پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۰۰۱۰
تاریخ انتشار : ۰۳ مهر ۱۳۹۵ - ۱۵:۲۵
با وجود خسارات سیلاب و آتش‌سوزی جنگل‌ها، هواشناسی گلستان از داشتن تجهیزات پیشرفته برای پیش‌بینی آب و هوا عقب مانده و نیاز است برای صدور هشدارهای به‌موقع، هواشناسی این استان تقویت شود.
شعارسال: هواشناسی گلستان گرچه هشدار سیل جمعه 12شهریورماه امسال را کمی زودتر اعلام کرد، اما دستگاه‌های هواشناسی در آن روز، فقط 20 میلیمتر بارندگی را نشان داده بود. در اصل این پیش‌بینی‌ها بود که با توجه به یک جبهه هوای سرد و گرمای 30 درجه‌ای آب دریا، سیلاب را اعلام کرد. در آن روز بر سر خزر آنچنان رطوبتی وجود داشت که وقتی یک جبهه جریان سرد از راه رسید سامانه بارشی به اندازه فاصله نور تا قائمشهر ایجاد کرد که تا دو استان جلوتر را باران فرا گرفت. همین سیل و دیگر سیلاب‌های اخیر باعث شده تا هواشناسی گلستان از تغییر سامانه بارشی خبر دهد، به‌طوری که امسال 6بار اخطاریه وقوع سیل صادر کرده که 5 مورد آن رخ داده است.

«سید محمدرضا رضوی» مدیرکل هواشناسی گلستان تأکید می‌کند: در بارندگی 12 شهریور ماه امسال در مدت 4 ساعت، 95 میلیمتر باران بارید، یعنی به جای اینکه در مدت 4 روز این باران به‌زمین برسد در مدت 4 ساعت، 9سانت و نیم باران روانه شهرها و مزارع شد که سیلاب به‌همراه داشت. به همین دلیل هواشناسی اعتقاد دارد، رژیم بارش‌ها تغییر کرده و بارش آهسته آهسته جای خود را به سیلاب داده است. از این‌رو باید ابزارهای هواشناسی به همین نسبت تغییر یابد و مناسب با شرایط عوض شود.

رضوی می‌افزاید: همین تغییر سامانه بارشی پیش‌بینی‌ها را نیازمند ابزار جدیدی کرده که یکی از آنها رادار است. گلستان به‌عنوان سیل‌خیز‌ترین استان کشور باید رادار هواشناسی داشته باشد. اگرچه رادار خزر شرقی که در مازندران مستقر است برای گلستان هم طراحی شده، اما همیشه

با نیم ساعت تأخیر روبه‌روست. اگر رادار 20دقیقه جلوتر تغییرات را نشان دهد می‌توان جلوی بسیاری از خسارات را گرفت. می‌توان جاده‌های در معرض سیلاب را بسرعت بست و به مردم بلافاصله هشدارداد.

گلستان 160 ایستگاه باران سنجی دارد که به اعتقاد مدیرکل هواشناسی برای استان سیل خیزی چون گلستان کم است. این ایستگاه‌ها شاهد باران است، اما مانند رادار شدت و مدت بارش‌ها را نشان نمی‌دهد. نخستین بارش‌ها توسط این ایستگاه‌ها اعلام می‌شود، اما پیگیری وضعیت بعدی توسط رادار مشخص می‌گردد.

وی با تأکید براینکه باید دستگاه‌ها آنلاین شده و داده‌ها به‌صورت برخط ارسال شود، تأکید دارد: گلستان از بسیاری ازاستان‌های کشور از لحاظ ابزار هواشناسی جامانده و به جای خرید تجهیزات مورد نیاز در سال‌های پیش ، وسایل غیرضروری خریداری شده، در صورتی که ابزارهواشناسی از ضروری‌ترین نیازها در این استان است.

مدیرکل هواشناسی گلستان درخصوص تأخیر در تجهیز هواشناسی، توضیح می‌دهد که تجهیزات هواشناسی گران است و تولید آن در داخل هم به صرفه نیست. در چند سال اخیر هم اعتبارات کشوری خوب نبوده و در گذشته هم براساس نیازهای آن زمان تصمیم گرفته شده، اما رژیم بارش‌ها تغییر کرده و استان به دستگاه‌های جدید نیازدارد. اگرچه گلستان برای ایستگاه هشدار سیل و آتش‌سوزی به‌طور تلفیقی به 30 ایستگاه هواشناسی دیگر نیاز دارد که هریک از آنها 25 میلیون تومان هزینه دارد و امسال 10 عدد از آنها نصب می‌شود و مدیریت بحران استان نیز بقیه را راه‌اندازی خواهد کرد.

هواشناسی گلستان همچنین به کارشناسان پیش‌بینی قوی نیازمند است. به گفته مدیرکل هواشناسی تا چند سال دیگر پیش بین‌های باسابقه این اداره بازنشسته می‌شوند و نیاز است تا افرادی مسلط جای آنان را بگیرند.

«صادقعلی مقدم» مدیرکل مدیریت بحران گلستان نیز در مورد کاهش خسارات توضیح داد: از برنامه‌ها در قالب کاهش آسیب‌پذیری حوادث ، ارتقای سطح پیش‌بینی‌های هواشناسی است که در این رابطه این سازمان اقدام‌هایی انجام داده و برنامه‌هایی هم در استان داریم. نصب ایستگاه‌ها در مناطقی که اطلاعات باران سنجی ندارد از این اقدام‌هاست. به تازگی افزایش 20ایستگاه مصوب شده که 10 ایستگاه امسال در دست ساخت است و امیدواریم تا سال آینده 30 ایستگاه باران سنجی ساخته شود که در ارتقای پیش‌بینی‌ها کمک خواهد کرد.

مدیرکل بحران گلستان تأکید می‌کند: بزرگترین نگرانی در زمان حوادث آسیب‌های جانی است و ما امیدواریم خاطره تلخ آسیب‌های جانی سیل‌های دهه 80 تکرار نشود از این‌رو خود مردم نیز پیگیر وضعیت جوی باشند و هشدارهای هواشناسی را جدی بگیرند.

گفتنی است، مدیرکل هواشناسی گلستان پیش تر در نشست اضطراری شورای هماهنگی مدیریت بحران این استان تأکید کرده بود که قیمت رادار هواشناسی ۷ میلیارد تومان است، اما در ۸ ماه گذشته این اداره کل فقط ۵۰میلیون تومان اعتبار دریافت کرده که مبلغ اندکی است.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از روزنامه ایران، صفحه 19، تاریخ انتشار: دوشنبه 29 شهریور 1395، شماره : 6315 .

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین