پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۸۱۳۸۰
تاریخ انتشار : ۱۹ دی ۱۳۹۷ - ۱۸:۰۸
با موافقت نمایندگان مجلس بیمه تکمیلی ایثارگران شاغل در دستگاه ها که از مهر ماه سال جاری از سوی بنیاد شهید قطع شده بود، بار دیگر به این نهاد بازگردانده شد.
شعارسال: از مهر ماه سال جاری دولت با ارسال بخشنامه‌ای به دستگاه های دولتی، مسئولیت پوشش بیمه ای شاغلان ایثارگر دستگاه های اجرایی را بر سازمان محل خدمت آن ها واگذار کرد و بر این اساس پرداخت حق بیمه و هزینه های درمانی ایثارگران شاغل در دستگاه ها از دوش بنیاد شهید برداشته شد.

این در حالی بود که طبق آیین نامه جدید خدمات رسانی به ایثارگران مصوب ۹۶/۱۰/۳۰، «تأمین صد در صد هزینه بهداشتی- درمانی افراد مشمول شاغل و بازنشسته دستگاه‌های اجرایی و افراد تحت تکفل آنان پس از پرداخت هزینه‌های متعلق به بیمه پایه در قالب مکمل بر عهده بنیاد شهید است.»

لغو بیمه تکمیلی ایثارگران شاغل از سوی بنیاد شهید و محول کردن آن به دستگاه های اجرایی، جنجال ها و مشکلات فراوانی را برای خانواده های ایثارگران ایجاد کرد.

به طوریکه اغلب دستگاه ها به دلیل عدم داشتن اعتبارات مالی لازم برای این امر، از پرداخت و قبول بیمه ایثارگران سر باز زدند. از سوی دیگر نیز قشر ایثارگر برای انجام خدمات درمانی و دریافت هزینه های آن سردرگم مانده و هر روز از سازمانی به سازمان دیگر پاس کاری می شدند.

با افزایش ناگهانی فشارها به ایثارگران و بلاتکلیفی آنان برای بهره مندی از ابتدایی ترین حقوق خود، به تدریج صدای اعتراض این قشر و نمایندگان مجلس بلند شد.

به طوریکه جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی و اعضای فراکسیون ایثارگران به دنبال لغو این بیمه تکمیلی، در نامه ای به رئیس جمهور خواستار لغو این مصوبه هیت وزیران و بازگشت بیمه به بنیاد شهید شدند.

دیگر ساکنان بهارستان و به ویژه اعضای فراکسیون ایثارگران نیز هر کدام به نحوی مخالفت خود با این مصوبه را نشان و طی جلسات متعدد خواستار بازگشت مسئولیت بیمه ایثارگران به بنیاد شهید شدند.

در این باره امیر خجسته عضو فراکسیون ایثارگران مجلس شورای اسلامی نیز در گفتگو با مهر، با انتقاد از قطع بیمه تکمیلی ایثارگران از سوی بنیاد شهید و واگذاری آن به دستگاه های اجرایی گفته بود: مسئولیت تامین بیمه ایثارگران برعهده دولت بوده که تاکنون این امر در بنیاد شهید عملی می شده است. متاسفانه بنیاد این وظیفه را به وزارت خانه ها متحمل کرده و این مسئله آن هم در وسط سال که سرجمع ارگان ها تمام شده اقدام بسیار اشتباهی است.

وی خاطرنشان می کند: نمایندگان مجلس از رئیس جمهور تقاضای رسیدگی فوری به وضعیت ایثارگران به ویژه حل مشکل بیمه تکمیلی آن ها را دارند. مجلس این مشکل را با بنیاد شهید در میان گذاشته و از بنیاد و شخص رئیس جمهور می خواهیم بیش از این موجب آسیب دیدن ایثارگران نشده و مسئله بیمه این افراد را حل کنند.

این عضو فراکسیون ایثارگران تاکید می کند: پرداخت هزینه های درمانی ایثارگران و خانواده های آن ها کم ترین حق این افراد است و امیدواریم دولت با ورود به این مسئله در اسرع وقت آن را حل کند.

تلاش نمایندگان مجلس نتیجه داد

حال با گذشت نزدیک به ۴ ماه از قطع بیمه تکمیلی ایثارگران شاغل در دستگاه ها، سرانجام تلاش های بهارستان نشینان نتیجه داد و صبح امروز با موافقت نمایندگان مجلس مجددا بنیاد شهید مکلف به پرداخت بیمه تکمیلی ایثارگران شد.

در جلسه علنی امروز مجلس که با حضور نمایندگان و محمد باقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه برگزار شد، بررسی طرح اصلاح ماده ۱۳ قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران در دستور کار قرار گرفت و کلیات آن با ۱۷۳ رای موافق به تصویب نمیاندگان رسید.

با بررسی و اصلاح این ماده که مربوط به بیمه تکمیلی ایثارگران بود، برخی بندهای آن اصلاح و سرانجام با تصویب نمایندگان، بنیاد شهید بار دیگر مکلف به پرداخت بیمه تکمیلی تمامی ایثارگران شاغل و بازنشسته دستگاهها شد.

بر اساس مصوبه مجلس بند ب این طرح به شرح زیر اصلاح می شود که بر اساس آن با اجرای حکم این ماده خدمات بهداشتی و بیمه درمانی مکمل آزادگان، جانبازان، ایثارگران شاغل و غیرشاغل، بازنشسته و والدین، همسران و فرزندان شهدا و افراد تحت تکفل آنها، بر عهده بنیاد شهید و امور ایثارگران است.

همچنین تعهدات دستگاه های اجرایی و بیمه های ذیربط در این خصوص از تاریخ ۹۷.۸.۱ تا زمان تصویب این قانون و تا پایان سال ۹۷ به بنیاد شهید و امور ایثارگران منتقل می شود به علاوه وعده تامین اعتبارات لازم به منظور اجرای این قانون در بودجه ۹۸ نیز از دولت گرفته شده است.

با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از خبرگزاری مهر ، تاریخ انتشار: 19 دی 1397 ، کدخبر: 4508688 ، www.mehrnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین