پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 19
کد خبر: ۱۸۵۱۸۰
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۷ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۲:۴۴
مجلس شورای اسلامی در مصوبه‌ای ثبت سفارش کالاهای مصرفی و مصرفی بادوام خارجی دارای مشابه ایرانی را که در داخل با کیفیت مناسب و به میزان کافی تولید شده باشد تا پایان مدت برنامه ششم توسعه (سال ۱۴۰۰) ممنوع کرد.

شعارسال: فاتح چایاباتماز، نماینده انجمن صنعتگران و بازرگانان مستقل ترکیه (موسیاد)، گفته در صورت ادامه این سیاست ممنوعیت واردات، روند کاهشی صادرات ترکیه به ایران در سال ۲۰۱۹ ادامه خواهد یافت و شرکت‌های ترکیه‌ از این روند زیانمند خواهند شد.به گفته چایاباتمار، ایران در اوایل سال ۲۰۱۸ میلادی به‌دلیل تحریم‌های آمریکا واردات ۱۳۹۹ قلم کالای خارجی را ممنوع کرد که ۶۱ قلم کالای ترک نیز جرو آنها بود.

وی افزوده این اتفاق در حالی افتاده که ایران و ترکیه بر اساس یک قرارداد بازرگانی در سال ۲۰۱۵ درباره واردات این کالاها با یکدیگر توافق کرده بودند.

این بازرگان ترک، این تصمیم ایران را مغایر با توافقنامه تجارت ترجیحی بین ایران و ترکیه در سال ۲۰۱۵ دانسته و گفته اقدام جمهوری اسلامی در سال ۲۰۱۸ موجب شد که صادرات ترکیه به ایران ۳۰ درصد کاهش یابد.

نماینده انجمن صنعتگران و بازرگانان مستقل ترکیه همچنین از اعتراض کشورش در این زمینه به سازمان توسعه تجارت ایران خبر داده و افزوده که با توجه به تصمیم اخیر مجلس ایران، ممکن است میزان صادرات ترکیه به تهران باز هم کاهش یابد.

به گزارش روزنامه حریت، ایران بیشترین کالاهای مصرفی خود را از ترکیه وارد می‌کند که این محصولات از جمله شامل مواد غذایی، لوازم آرایشی و بهداشتی و لباس است.

فاتح چایاباتماز در این زمینه گفته با توجه به اینکه کارخانجات ایرانی نیز محصولات مشابهی تولید می‌کنند، با تصمیم اخیر مجلس ایران، ممکن است صادرات ترکیه به جمهوری اسلامی به طور کلی متوقف شود.این خبر در حالی منتشر شده که مهرماه سال جاری، رایزن اقتصادی سفارت ایران در ترکیه اعلام کرده بود که حجم روابط اقتصادی بین ایران و ترکیه در نیمه اول سال جاری میلادی بالغ بر ۵.۲ میلیارد دلار بوده است.

به گفته علیرضا جعفربیگلو، از این میزان مبادلات اقتصادی ۳.۸ میلیارد دلار مربوط به صادرات ایران به ترکیه و ۱.۴ میلیارد دلار آن صادرات ترکیه به ایران بوده است.

ایران و ترکیه در سال گذشته میلادی بالغ بر ۱۱ میلیارد دلار مبادلات تجاری داشته‌اند و  هر دو کشور دستیابی به تجارت ۳۰ میلیارد دلاری مشترک را هدف‌گذاری کرده‌اند.

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت ایران چهار راه، تاریخ انتشار:4بهمن1397 ، کدخبر: 1901241323: www.iran4rah.com


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۳۵ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۷
0
0
بهتر ما باید خودکفا بشیم دیگه مثل شاه وابسته نباشیم
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین