پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 2024 March 19
کد خبر: ۱۸۳۹۷۰
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۰۱ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۳:۵۹
رسانه‌ها و کارشناسان کشورهای غربی از دست‌کم دو دهه پیش نگاه ویژه‌ای به تحولات کشور چین در حوزه اقتصاد داشته و دارند. رشدهای دورقمی تولید ناخالص چین دردهه های تازه سپری‌شده لرزه براندام غرب انداخت و انگلستان و آلمان و فرانسه را از جایگاه بزرگ‌ترین اقتصادهای جهان به پایین انداخت و بازارهای صادراتی این کشورها را از دستشان درآورد.
شعارسال: آمریکایی‌ها نیز احساس خطر کرده و بارها از تقلب چین در تثبیت نرخ یوان به دلار انتقاد کردند تا اینکه حالا دونالد ترامپ اقتصاد چین را تهدید می‌کند. توزیع نابرابر درآمدها در چین نیز راه رشد مصرف شهروندان را تنگ کرده و مصرف کل را به پایین کشیده است. مجموعه تهدیدهای خارجی و کاهش توانایی شهروندان بر توانایی خرید با رشدهای بالا اقتصاد چین را به‌زانو درآورده است ؟ بی‌بی‌سی این ادعا را با استناد به آمار و اطلاعات طرح و گزارش دراین‌باره منتشر کرده است که می‌خوانید:

بالاخره کابوس کهنه اقتصاد جهانی، روز دوشنبه (۲۱ ژانویه/اول بهمن) به یک واقعیت قطعی تبدیل می‌شود: در این روز قرار است چین نرخ رشد اقتصادی سه‌ماهه پایانی سال ۲۰۱۸ خود را اعلام ‌کند و پیش‌بینی می‌شود که نرخ رشد اقتصادی چین در سال ۲۰۱۸، پایین‌ترین نرخ رشد این کشور در ۲۸ سال اخیر باشد.کاهش تقاضای داخلی در چین و بحران تعرفه‌های آمریکا و "جنگ تجاری" دونالد ترامپ، نتایجی به دنبال خواهد داشت که می‌توانند وضعیت جیب عده‌ای را از پکن تا سنگاپور و دبی و فرانکفورت و لندن و نیویورک، تحت تأثیر قرار دهد.کند شدن رشد اقتصادی چین که در یک دهه گذشته یک‌سوم رشد اقتصاد جهان را به دوش کشیده، به نگرانی‌هایی دامن زده و می‌تواند درآمد از شرکت‌های زیادی را از اپل گرفته تا شرکت‌های بزرگ خودروسازی بکاهد.البته کاهش نرخ رشد اقتصادی چین در سال ۲۰۱۸، یک واقعیت تازه یا دور از انتظار نیست.

نه‌تنها در طول سال ۲۰۱۸ این موضوع به چشم آمد بلکه اساساً در ماه‌های نخستین این سال، در آغاز کنگره خلق اعلام شد که انتظار حکومت چین از میزان نرخ رشد شش و نیم درصد است.همان زمان، رقم شش و نیم درصدی رشد (که احتمالاً چین به این نرخ هم نرسیده است) از پیش‌بینی‌های حکومت چین در سال ۲۰۱۷ کمتر بود، اما در تبلیغات رسمی این‌گونه نشان داده شد که نرخ شش و نیم درصدی نیز برای برنامه‌های دولت کافی است.

بانک جهانی می‌گوید که بر اساس برآورد آن‌ها، چین درنهایت همین نرخ شش و نیم درصد را به‌عنوان رقم سال ۲۰۱۸ اعلام می‌کند. رویترز هم از کارشناسان نظرسنجی کرده و درنهایت گزارش داده که احتمالاً این نرخ رشد شش و شش‌دهم درصد باشد.

سیاست‌گذاران چینی وعده داده‌اند که در سال ۲۰۱۹ باهدف جلوگیری از بیکاری وسیع، دست به سیاست‌های حمایتی بزنند، اما درعین‌حال گزینه ارائه یک بسته نجات و تزریق نقدینگی بسیار بالا به بازار خبری نخواهد بود. آن‌ها پیش‌ازاین تجربه چنین کاری را برای رونق بخشیدن به اقتصاد کشورشان دارند و ظاهراً این بار تصمیم گرفته‌اند چنین اقداماتی را در ابعادی محدودتر انجام دهند.برخی کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند که وضعیت اقتصادی چین، قبل از اینکه با ابتکار عمل‌هایی بهبود یابد، برای مدتی بدتر هم خواهد شد. درواقع این انتظار وجود دارد که نابسامانی اقتصادی ناشی از کند شدن اقتصاد جهان در ماه‌های پیش رو تازه خود را نشان دهد.بانک جهانی می‌گوید که انتظار دارد نرخ رشد اقتصادی چین در سال ۲۰۱۹ از سال ۲۰۱۸ نیز کمتر باشد. این در حالی است که دولت چین می‌گوید در سال آینده بازهم میزان مالیات را کاهش می‌دهد؛ هرچند این موضوع بر میزان کسری بودجه دولت خواهد افزود.

این میان حتی درباره اثر یک قرارداد تجاری با آمریکا نیز تردیدهایی وجود دارد. به دلیل تعرفه‌هایی که دونالد ترامپ برای برخی کالاهای چینی تعیین کرد، دو کشور وارد یک "جنگ تجاری" شدند؛ به این معنا که چین نیز دست به اقدامات تلافی‌جویانه مشابه زد و درنهایت دومینوی تعرفه‌ها وضعیت را برای هر دو کشور آن‌قدر وخیم کرد تا اینکه در سال ۲۰۱۹، مذاکرات تجاری دو کشور برای پایان دادن به این جنگ آغاز شد.اما مسئله کند شدن رشد اقتصادی چین که با عواملی چون کاهش سرمایه‌گذاری خارجی و تقاضا در بازار داخلی گره‌خورده، پیش از آغاز جنگ تجاری با آمریکا آغازشده بود.

به همین دلیل است که برخی از تحلیلگران می‌گویند در چنین شرایطی حتی یک توافق تجاری با آمریکا نیز ضامن سرعت گرفتن رشد اقتصادی چین نیست.شاید به همین دلیل است که از حالا زمزمه‌هایی از پکن به گوش می‌رسد مبنی بر اینکه دولت چین تصمیم دارد میزان نرخ رشد هدف را برای سال ۲۰۱۹ به حدود شش کاهش دهد.

دو مشکل اصلی چین یعنی کاهش سرمایه‌گذاری خارجی در کنار کاهش تقاضا (مصرف داخلی)، معمای مرغ و تخم‌مرغ است؛ به این معنا که کاهش تقاضا موجب شده تا اشتیاق سرمایه‌گذاران خارجی فروکش کند و با کاهش پول خارجی، رشد اقتصاد کند شود و تقاضا کمتر!در حال حاضر وضعیت به حدی برخی تولیدکنندگان چینی دشوار شده که برخی از کارخانه‌های استان گوانگ‌دونگ (یکی از مراکز صادرات چین) خیلی زودتر از آغاز سال نوی چینی، تعطیلات سال نو را آغاز کنند. آن‌ها به دلیل جنگ تجاری با کاهش سفارش روبه‌رو شده‌اند. حتی برخی کارخانه‌ها ناچار شده‌اند تا تعدادی از خطوط تولید خود را نیز تعطیل کنند.مذاکره‌کنندگان پکن و واشنگتن باید تا ماه مارس به نتیجه برسند، وگرنه دونالد ترامپ تهدید کرده که تعرفه‌ها را افزایش خواهد داد.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از سایت خبری تحلیلی ساعت24 ، تاریخ انتشار: 1 بهمن 1397 ، کدخبر: 419745 ، www.saat24.news

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۰۱ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۱
0
0
اقتصاد چین ضعیف شه اقتصاد ما هم که بهش وابستگی زیادی داره هم به مشکل می خوره
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۰۴ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۱
0
0
فعلا که چین ابر قدرت اقتصادیه این حرفا همه ش الکیه مثلا ما خوبیم
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین