پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۷۹۹۹۷
تاریخ انتشار : ۱۳ دی ۱۳۹۷ - ۱۶:۴۵
سرانجام پس از شش ماه سرگردانی، شهر یک میلیون نفری کرمانشاه 11 دی هشتادمین سکاندار خود را می‌شناسد؛ اتفاقی که امیدها را برای عبور شهرداری از دل طوفان مشکلات مدیریتی و مالی افزایش داده است.

شعار سال: شهردار 55 ساله کرمانشاه اهل همین شهر است اما این بار از پایتخت و با کارنامه‌ای پُر و پیمان برگشته و همین سابقه کاری سبب نگاه مثبت بخش زیادی از منتقدان شورای شهر به شهردار جدید شده است.
سعید طلوعی گرچه دندانپزشک است اما حدود 10 سال شهردار مناطق پنج، هفت، هشت و 10 شهر تهران و مشاور شهردار سابق این شهر بوده است.
اسم او پس از استعفای آرش رضایی، شهردار سابق در 10 تیر 97 چند بار بر سر زبان ها افتاد تا اینکه شورای شهر جنجال ‌ساز کرمانشاه پس از چهار ماه بحث و اختلاف، روز 23 آبان بر سر طلوعی به توافق رسید.
این انتخاب در حالی رخ داد که حدود 40 روز از مهلت سه ماهه شورای شهر برای انتخاب شهردار جدید می گذشت.
اعضای شورای شهر کرمانشاه در سه ماه مهلت قانونی خود تا 11 مهر 15 جلسه برای انتخاب شهردار برگزار کردند اما به دلیل اصرار بر خواسته های گروهی، هیچ یک از طرف‌ها کوتاه نیامد تا اینکه پای فرمانداری و هیات حل اختلاف استان به ماجرا باز و احتمال انحلال شورای شهر مطرح شد.
یکی از تخلفاتی که منجر به بررسی انحلال شورای شهر می شود، ناتوانی در انتخاب شهردار در مهلت سه ماهه قانونی است. به همین دلیل فضل الله رنجبر، فرماندار کرمانشاه 11 مهر و همزمان با پایان مهلت قانونی، پرونده این تخلف را به هیات حل اختلاف استان ارجاع کرد.
خیلی زود چندین گمانه ‌زنی در باره رای احتمالی هیات حل اختلاف استان در فضای رسانه‌ای استان منتشر شد؛ از دادن مهلت دوباره تا سلب عضویت برخی اعضا و در نهایت انحلال شورا.
این دومین بار بود که موضوع انحلال شورای شهر کرمانشاه به خبر اول استان تبدیل می شد. شورای شهر سوم کرمانشاه هم گرفتار باند بازی در انتخاب شهردار شد و چون هیچ یک از دو گروه اقلیت و اکثریت آن کوتاه نیامدند، در نهایت منحل شد.
اولین جلسه هیات حل اختلاف استان 15 روز بعد از گزارش فرمانداری تشکیل شد و آنچنان که فرماندار کرمانشاه گفت: اعضای این هیات تصمیم گرفتند سه نفر از مسئولان ذیربط یا مقامات استانی به عنوان کمیته بررسی موضوع، مدارک، مستندات، فیلم ها و اظهارات مطرح شده در جلسات شورا را بشنوند و تحقیقات لازم را در این ارتباط انجام دهند.
ماده 91 قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا می گوید: هرگاه شورای شهر اقدام هایی برخلاف وظایف مقرر یا مخالف مصالح عمومی کشور و یا حیف و میل و تصرف غیرمجاز در اموالی که وصول و‌ نگهداری آن را به نحوی به عهده دارد انجام دهد، به پیشنهاد کتبی فرماندار موضوع برای انحلال شورا به هیأت حل اختلاف استان ارجاع می‌شود و‌ هیأت مذکور به شکایات و گزارش ها رسیدگی و در صورت احراز انحراف هر یک از شوراهای روستاها، آن را منحل می‌نماید و در مورد سایر شوراها در ‌صورت انحراف از وظایف قانونی، بنا به پیشنهاد هیأت استان و تصویب هیأت حل اختلاف مرکزی منحل می‌شوند.
البته هر یک از شوراهای منحل شده در صورت اعتراض به انحلال می‌توانند ظرف یک‌ ماه از تاریخ ابلاغ رأی به دادگاه صالح شکایت نمایند و دادگاه مکلف است خارج از ‌نوبت به موضوع رسیدگی و رأی قطعی صادر کند.
هیات حل اختلاف استان به ریاست استاندار و با عضویت رئیس کل دادگستری، دو نفر از نمایندگان مجلس و نماینده شورای اسلامی استان تشکیل می شود و تعیین مهلت محدود برای جبران تخلف، تذکر، جریمه، انحلال شورا و تعیین شهردار جدید از جمله اختیارات آن است.

**
انتخاب شهردار، قانونی یا خلاف قانون؟
نه پیش از انتخاب طلوعی و نه پس از آن هیات حل اختلاف هیچ نظری در باره جلسات و مصوبات شورای شهر کرمانشاه نداده است و همین موضوع باعث شده که بخشی از منتقدان شورا عنوان کنند: در زمانی که پرونده تخلف شورای شهر در هیات حل اختلاف در حال بررسی است، این شورا نمی تواند دست به انتخاب شهردار جدید بزند.
این نکته حقوقی شاید مهمترین ادعای برخی منتقدان طی دو ماه اخیر بوده و بر پایه همین، عَلم مخالفت آنان با شهردار جدید هم بلند شده اما این ادعا از سوی برخی حقوقدانان زیر سوال رفته است.
حسن سلیمانی، حقوقدان و نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی انتخاب شهردار توسط اعضای شورا را قانونی دانست گفت: رسیدگی به پرونده تخلف شورای شهر در هیات حل اختلاف استان به معنای محدودیت اختیارات شورای شهر نیست و طبق قانون تا زمانی که رای قطعی علیه فرد یا نهادی صادر نشده باشد، امکان محدود کردن او وجود ندارد مگر با تشخیص دادگاه.
بر همین اساس بود که استاندار کرمانشاه آذر ماه در باره آخرین وضعیت پرونده تخلف شورای شهر گفت: این پرونده در حال بررسی است و باید مدارک و مستندات را جمع آوری و بررسی کنیم تا تصمیم نهایی گرفته شود.
بازوند در پاسخ به این سوال که انتخاب شهردار توسط اعضای شورای شهر قانونی بوده یا خیر، گفت: «مراحل این کار در حال انجام است»؛ مراحلی که چند روز بعد به اتمام رسید و وزیر کشور حکم سعید طلوعی را امضا کرد تا پایانی بر همه اما و اگرها باشد.
البته بررسی پرونده تخلف شورای شهر همچنان در دستور کار هیات حل اختلاف استان است اما اعلام نتیجه و صدور رای نهایی آن ممکن است چندین ماه دیگر طول بکشد.
به نظر می رسد با توجه به تاکید بازوند بر «بررسی آرام و بدون حاشیه پرونده»، رای هیات حل اختلاف به زیر کشیدن شهردار جدید یا انحلال شورای شهر نباشد زیرا مشغله های فراوان استانداری کرمانشاه از مشکلات زلزله گرفته تا بیکاری و جذب سرمایه، انگیزه‌ای برای استقبال از یک جنجال جدید و انحلال نهادی مردمی باقی نگذاشته است.
پیمان موسوی، حجت الله و میثم موسوی اجاق، احسان احسانی، ابراهیم مرادی، غلامرضا امیری، رسول آزادی، کامران ملکی، طیب حیدری، مازیار رضایی و سالار احمد زاده 11 عضو شورای شهر کرمانشاه هستند.
در شش ماهی که شهر کرمانشاه شهردار نداشته، با سرپرستی «حامد لعل بخش» اداره شده است.
شهر کرمانشاه نیمی از جمعیت دو میلیون نفری استان را در خود جا داده است.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایرنا، تاریخ 11 دی 97، کد مطلب: 83154532:www.irna.ir


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین