پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
کد خبر: ۱۸۱۳۶۷
تاریخ انتشار : ۱۹ دی ۱۳۹۷ - ۱۳:۵۰
آن‌هایی که در14بهمن سال 1376 شاهد راه‌اندازی یک کارخانه کوچک در میانه جاده تهران – کر بودند شاید هرگز تصوری از اینکه این کارخانه کوچک روزی تولید کنند اصلی تلویزیون در ایران خواهد شد. اما این اتفاق دریک روند 20 ساله ودرشرایط گوناگون اقتصادی ایران رخ‌داده است و امروز همان کارخانه کوچک سام الکترونیک به قطب تولید تلویزیون مشتری‌پسند سامسونگ تبدیل‌شده است.
شعارسال: حمیدرضا هاشمی نیا باوجوداینکه از کارآفرینان نسبتاً جوان کشور محسوب می‌شود اما توانسته با جلب اعتماد مسئولان شرکت سامسونگ کره تحولات مهمی در صنعت لوازم‌خانگی در کشور به وجود آورد و تولید انواع محصولات شرکت سامسونگ از جاروبرقی گرفته تا یخچال سایدبای‌ساید را عملیاتی کند.

حمیدرضا هاشمی نیا، رئیس هیئت‌مدیره شرکت‌های تکوین الکترونیک، سام الکترونیک و سام سرویس، تولیدکننده و نماینده انحصاری خدمات پس از فروش محصولات صوتی، تصویری، خانگی و آی‌تی سامسونگ در ایران از جوانی کار خود را شروع کرد و با توجه به ایده‌های جدیدی که داشت خیلی زود قدم در راه کارآفرینانی بزرگ کشورمان در تولید لوازم‌خانگی همچون حاج محمدتقی برخوردار گذاشت (کسی که پیش از انقلاب همکاری با شرکت‌های ژاپنی در تولید لوازم‌خانگی الکترونیک در ایران را شروع کرد) و همکاری‌های مشترک با شرکت کره‌ای سامسونگ را در دهه 70 شمسی کلید زد، آن‌هم درزمانی که هنوز سامسونگ به غول بزرگ تولید لوازم‌خانگی در جهان تبدیل نشده بود و این انتخاب خود نشان‌دهنده، هوش و دید حمیدرضا هاشمی نیا نسبت به آینده صنعت تولید لوازم‌خانگی است.

او در ابتدا شرکتی تجاری و بازرگانی برای گرفتن نمایندگی واردات کالاهای تولیدشده از سوی شرکت سامسونگ را در ایران راه‌اندازی کرد اما چند سال بیشتر نگذشت که به فکر تولید افتاد و خیلی زود توانست مجوزهای لازم برای احداث کارخانه را در اواخر ریاست جمهوری آیت‌الله هاشمی رفسنجانی و دوره وزارت نعمت زاده دریافت کند.

سال ۷۵، توافقات کارخانه «سام الکترونیک» با سامسونگ نهایی شد و اواخر همین سال ساخت کارخانه در کیلومتر 14 جاده کرج شروع شد و نهایتاً ۱۴بهمن ۷۶ اولین تولید این مجموعه که دستگاه تلویزیون بود، انجام شد.

باگذشت زمان و اجرای طرح‌های توسعه‌ای کارخانه، زمین‌های مجاور باهدف افزایش تولید لوازم‌خانگی به کارخانه اولیه الحاق و برای طرح‌های توسعه تولید تلویزیون و نمایشگر کامپیوتری مورداستفاده قرار گرفت. همچنین با روی کار آمدن دولت حسن روحانی و توافقات هسته‌ای و فروکش کردن تب تند تحریم‌ها علیه کشورمان حمیدرضا هاشمی نیا به فکر توسعه همکاری‌های شرکت سام الکترونیک با شرکت سامسونگ کره و راه‌اندازی شرکت جدیدی با نام تکوین الکترونیک افتاد که مورد استقبال طرف کره‌ای هم قرار گرفت و در اولین گام خطوط جدید تولید لوازم‌خانگی برقی شامل جاروبرقی و ماشین لباسشویی و حتی برخی از مدل‌های یخچال راه‌اندازی شد.

همچنین شهریور سال 95 مراسم رونمایی از خطوط جدید تولید یخچال فریزر و سایدبای‌ساید سامسونگ در کارخانه تکوین الکترونیک (یکی از بزرگترین و به‌روزترین مجموعه‌های تولید لوازم‌خانگی در منطقه خاورمیانه) با حضور نعمت زاده، وزیر صنعت، معدن و تجارت وقت برگزار شد. به اعتقاد کارشناسان راه‌اندازی این خطوط تولید که دومین خط تولید یخچال فریزر و سایدبای‌ساید سامسونگ در ایران محسوب می‌شود گام بلند و مهمی در بومی‌سازی دانش تولید لوازم‌خانگی در کشور و نمونه‌ای موفق از همکاری‌های یک شرکت ایرانی با یک شرکت بین‌المللی (بزرگترین تولیدکننده کنونی لوازم‌خانگی در جهان) محسوب می‌شود.

شرکت‌های تکوین الکترونیک و سام الکترونیک در طول سال‌های گذشته اقدامات مهمی در راستای انتقال فناوری و بومی‌سازی دانش تولید لوازم‌خانگی در کشور با همکاری شرکت سامسونگ کره انجام داده‌اند و در حال حاضر بخش عمده محصولات سامسونگ حتی به‌روزترین کالاها همچون فریزرهای سایدبای‌ساید در این مجموعه و با نظارت شرکت کره‌ای تولید می‌شود.

اتفاقی که در طول دو دهه گذشته با همکاری‌های آهسته ولی پیوسته و اعتمادسازی و تولید محصولات کیفی و تأمین استانداردهای سامسونگ کره تحقق پیدا کرده است. علاوه بر اینها حمیدرضا هاشمی نیا در سال 1380 شرکت سام سرویس را هم با هدف ارائه سرویس و خدمات پس از فروش محصولات به مشتریان این شرکت راه‌اندازی کرد.او با توسعه شرکت‌ها و کارخانه‌های این گروه صنعتی و تجاری در طول سال‌های گذشته توانسته صدها فرصت شغلی مستقیم و غیرمستقیم در کشور ایجاد کند. طبق آمارهایی که او در سال 1395 و بعد از افتتاح خطوط جدید ارائه داد در این مجموعه بیش از 2 هزار 500 نفر به‌صورت مستقیم و بیش از 34 هزار نفر غیرمستقیم (در بخش تأمین‌کنندگان مواد اولیه و بخش خدمات کالا و پس از فروش) مشغول به کار هستند.

به گفته رئیس هیئت‌مدیره سام الکترونیک این مجموعه در 4 واحد کارخانه تولیدی و با مساحت بیش از 25 هکتار، سالیانه بیش از 2 میلیون دستگاه شامل مانیتور، جاروبرقی، تلویزیون، لباسشویی، انواع یخچال فریزر و ساید بای ساید تولید می‌کند.

شهریور امسال مدیرعامل شرکت سام الکترونیک در جریان بازدید خبرنگاران اعلام کرد ظرفیت اسمی تولید انواع یخچال و فریزر در این مجموعه 1500 دستگاه در روز است که هم‌اکنون 800 دستگاه تولید می‌شود. در دو خط تولید ماشین لباسشویی این مجموعه نیز ظرفیت تولید روزانه 3 هزار دستگاه وجود دارد. همچنین هم‌اکنون امکان تولید 37 مدل تلویزیون با ظرفیت 9 هزار دستگاه در روز در این کارخانه وجود دارد. البته در ماه‌های گذشته افزایش تحریم‌های آمریکا و افزایش قیمت مواد اولیه و سخت شدن واردات این مواد مسئولان کارخانه‌های سام الکترونیک و تکوین الکترونیک را با مشکلاتی روبه‌رو کرده و تولید را در این مجموعه نسبت به ظرفیت‌های اسمی، کاهش داده است.

البته حمیدرضا هاشمی نیا با توجه به ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های منطقه خاورمیانه و بازار کشورهای همسایه به دنبال آن است که مجموعه سام الکترونیک و تکوین الکترونیک را به هاب اصلی تولید محصولات سامسونگ در منطقه تبدیل کند و با صادرات گسترده محصولات این کارخانه‌ها بتواند علاوه بر افزایش تولید، ده‌ها فرصت شغلی جدید هم ایجاد کند؛ اقدامی که مذاکرات اولیه آن با مسئولان شرکت سامسونگ صورت گرفته و توافق‌هایی هم انجام شده است.

هاشمی نیا درباره مهمترین مشکلات تولید همزمان با افتتاح پروژه مجموعه صنعتی امام رضا (ع) سامسونگ گفت: «وام‌های گران بانک‌ها، مشکلات تأمین و انتقال ارز، مشکلات حمل‌ونقل و همچنین تأمین سرمایه، رکود، تورم و افت‌وخیزهای مدیریت نشده نرخ ارز دغدغه همیشگی کارآفرینان است، برای ما هم همیشه این دغدغه‌ها وجود داشته. اشکال روند تولیدکنندگی در ایران شاید این باشد که کارآفرینان واقعی همیشه امیدوارند که مسئولان مختلف، آنکسانی که باید فراهم‌کننده فضای آزاد رقابتی و بازار عرضه و تقاضا باشند، همه را به یک‌چشم نگاه کنند، زمین بازی را برای تمام شرکت‌ها یکسان کنند.» او همچنین معتقد است کشور باید برنامه‌ای ویژه برای تولید کالاها و محصولاتی که در آنها مزیت نسبی دارد، داشته باشد.

«ما در بسیاری از تولیدات‌مان مزیت نسبی نداریم، فرضاً اگر کالایی را ساختیم امکان رقابت با سازنده‌های دیگر دنیا را نداریم، خوب این تولید اگر کالایی استراتژیک نباشد و دست نیافتن به دانش آن باعث وابستگی نشود شاید صرفه نداشته باشد اما اگر در تولیدی مزیت نسبی داریم، ورود تکنولوژی و دانش آن به کشور در خیلی صنایع زیردستی و بالادستی بتواند باعث بهبود شود، برای کشور نفع خواهد داشت و منجر به صرفه اقتصادی می‌شود، این تولید ملی هم صرفه‌جویی ارزی را با خودش می‌آورد و هم اشتغالزایی خواهد داشت. حتی فارغ از بحث‌های اقتصادی، هر ملتی که مصرف‌کننده صرف باشد نهایتاً هم عزت خودش را و هم اعتمادبه‌نفسش را از دست می‌دهد.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از سایت خبری تحلیلی ساعت24 ، تاریخ انتشار: 19 دی 1397 ، کدخبر: 416780 ، www.saat24.news

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین