پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۵۱۳۴۸
تاریخ انتشار : ۲۷ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۹:۳۳
مدیر امور سد جیرفت گفت: در پی بارش باران در چند روز اخیر حدود 23 میلیون متر مکعب سیلاب و روان آب وارد مخزن این سد شد.
شعارسال: مسعود افشار کل حجم آب سد جیرفت را 127 میلیون متر مکعب اعلام کرد و افزود: یک ششم از این حجم طی بارندگی های اخیر اضافه شده، در حالی که 205 میلیون متر مکعب از ظرفیت سد هنوز خالی است.

وی اظهار کرد: بیشترین مقدار بارش ثبت شده مربوط به حوضه میانی سد و 55 میلیمتر است که این مقدار از بارش در ارتفاعات بالادست بیشتر است .

افشار ادامه داد: براساس برآورده های انجام شده دبی لحظه‌ای آب ورودی به دریاچه سد جیرفت حدود 205 هزار مترمکعب بر ثانیه بود که اگر این سیلاب های عظیم و کم‌سابقه توسط سد جیرفت مهار نمی شد، قطعا خسارت‌های سنگینی به شهرها، روستاها و مزارع کشاورزی در جنوب استان وارد می‌شد.

مدیر امور سد جیرفت افزود: چنین حجم بارش باران در این منطقه کم سابقه بوده است و مردم منطقه از سال 84 تاکنون چنین حجمی از بارش باران را تجربه نکرده اند.

سد جیرفت یکی از سدهای بزرگ و پیشرفته در کشور محسوب می‌شود. یک سد بتنی 2 قوسی است که ارتفاع آن از پی 134 متر و درازای تاج آن 277 متر است. ضخامت این سد بین 17 متر در کف تا 5 متر در تاج متغیر است.

اواخر سال 1370 عملیلت اصلی ساختمان سد جیرفت به پایان رسید و ششم دی همان سال عملیات آبگیری آن آغاز شد که سطح زیر کشت در نظر گرفته شده برای آن 14 هزار و 200 هکتار است.

سامانه بارش زای فعال جنوبی از روز یکشنبه در استان کرمان فعال شد و پایان هفته از جنوب استان خارج می شود.

شهرستان جیرفت با 280 هزار نفر جمعیت از چهار بخش مرکزی، اسماعیلی، ساردوئیه و جبالبارز تشکیل شده و در فاصله 230 کیلومتری جنوب کرمان واقع است.

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا)، تاریخ انتشار: 27 بهمن 1395، کدخبر: 82431308 (5839197)، www.irna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین