پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۷۹۸۵۳
تاریخ انتشار : ۱۳ دی ۱۳۹۷ - ۰۰:۲۹
وقوع سیلاب‌های سال گذشته در استان لرستان ویرانی زیادی به بار آورد ولی پس از گذشت یک سال هنوز خسارات سیلاب به این استان پرداخت نشده است.

شعارسال: استان لرستان همواره در معرض سیلاب قرار دارد و در طول سالهای گذشته این پدیده طبیعی خسارات زیادی به استان وارد کرده است به طوری که قبل از هر بارندگی مردم استان علاوه بر خوشحالی نگران جاری شدن سیل و خسارات آن هستند.

وقوع سیلاب‌هایی که در استان لرستان طی سال‌های اخیر اتفاق افتاد و خسارت‌هایی ایجاد کرد به‌خوبی نشان داده که باوجود زیرساخت‌های نامناسب استان، مسئولان باید نسبت به این مهم هوشیار باشند و برای رفع مشکلات و خطراتی که به همراه دارد چاره‌ای بیندیشد نه اینکه بعد از هر بحران فراموشی سراغ مسئولان آید.

متأسفانه علاوه بر مشکلات زیرساختی، هیچ‌گونه امکانات و تجهیزاتی در اختیار استان نیست و هرسال شاهد این‌گونه اتفاقات در استان هستیم و سیلاب‌های لرستان قربانی می‌گیرد و سفرهای مسئولان کشوری هم جز وعده های فایده ای برای استان نداشته است.

غلامرضا آقا میرزایی با اشاره به اینکه تیم‌های امدادونجات و خدمات‌رسان لرستان نسبتاً در یک آمادگی کامل قرار دارند اظهار داشت: بیش‌ترین بحران‌ها از ابتدای مهرماه که شروع بارش‌هاست رخ می‌دهد برهمین اساس اواخر شهریور جلسه شورای هماهنگی مدیریت بحران استان را برگزار کردیم، یک تقسیم کاری انجام‌شده تا متناسب با بحران‌ها آمادگی لازم را داشته باشند.

وی با بیان اینکه تمام تلاش ما این است که از تجهیزات، ماشین‌آلات و امکاناتی که در استان داریم حداکثر بهره و استفاده را ببریم افزود: در بحث نیروی انسانی تقریباً مشکل خاصی نداریم و نیروهای ما آموزش‌دیده و پابه‌کار هستند، اما برای ماشین‌آلات، تجهیزات و امکانات در اواخر شهریور امسال یک بانک اطلاعاتی که در آن وضعیت موجود، کاستی‌ها و شرایط ایده‌آل تعریف شده را تهیه و آن‌را به استاندار اعلام کردیم.

نیاز 700 میلیاردی برای مقابله با سیلاب

مدیرکل ستاد مدیریت بحران استان لرستان عنوان کرد: وضعیت اعتبارات کشور چندان مطلوب نیست، ما برنامه‌ریزی کردیم در صورت تأمین اعتبار خرید تجهیزات براساس اولویت‌بندی را انجام دهیم، بسیاری فکر می‌کنند مدیریت بحران دارای یک بودجه جداگانه است که باید آن‌را در استان هزینه کند، هرکدام از دستگاه‌های اجرایی استان متناسب با وظیفه ذاتی خود باید از وزارت‌خانه و از اعتبارات استانی و ملی که به آن‌ها تخصیص می‌دهند برنامه‌ریزی کنند و در راستای احیای تجهیزات و امکانات خودشان قدم بردارند.

وی با اشاره به اینکه در سیلابی که سوم و چهارم آذرماه در پلدختر اتفاق افتاد، باوجود ریزش در سه نقطه جاده خرم‌آباد به پلدختر حضور و آمادگی نیروهای خدمات‌رسان و امدادرسان مناسب بود، بیان کرد: راهداری باوجود مسدودشدن جاده راهداری توانست در کمترین زمان آن‌را بازگشایی کند و بعد از دو ساعت‌ونیم ماشین‌آلات و دستگاه‌ها به شهرستانرسیدند، هرچند تجهیزات در همان لحظات وقوع سیلاب در پلدختر وجود داشت.

آقا میرزایی گفت: پنج‌درصد از اعتبارات استان باید در حوزه مدیریت بحران هزینه شود دو یا سه سال است این اتفاق رخ نمی‌دهد، در سطح کلان این مورد را جزء سرفصل‌ها نیاوردند. خواست کل استان‌ها و ستاد مدیریت بحران استان‌ها این است که طرح را احیا کنند و ما هم به‌دنبال احیای آن هستیم، اگر قرار باشد ما تجهیزات و امکانات استان را به‌حد ایده‌آل برسانیم و سیلاب نقاط حادثه‌خیز را هم برطرف کنیم، براساس نظر کارشناسان حدود 700میلیارد تومان اعتبار برای تأمین تجهیزات و رسیدن به نقطه ایده‌آل کشوری نیاز داریم.

کمبود امکانات

مدیرکل ستاد مدیریت استان لرستان خاطرنشان کرد: اگر قرار است یک کارهای خوبی در کشور و استان رخ دهد باید قدم‌های بیش‌تری برداریم، ما در حال پیگیری هستیم و این رقمی هم که اعلام شد برای مدیریت بحران نیست بلکه دستگاه‌های اجرایی باید براساس وظیفه ذاتی خود باید تجهیزات‌شان را احیا کنند، آتش‌نشانی‌های لرستان به‌سبب اعتبارات نامناسب شهرداری‌ها نمی‌توانند مثل سایر استان‌ها رقابت کنند و می‌طلبد برای این موضوع از محل اعتبارات کشور کمک شود، وضعیت امکانات و تجهیزات ما نمی‌تواند با شهرهای بزرگ برابری کند چون اعتبارات شهرداری‌های آنها زیاد و اعتبارات درآمد شهرداری‌های ما کم است.

آقامیرزایی اظهار داشت: میزان بارش‌های رخ‌داده نسبت به بلند مدت 77درصد افزایش داشته در اواخر اردیبهشت ماه سال گذشته شرکت آب منطقه‌ای و جهاد کشاورزی از کشت محصولات آب‌دوست جلوگیری کردند چون پیش‌بینی‌ می‌شد تنش آبی وخشکسالی را داشته باشیم اما این موضوع با ورود مسئولان مدیریت و تنش به بحران تبدیل نشد و محصولات برداشت شد چون سد مروک و ایوشان را بازگشایی کردند.

وی با اشاره به اینکه میزان بارش‌های لرستان بارش‌های خوبی است ولی این دلیل نمی‌شود که خشکسالی سنوات گذشته را جبران کند افزود: کشاورزان به‌طور حتم میزان کشتی که جهاد کشاورزی به آن‌ها اعلام کرده را در نظر بگیرند تا ما در سال آینده با مشکل کم‌آبی مواجه نشویم، به‌طور قطع بارندگی خوبی در بهمن و اسفند خواهیم داشت البته پیش‌بینی شده که میزان بارش در دی و بهمن نرمال خواهد بود، ولی در اسفندماه کمتر از نرمال است ولی نباید فراموش کنیم که بحث خشکسالی را در آینده کنترل کنیم.

پرداخت نشدن اعتبارات سیلاب 96

مدیرکل ستاد مدیریت بحران استان لرستان عنوان کرد: در حوادث جان‌ومال مردم در خطر است، ما در سیلاب پلدختر خوش‌بختانه تلفات جانی نداشتیم، ولی اموال و سرمایه مردم آسیب دید.

وی با بیان اینکه بارندگی بهتر از خشک‌سالی است حتی اگر سیل را در پی داشته باشد ولی خشک‌سالی راهم باید مهار کنیم عنوان کرد: در حوزه آب منطقه‌ای و منابع طبیعی برای مدیریت آب‌ها و آبخیزاداری کمبود اعتبار وجود دارد و می‌طلبد اقدامات جدی‌تری در بحث اعتبارات داشته باشیم، این که مجموعه‌ها ضعیف عمل کردند درست نیست همچنانی که از ابتدای امسال تاکنون 125هکتار آتش‌سوزی در لرستان رخ داد و با مقابله کردیم، اگر در طرح آبخیزداری ضعیف عمل‌شده به‌دلیل کمبود اعتبار است، چون آن‌ها مطالعات را انجام دادند ولی در بحث اجرا کمبود اعتبار دارند، استاندار پیگیر تأمین اعتبار است و انتظار داریم در سال‌های آینده وضعیت بهتری اتفاق بیفتد.

آقامیرزایی گفت: در سفر رئیس مدیریت بحران کشور به لرستان موضوعات تخصیص‌نیافتن اعتبارات سیلاب سال‌های گذشته از جمله سال 95 که 38 درصد به آن تخصیص یافته را مطرح کردیم، هم‌چنین خواهش کردیم اولین مصوبه در سفر رئیس بحران کشور به لرستان اعتبارات گذشته را پیگیری کنند اعتبار سیلاب سال96 باوجود درخواستی که به مدیریت بحران کشور فرستاده شده، هنوز احیا نشده و هیچ مبلغی به استان تعلق نگرفته‌است.

وی تصریح کرد: بر اساس برآورد میزان خسارات سیلاب به ستاد بحران کشور فرستاده شده و قراربود از آنجا به سازمان برنامه‌وبودجه فرستاده شود، ما پیگیر تأمین اعتبار ماده 10هم هستیم و قول به مردم می‌دهیم که کوتاهی نکنیم و اگر قرار باشد از محل اعتبارات ماده 10اعتباری توزیع شود به‌طور قطع استان لرستان جزء اولین استان‌هایی است که این اعتبار در آن توزیع می‌شود.

مدیرکل ستاد مدیریت بحران لرستان با بیان اینکه مجموعه مدیریت بحران استان یک مجموعه منسجم و هماهنگ است و با توجه به امکانات در آمادگی 100درصد هستیم افزود: 37درصد از دستگاه‌های استان لرستان و 11فرمانداری از اعضای ستاد بحران هستند، از میان آن‌ها هر دستگاهی وظیفه ذاتی خاصی دارد به‌عنوان مثال دستگاه‌های امدادونجات باید در همان ساعات اولیه حادثه حضور داشته باشند ولی دستگاه‌های خدمات‌رسان می‌توانند با تاخیر باید وارد شوند؛ هم‌چنین این نکته را اعلام کنم که در هفته مقابله با بلایای طبیعی رزمایش با حضور همه دستگاه‌ها و نمایشگاه تجهیزات برگزار می‌شود.


شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از خبرگزاری تسنیم، تاریخ انتشار: 12دی 1397 ، کدخبر:1913507 ،www.tasnimnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین