پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۸۰۷۲۵
تاریخ انتشار : ۱۷ دی ۱۳۹۷ - ۰۱:۴۷
جاذبه های کنار جاده ای از تاسیسات و تابلوهای غیرمجاز گرفته تا فعالیت دستفروشان، در یک لحظه حواس پرتی و به بارآوردن فاجعه بزرگ تاثیرگذار است که ساماندهی این عوامل در محور بحث و همفکری مسئولان قرار گرفته است.

شعارسال: تصادفات جاده ای که به دلایل متعدد همچون رفتار ناایمن راننده تا حرکت در مسیرناایمن را در برمی گیرد، هر روز برگ تازه ای را به کارنامه حوادث اجتماعی استان اضافه کرده و خانواده ای را داغدار و یا غمبار می کند که به یک بلای اجتماعی تبدیل شده است.

استان کرمانشاه دارای نقاط و گردنه های پرخطری است و مدتی است که وجود علائم و فعالیت های غیرمجاز در حاشیه جاده ها زمینه ساز بیشتر حوادث رانندگی شده و با گرفتن احساس امنیت و عدم تمرکز رانندگان، جاده را پرخطر کرده است.

این روزها نگاه به خطرساز بودن جاذبه های جاده ای آنقدر اهمیت یافته که معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری کرمانشاه در جلسه کمیسیون ایمنی و حمل و نقل استان ، خواستار ساماندهی عواملی که در جاده ها باعث حواس پرتی رانندگان می شود، شد و از دستگاه های ذیربط خواست در این ارتباط اقدام کنند.

مهرداد سالاری افزود: در برخی از محورهای استان جاذبه هایی در کنار جاده ها وجود دارد که برخی از رانندگان با سرعت بالا برای دیدن این جاذبه ها توقف می کنند که باعث بروز مشکلاتی از جمله سوانح رانندگی می شود.

او تبلیغات فروش محصولات کشاورزی و دامی و غذاخوری ها را از جمله این جاذبه ها دانست و گفت: این موارد باید ساماندهی شود.

سالاری در ادامه حذف نقاط پرخطر و حادثه خیز با هدف کاهش تصادفات و سوانح رانندگی را در اولویت مجموعه مدیریتی استان دانست و تاکید کرد که باید در راستای کاهش حوادث رانندگی تلاش بیشتری کنیم.

اگر نگاهی به آمار تصادفات و حوادث جاده ای در 2 سال اخیر بیندازیم متوجه افزایش این حوادث در استان می شویم که زنگ خطری برای ساماندهی هرچه سریعترعوامل خطرساز است و اهمیت ایمن کردن جاده ها را با حذف نقاط پرخطر، ساماندهی فعالیت های حواشی راه، اصلاح هندسی و داشتن جاده ای مطمئنه را 2 برابر می کند.

** مرگ 318 کرمانشاهی در تصادفات جاده ای

چنانچه مدیرکل پزشکی قانونی استان کرمانشاه ، از مرگ 318 کرمانشاهی در تصادفات جاده ای، درون و برون شهری از اول فروردین تا پایان آبان سال جاری خبر داد.

سلیم خانی افزود: همچنین در این مدت هشت هزار و 125 نفر مراجعان جرحی تصادفات بوده اند.

وی با مقایسه آماری نسبت به سال گذشته اظهار داشت: میزان مراجعان جرحی تصادفات به نسبت مشابه سال گذشته هفت هزار و 570 نفر بوده اند و متوفیان 334 نفر در سطح استان بوده است.

** خودرو ناایمن حادثه آفرین است

در ادامه رئیس پلیس راه استان کرمانشاه در گفت و گو با ایرنا، با بیان اینکه در بحث تصادفات چند عامل تاثیرگذار است، اظهار داشت: عوامل انسانی، ایمنی خودرو، زیرساخت ها که به شبکه راه ها ارتباط دارد و همچنین شرایط اقلیمی و آب و هوایی از آن جمله است.

سرهنگ محمد حیدری با بیان اینکه ایمن سازی خودرو باید در کارخانه مورد توجه قرار گیرد، اظهار داشت: خودروهای ناایمن با یک تصادف جزیی و یا خروج از جاده به راحتی می توانند واژگون شوند.

وی با بیان اینکه کرمانشاه فاقد شبکه آزاد راهی است، بر ایجاد و توسعه شبکه آزادراهی در استان تاکید کرد.

** 8 هزار راه کیلومتر اصلی و فرعی در استان وجود دارد

وی از وجود هشت هزارکیلومتر جاده در استان خبر داد و گفت: از این میزان 15 تا 20 درصد به عنوان راه اصلی است و مابقی فرعی و روستایی است.

حیدری با بیان اینکه قانون گریزی برخی رانندگان در بالارفتن تصادفات سهم دارد، ادامه داد: در جاده های اصلی استان سامانه هوشمند برای کنترل تخلفات وجود دارد که نیاز به توسعه آن در محورهای فرعی احساس می شود.

** افزایش 20 درصدی برخورد با تخلفات

وی از افزایش 20 درصدی برخورد با تخلفات در 9 ماه سپری شده از سال جاری به نسبت مشابه سال گذشته خبر داد و گفت: بخش دیگر از تصادفات که به چندین عامل فوق اشاره دارد باید تقویت و رفع شود.

حیدری با بیان اینکه 66 نقطه حادثه خیز به اصلاح هندسی نیاز دارد ادامه دارد: درست است که در اقدام های کوتاه مدت آشکارسازی شده ولی برای انجام کار اساسی نیازمند اصلاح هندسی این نقاط هستیم.

30 درصد نظارت ها در جاده های فرعی است

حیدری از سرعت و سبقت غیرمجاز عامل اصلی تخلف یاد کرد و افزود: 30 درصد نظارت ها در جاده های فرعی صورت می گیرد و روزانه 65 تا 70 تیم در سطح جاده ها به صورت نامحسوس مشغول به فعالیت هستند.

وی با بیان اینکه طرح راهداری زمستانی از 29 آذر آغاز شده این طرح به مدت سه ماه تا اواخر اسفند ادامه دارد.

او اضافه کرد: در این طرح تیم ها در گردنه های برفی استان همانند قلاجه، مله ماس سنقر و بید سرخ مستقر شده تا در صورت نزول بارش برف و باران، از انسداد مسیر جلوگیری کنند و به امدادرسانی به موقع به درراه ماندگان اقدام کنند.

**علائم در مسیر اصلی با دید کافی قرار گیرد

سرپرست راهداری و حمل و نقل جاده ای استان کرمانشاه نیز در گفت و گو با ایرنا، اظهار داشت: رنگ ها، تابلوهای تاسیساتی، نور، شبرنگ و هر نمادی که در جاده وجود دارد نباید به نحوی باشد که موجب حواس پرتی در رانندگان شود.

فریبرز کرمی ادامه داد: این علائم و تابلوها نباید در لاین مخالف باشد بلکه باید با داشتن دید کافی در مسیر اصلی راننده قرار داده شود تا راننده برای دیدن آن منحرف شود.

** دستفروشانی که حاشیه جاده را ناامن می کنند

وی ادامه داد: یک راننده و یا یک کاربر جاده ای هنگامی که در جاده تردد می کند نیاز به جاده ای ایمن دارد، تا اگر خودرویی به حاشیه جاده رفت به سهولت بتواند برگردد، ولی متاسفانه در کنار و حاشیه جاده ها، دستفروشان متعددی قرار می گیرند تا تجهیزات و محصولات خود را برای فروش در معرض نمایش بگذراند و حاشیه جاده را ناامن می کنند.

کرمی اضافه کرد: از سوی دیگر تاسیسات جاده ای با تابلوهای جذاب و نورهای غیرمجاز موجب گمراهی راننده به ویژه به هنگام شب می شوند که این عوامل در وقوع حادثه و حواس پرتی رانندگان تاثیرگذار است.

** درصدد حذف دسترسی آنتنی در جاده هستیم

این مسئول با بیان اینکه در بخش هایی از جاده به صورت استاندارد باید دسترسی آنتنی وجود داشته باشد، گفت: این در حالی است که وجود دسترسی بالای آنتنی موجب ناامن شدن جاده می شود.

کرمی ادامه داد: با هماهنگی ارگان های مربوطه در حال حذف دسترسی آنتنی در جاده هستیم به گونه ای که یک مجتمع خدماتی با کل خدمات رفاهی را در یک منطقه خاص ایجاد کنیم و همه دسترسی های غیرمجاز را بسته و یا با تجمیع، آن را ساماندهی کنیم.

** برای ورود ایمن خودور به جاده دست به کار شده ایم

کرمی ادامه داد: براساس استانداردهای ایمنی راه، با تاسیسات غیرمجاز و دستفروشان جاده ای در حوزه ما برخورد و آنان را ساماندهی می کنیم تا خودرو با سرعت مطمئنه وارد جاده شود.

او اضافه کرد: ولی برخی افراد در صورت برخورد با تعطیلات، به ایجاد یک چهاردیواری در گوشه ای از جاده برای عرضه محصول دست می زنند که به نقطه جدید حادثه خیز تبدیل می شود که این موضوع را باید از نظر حقوقی و قضایی پیگیری کنیم.

کرمی از وجود 102 نقطه حادثه خیز در استان خبر داد و افزود: از این میزان 66 نقطه پرخطر و پرتصادف است که برای ساماندهی آن با توجه به اعتباراتی که از استان و مرکز خواهیم گرفت ساماندهی می شود.

کرمی ادامه داد: مرحله نخست آشکارسازی و ایمن سازی است که راهکار موقت برای عدم تصادف است، اما برنامه درازمدت به ساماندهی برای حذف نقطه حادثه خیز نیاز دارد که از روش هایی همچون پل روگذر، زیرگذر، پل و یا تعریض جاده ای باید استفاده کرد.

** ساماندهی 66 نقطه حادثه خیز 80 میلیارد اعتبار می خواهد

وی با بیان اینکه برای ساماندهی 66 نقطه به 80 میلیارد تومان اعتبار نیاز است، گفت: این نقاط که 122 نقطه است ، شناسنامه دار شده اند و تعداد تصادفات و تلفات آن به همراه برآورد بودجه اصلاح آن تعیین شده است.

کرمی با بیان اینکه مشکلات 10 نقطه برطرف شده افزود: ساماندهی 10 نقطه دیگر در دست اقدام قرار دارد و با توجه به غیرمجازهایی که احداث می شوند احتمال افزایش این نقاط وجود دارد.

استان کرمانشاه با 2 میلیون نفر جمعیت دارایی 32 شهر و 2 هزار و 622 روستا است.

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری ایرنا، تاریخ انتشار: 9دی1397 ، کدخبر: 83152190: www.irna.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین