پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۸۶۰۲۳
تاریخ انتشار : ۱۱ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۱:۳۱
سیلاب در لرستان منجر به طغیان رودخانه‌های «کشکان» و «خرم‌رود»، خسارت به منازل و مغازه‌ها و انسداد برخی محورها شد.

شعار سال: بارش های سیل آسا در دو روز قبل منجر به آبگرفتگی معابر شهری و روستایی، تعطیلی مدارس، طغیان رودخانه های «کشکان» و «خرم رود»، ورود آب به منازل مردم و مغازه ها و انسداد برخی محورهای روستایی و شهری شد.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری لرستان در تشریح وضعیت سیلاب لرستان گفت: شب گذشته شهر کاملا زیر آب بود!

اما اداره کل هواشناسی لرستان پیش از این نسبت به وقوع سیلاب در شهرهای این استان هشدار داده بود و اعلام کرده بود که میزان بارش ها به ۱۰۰ میلی متر نیز می رسد؛ همین هشدارها باعث هوشیاری مردم و مسئولان شد و خوشبختانه سیلاب در لرستان خسارت جانی در پی نداشت.

اطلاع رسانی وقوع سیلاب مانع از بروز خسارت جانی شد

مدیرکل مدیریت بحران استانداری لرستان، با اشاره به وضعیت سیلاب شب گذشته و بامداد امروز در لرستان گفت: از سه روز قبل اطلاع رسانی کرده بودیم که سیل در راه است و تاحدودی هم این اطلاع رسانی به کمک ما آمد.

غلامرضا آقامیرزایی افزود: در جریان این سیلاب خسارت مالی داشتیم، در یک مورد یک دستگاه سونوگرافی از بین رفته بود که صاحب آن نیز گفت خبر داشته است که سیل در راه است اما در این دستگاه را در پارکینگ قرار داده بود و با ورود آب به پارکینگ دچار خسارت شد.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری لرستان با تاکید بر اینکه این قبیل حوادث اهمیت بیمه کردن اموال را نشان می دهد، افزود: خسارت هایی به لوازم مغازه ها در منطقه مطهری و پارک معلم وارد شده است.

آقامیرزایی ادامه داد: در پلدختر هم دیشب فرماندار و بخشدار اهالی روستاهای مسیر کشکان را گفتند ترک کنند و خیلی اتفاق خاصی نیفتاد.

وی با اشاره به طغیان رودخانه «خرم رود» گفت: دیشب شهر خرم آباد کاملا زیر آب بود و چنین سیلابی سابقه نداشت.

انسداد محور ترانزیتی جنوب

روح الله شریف زاده رئیس اداره راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای پلدختر اظهار داشت: محور پلدختر -خرم‌آباد در پیچ «گاو زرده» به علت ریزش کوه در یک لاین مسدود شد.

وی گفت: همچنین بر اثر سیلاب جاده خرم آباد- پلدختر درنزدیکی پلیس راه ملاوی در یک لاین مسدود شده است.


رئیس اداره راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای پلدختر افزود: همچنین به دلیل بالا آمدن آب رودخانه کشکان در معمولان محور پلدختر- خرم آباد در نزدیکی «چم حیدر» در یک لاین مسدود شد.

بر اساس این گزارش، شب گذشته نیز طغیان رودخانه کشکان در مسیر «دمرود» معمولان باعث تخریب دیواره ساحلی و انسداد کامل جاده ترانزیتی خرم آباد- پلدختر شده بود.

ورود آب به منازل روستایی و شهری پلدختر

فرماندار پلدختر در گفت و گو با خبرنگار مهر، با اشاره به اینکه خوشبختانه بارش های شب گذشته علی رغم میزان زیاد، آرام بود و خسارت آنچنانی در پی نداشت، اظهار داشت: تنها به دلیل طغیان رودخانه خساراتی وارد شد و جاده خرم آباد- پلدختر نیز هم اکنون بسته است.

نعمت الله دستیاری با بیان اینکه سیلاب به منازل روستایی و شهری شهرستان پلدختر وارد شد و خساراتی را در مناطق بابازید، چم مهر و معمولان داشتیم، تصریح کرد: در داخل شهر پلدختر دیواره ساحلی آسیب دید و هر آن احتمال تخریب وجود دارد.

وی با تاکید بر اینکه راه های ارتباطی روستاها برقرار است به استثنای هشت روستا که از سیل های گذشته دچار مشکل شده اند، افزود: کارشناسان امروز بنا است برای برآورد خسارات وارده به مناطق مختلف اعزام شوند.


راه دسترسی ۱۴۰ روستای الیگودرز بسته است

حمید کشکولی فرماندار الیگودرز نیز با اشاره به زمین لغزش ۲۹ دی ماه الیگودرز و انسداد محور الیگودرز- زز و ماهرو اظهار داشت: در حال حاضر راه ارتباط مستقیم از الیگودرز به زز و ماهرو با ۱۴۰ روستا همچنان بسته است و مردم باید از مسیر شول آباد- سپیددشت تردد کنند.

وی با بیان اینکه عوامل راهداری و مدیریت بحران تلاش می کنند این مسیر هرچه زودتر بازگشایی شود، تصریح کرد: سعی می کنیم تا آخر هفته این گردنه را باز کنیم.

فرماندار الیگودرز یادآور شد: همچنان مسیر رودخانه «مورزرین» بر اثر لغزش زمین مسدود است.

میانگین بارش ها در لرستان ۶۰ میلی متر بود

مدیرکل هواشناسی لرستان با اشاره به اینکه در خصوص سیلاب پیش بینی هایی را داشتیم و از روز شنبه اطلاعیه صادر کردیم و با مدیریت بحران تماس حاصل شد و درخواست برگزاری جلسه دادیم، اظهار داشت: این سامانه بارشی یک سامانه گرم بود و بیشترش به شکل باران و رگبار شدید بود.

محمدناصر هاشمی با بیان اینکه پیش بینی می کردیم ۵۰ میلی متر میانگین بارش ها باشد، تصریح کرد: در برخی مناطق پلدختر بارش ها بیش از ۱۰۰ میلی متر بود.

میزان بارش ها در ایستگاه «چشمه علی» ۲۰۵ میلی متر بوده است

وی با اشاره به اینکه تاکنون میانگین بارش ۱۱ مرکز شهرستان ما ۶۰ میلی متر بوده است، ادامه داد: بیشترین بارش در دورود با ۸۲ میلی متر و کمترین میزان بارش در الیگودرز با ۱۹ میلی متر بوده است.

مدیرکل هواشناسی لرستان با بیان اینکه در مرکز لرستان میزان بارش ها ۷۲ میلی متر بوده است، تصریح کرد: در برخی نقاط مانند چشمه علی و چشمه سرخه بارش بالای ۱۰۰ میلی متر را داشتیم که میزان بارش ها در ایستگاه چشمه علی ۲۰۵ میلی متر بوده است.

نیروهای آتش نشانی و هلال احمر نیز تا ساعات اولیه صبح مشغول امدادرسانی به مردم گرفتار در سیلاب بودند.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری مهر، تاریخ انتشار 9 بهمن 97، کد مطلب: 4526923:www.mehrnews.com


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین