پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۸۰۸۵۴
تاریخ انتشار : ۱۷ دی ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۹
محبی درمانگر حوزه اعتیاد می‌گوید که متاسفانه هیچ نظارت و هماهنگی برای نوع هزینه کرد بودجه درمان اعتیاد وجود ندارد و مسولینی که تا کنون بودجه دریافت می‌کرده‌اند باید پاسخگو باشند که این بودجه را در کجا و به چه صورتی هزینه کرده‌اند.
شعارسال: ردیف بودجه بیمه اعتیاد در لایحه بودجه سال ۹۸ حذف شد؛ این خبری بود که معاون توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور داده و از این بابت اظهار نارضایتی کرده است.

طبق گفته بسیاری از کارشناسان و پژوهشگران این حوزه، معتقدند که طی سال‌های گذشته این بودجه به صورت اسمی به این حوزه تعلق می‌گرفت اما همواره بودجه بیمه اعتیاد یا به بیمه سلامت می‌رفت و آنها نمی‌توانستند آن را هزینه کنند، یا اینکه آن را به مراکز دولتی وزارت بهداشت می‌دادند.

فریده براتی سده معاون سازمان بهزیستی گفته «بیمه درمان اعتیاد» در درجه اول باید به افرادی که کمتر برخوردارند و از نظر مالی تحت فشار هستند، پرداخت می‌شد اما در عمل این اتفاق محقق نشد. به همین دلیل انتظار داشتیم که از پول بیمه رقمی را به بهزیستی پرداخت کنند اما متاسفانه دستگاه‌های دیگری که متولی بودند نسبت به اقشار کم درآمد، آسیب‌پذیر و کم بضاعت کم لطفی کردند و این کار را انجام ندادند.

مهدی محبی درمانگر اعتیاد و پژوهشگر این حوزه به رویداد۲۴ می‌گوید ۱۸ سال است که در زمینه اعتیاد فعالیت می‌کنم و می‌توانم بگویم برای حل مشکل اعتیاد نه مدیریت یکسان و نه برنامه منسجم وجود دارد و هیچکدام از دستگاه‌ها با یکدیگر هماهنگ نیستند. بدتر آنکه هر کدام از دستگاه‌ها خودشان را متولی این امر می‌دانند و ساز خود را می‌زنند.

متاسفانه همه درباره درمان اعتیاد نظر می‌دهند

محبی می‌گوید: مبلغی که به این حوزه اختصاص داده می‌شد بسیار کم بود، ما نه تنها از کم بودن بودجه انتقاد کرده بودیم، بلکه با نوع هزینه کرد آن هم به شدت مشکل داشتیم و صراحتا باید بگویم نمی‌دانیم این مبلغ کجا و به چه صورتی هزینه می‌شود.

این درمانگر اعتیاد معتقد است هر کسی که از راه رسید درباره اعتیاد شروع به نظر دادن کرده است. در حالی است که این بخش باید زیرمجموعه حوزه پزشکی قرار بگیرد. ستاد مبارزه با مواد مخدر، بهزیستی، وزارت بهداشت و استانداری‌ها در این زمینه فعال هستند و هر کدام هم آیین نامه‌های خود را دارند و به نحوی در حال ارائه راهکار هستند و فقط با این ناهماهنگی شرایط را سخت‌تر می‌کنند.

محبی می‌گوید کارشناسانی که در سال‌های گذشته این بودجه را دریافت کرده‌اند باید توضیح دهند که بودجه را دقیقا چگونه هزینه کرده‌اند و آیا تاثیرات مثبتی به همراه داشته است یا خیر.

NGOها درمان اعتیاد را زیر سوال می‌برند

محبی معتقد است بسیاری از کمپ‌های ترک اعتیاد هیچ بازده‌ای ندارند. پلیس معتادان متجاهر در سطح شهر را جمع آوری و به این مراکز منتقل می‌کند و بعد از گذشت یک یا دوهفته این معتادان بار دیگر به جامعه برمی‌گردند و فقط یک بار مالی سنگین را بر روی دوش دولت می‌گذارند. متاسفانه NGOهای مختلف درمان‌ها را زیر سوال می‌برند و اظهارت غیرکارشناسی انجام می‌دهند.

به گزارش رویداد۲۴ پیشنهاد سازمان بهزیستی برای بودجه سال آینده این بود که بخشی از منابع بیمه اعتیاد که در بودجه منظور شده اما به دلیل عدم وجود اوراق هویتی برخی معتادان امکان پرداخت از سوی بیمه وجود ندارد، در قالب یارانه در اختیار سازمان بهزیستی قرار گیرد تا آن را به کمپ‌های درمان اعتیاد پرداخت کند. با اینهمه تمام این مبالغ در سال آینده از ردیف بودجه حذف شده است.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از پایگاه خبری تحلیلی رویداد24 ، تاریخ انتشار: 17 دی 1397 ، کدخبر: 161065 ، www.rouydad24.ir

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین