پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۷۳۸۶۵
تاریخ انتشار : ۱۵ آذر ۱۳۹۷ - ۰۲:۴۶
خانه‌هایی روی آب، خسارت به زیرساخت‌ها، تلف شدن دام‌ها و ... روایت مردم و مسئولانی است که به هشدارها توجهی نکردند و امروز سیلاب همه چیز را با خود برده است.

شعارسال: سیلاب اخیر که براثر بارش‌های رگباری و بی‌سابقه پس از چندین سال خشک‌سالی در پلدختر اتفاق افتاد، مردم منطقه را غافلگیر و خسارات کلانی به آن‌ها وارد کرد به‌طوری‌که مناطقی از شهر پلدختر مانند مسکن مهر و «دردیا» و حدود ۱۰۰ روستا از این شهرستان کم‌وبیش در حوزه‌های مختلف دچار خسارت‌های سنگین شدند.

حکایت خانه‌ای روی آب

مجتمع مسکن مهر پلدختر علاوه بر جانمایی غیراصولی و عدم احداث پارکینگ، جدول‌کشی و حصارکشی نشده است

یکی از ساکنان مسکن مهر پلدختر با انتقاد از مهندسی ساخت مسکن مهر و جانمایی غلط آن به خبرنگار  اظهار داشت: کسانی که از ابتدا ساخت مسکن مهر پلدختر را عهده‌دار بوده‌اند یا سواد این کار را نداشته‌اند یا این‌که بیش از آن‌که به فکر مردم باشند به فکر جیب خود بودند.

شاهین میراحمدی، افزود: مجتمع مسکن مهر پلدختر علاوه بر جانمایی غیراصولی و عدم احداث پارکینگ، جدول‌کشی و حصارکشی نشده است و بدتر این‌که کانال آب‌های سطحی که از وسط خیابان آن می‌گذرد همیشه هنگام بارندگی‌ها برای ساکنان دردسرساز بوده و سیلاب وارد منازل ساکنان شده و باعث وحشت زن و بچه‌ها می‌شود.

یکی از اهالی منطقه «دردیا» پلدختر گفت: شنبه هفته گذشته که شدت بارش‌ها بی‌سابقه بود و دو روز پشت سرهم ادامه داشت، در خانه نشسته بودم با خانواده که یک‌دفعه صدای مهیبی شنیدیم و وقتی بیرون رفتیم متوجه سیلاب شدیم که دیوار را تخریب کرد و خان‌هایمان را در برگرفت.

درخواست کمک مردم از دولت

محمد شفیعی، افزود: وقتی سیلاب وارد حیاط و منزل ما شد تمام سعی‌مان این بود که جان خود و زن و بچه‌هایمان را نجات دهیم و در جریان این سیل متأسفانه منازل مسکونی ما خسارت دید و بدتر از آن ۳۰۰ رأس گوسفند که حاصل یک‌عمر زحمت خود و خانواده‌ام بود تلف شد و برخی گوسفندانم را نیز دو کیلومتر پایین‌تر برد.

سیل بی‌سابقه اخیر تمام زندگی ما را از بین برده، آب وارد منازل برخی اهالی شده و کلی خرابی به بار آورده و وضعیت زندگی مردم را با مشکل مواجه ساخته است.

زن ۵۰ ساله ساکن مسکن مهر که یکی از اتاق‌های خانه خود را سوپرمارکت کرده بود ، گفت: در فصول بارندگی هرگاه چند دقیقه باران می‌بارد منازل ما پرآب می‌شود علاوه بر آن کوچه و خیابان هم که آسفالت نشده است.

وی که خود را عصمت معرفی کرد، افزود: کوچه و خیابان‌های مسکن مهر که محل زندگی ما است با هر بار بارندگی پر از گل‌ولای می‌شود، ما دیگر از این وضعیت خسته شده‌ایم چند بار برای تغییر مسیر کانال به شهرداری مراجعه کرده‌ایم اما تاکنون اقدامی صورت نگرفته و کسی به فکر ساکنان این منطقه نیست.

یکی از اهالی روستای «چاله»، گفت: سیل بی‌سابقه اخیر تمام زندگی ما را از بین برده، آب وارد منازل برخی اهالی شده و کلی خرابی به بار آورده و وضعیت زندگی مردم را با مشکل مواجه ساخته است.

نظام میر رضایی، افزود: علاوه بر این، سیل و شدت بارندگی علوفه دام‌های اهالی را که تمام تابستان با زحمت خریداری و جمع کرده بودند نابود کرده، به‌طوری‌که کاه، جو و سایر علوفه کامل از بین رفته و در این وضعیت سخت اقتصادی ما قادر به تهیه علوفه نیستیم و از دولت درخواست کمک داریم.

ساخت‌وسازهای غیرمجاز که بلای جان مردم شد

صمد چراغی پور شهردار پلدختر در این رابطه، گفت: در جریان سیلاب اخیر حدود پنج میلیارد تومان به تأسیسات شهری این شهر خسارت واردشده و نزدیک به هشت میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل کانال‌های جمع‌آوری آب‌های سطحی در سطح شهر و بازسازی نقاط آسیب‌دیده دیواره ساحلی به‌منظور ایمن‌سازی در برابر سیلاب‌های آینده نیاز است.

در جریان سیلاب اخیر مبلغ یک میلیارد تومان به زیرساخت‌های شرکت برق در پلدختر خسارت واردشده است

وی، اظهار داشت: سه منطقه از شهر پلدختر شامل «دردیا»، «کوی شهرداری» و «کوی بسیجیان (تنگ علی) » هرساله به دلیل ساخت‌وسازهای غیرمجاز و غیر کارشناسی و دست بردن در طبیعت در زمان بارندگی‌های شدید دچار آب‌گرفتگی می‌شود.

شهردار پلدختر، گفت: در منطقه «دردیا» ساخت‌وسازهای غیرمجاز و بدون پروانه در مسیل‌ها باعث بروز خسارات به مردم شده است و بدیهی است هرگاه در بستر یا حریم رودخانه‌های فصلی ساخت‌وسازها انجام شود این خرابی‌ها و خسارت به بار می‌آید.

فریدون خودنیا مدیرعامل شرکت توزیع برق استان لرستان نیز، گفت: در جریان سیلاب اخیر مبلغ یک میلیارد تومان به زیرساخت‌های این شرکت در پلدختر خسارت واردشده است.

۳ ساعت باران مستمر و خسارت به حوزه‌های مختلف

وی، اظهار داشت: با توجه به بارش‌ها و رعدوبرق‌های مداوم و شدت سیلاب در مسیل‌ها و معابر چند دستگاه ترانسفورماتور، چندین دستگاه برقی و سایر تجهیزات الکتریکی شرکت توزیع برق شهرستان پلدختر دچار آسیب و خسارت شد.

مدیرعامل شرکت توزیع برق لرستان بابیان اینکه تلاش می‌شود شبکه‌های آسیب‌دیده ترمیم و بازسازی شود، گفت: برخی شبکه‌های روستایی حدفاصل معمولان تا پلدختر در مسیر سیلاب هستند و مقر رشد هفت کیلومتر از این شبکه‌ها جابجا شوند.

دو منطقه مسکن مهر و «دردیا» پلدختر در جریان سیلاب به دلیل قرار گرفتن در مسیر سیلاب از نقاط حساس شهر پلدختر بود که خسارت و مشکلات عدیده‌ای را برای ساکنان ایجاد کرد.

نعمت‌الله دستیاری فرماندار پلدختر، اظهار داشت: باوجود اعلام هواشناسی مبنی برشدت بارندگی‌های سوم و چهارم آذرماه جاری و آمادگی همه نیروهای ستاد بحران شهرستان اما بارش‌ها غافلگیرانه بود.

وی، افزود: در جریان این بارندگی‌ها که در عرض سه ساعت منجر به بارش ۷۰ میلی‌متری در شهرستان شد، شدت آن خسارت در حوزه‌های شهری و روستایی به مردم شهرستان وارد کرد.

فرماندار پلدختر، افزود: دو منطقه مسکن مهر و «دردیا» پلدختر در جریان سیلاب به دلیل قرار گرفتن در مسیر سیلاب از نقاط حساس شهر پلدختر بود که خسارت و مشکلات عدیده‌ای را برای ساکنان ایجاد کرد.

خانه‌هایی در مسیر سیلاب

دستیاری از جانمایی نادرست و غیراصولی مسکن مهر این شهر انتقاد کرد و گفت: متأسفانه مجتمع مسکن مهر در مسیر رواناب‌های منطقه بدون کار کارشناسی ساخته‌شده و هنگام بارندگی‌های شدید آب وارد ساختمان‌های هم کف این مجتمع می‌شود و ساکنان را با مشکلاتی مواجه می‌سازد.

بندهای خاکی و آبخیزداری در بالادست دو منطقه «دردیا» و مسکن مهر اجرا شود

وی، افزود: ساکنان منطقه «دردیا» نیز اقدام به ساخت‌وسازهایی در مسیر کانال آب بر در دامنه کوه کرده‌اند و پس از خشک‌سالی‌ها و شدت بارش‌های غافلگیرانه منازل آن‌ها دچار آب‌گرفتگی شدید شد و متأسفانه خسارات مادی به برخی از آن‌ها ازجمله تلف شدن چندین رأس گوسفند شد.

فرماندار پلدختر، گفت: بنابراین برای برون‌رفت از مشکلات و جلوگیری از چنین اتفاقات تلخی در آینده لازم است بندهای خاکی و آبخیزداری در بالادست دو منطقه «دردیا» و مسکن مهر اجرا شود.

دستیاری، افزود: سیلاب اخیر همچنین در حوزه‌های منازل مسکونی روستاها، راه‌های روستایی، ابنیه، پل‌ها، جاده‌های بین مزارع، آب‌گرفتگی زمین‌های کشاورزی، کانال‌های زه کشی و شیلات به مردم شهرستان خسارات زیادی وارد کرده است.

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری مهر، تاریخ انتشار: 14آذر1397 ، کدخبر: 4476405: www.mehrnews.com


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین