبارز و از اعضای مجلس خبرگان رهبری است.

۱۳- حجت‌الاسلام و المسلمین محمدحسن ابوترابی‌فرد در تاریخ ۲۴ بهمن سال ۹۶ با حکم آیت‌الله خامنه‌ای به امامت جمعه موقت تهران منصوب شد. وی پیشتر نائب رئیس مجلس شورای اسلامی بود.

۱۴- حجت‌الاسلام و المسلمین محمدجواد حاج‌علی‌اکبری صبح امروز (۱۰ دی) از سوی ستاد نماز جمعه به‌عنوان امام جمعه موقت تهران منصوب شد. او در سال ۷۳ و در عنفوان جوانی به امامت جمعه شهرستان دماوند منصوب شده بود. حاج‌علی‌اکبری از دی ماه ۹۶ رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه است و از سال ۹۰، ریاست مرکز رسیدگی به امور مساجد را به‌عهده دارد.

در تاریخ ۷ دی احمد خاتمی، ۳۰ آدر امامی کاشانی، ۲۳ آدر کاظم صدیقی، ۱۶ آذر موحدی کرمانی و ۹ آذر ابوترابی خطیبان هفته‌های گذشته نماز جمعه تهران بودند و علی اکبری ششمین خطیب موقتی است که برگزاری نماز جمعه تهران را به عهده خواهد گرفت.

علی اکبری پیش از این ۶ سال در نهاد نمایندگی رهبر انقلاب، در یکی از دانشگاه‌ها مسئولیت داشته و از سال ۷۹ تاکنون نماینده رهبری در اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان است. او از سوی محمود احمدی نژاد به عنوان رئیس سازمان ملی جوانان منصوب شد.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت خبری رویداد 24 ، تاریخ انتشار: 11 دی 1397، کدخبر: 160337 ، www.rouydad24.ir
اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین