پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۸۵۱۸۹
تاریخ انتشار : ۰۷ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۴
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت:با تمام تلاشی که ما برای معرفی امام(ره)به جامعه انجام دادیم اما بازهم بنده معتقد هستم حق مطلب ادا نشده است، امام(ره) بیش از این‌ها فضیلت داشتند و باید در این زمینه تلاش شود

شعارسال:عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت:با تمام تلاشی که ما برای معرفی امام(ره)به جامعه انجام دادیم اما بازهم بنده معتقد هستم حق مطلب ادا نشده است، امام(ره) بیش از این‌ها فضیلت داشتند و باید در این زمینه تلاش شود.

فرارسیدن چهل سالگی انقلاب فرصتی را فراهم کرد تا به سراغ افرادی برویم که لحظه‌ به لحظه زندگیشان با تاریخ انقلاب گره خورده, یکی از این افراد آیت‌الله موحدی کرمانی روحانی کرمانی الاصلی است که مبارزات سیاسی خود را پیش از پیروزی انقلاب اسلامی آغاز کرده است.

با او در مسجد شهرک شهید محلاتی زمان مصاحبه را هماهنگ کردیم و اگرچه سوالاتمان زیاد بود اما او با دقت و حوصله به آنان جواب داد. شاید اگر به زمان نماز ظهر و عصر نمی‌رسیدیم دوست داشتیم، باز هم تاریخ انقلاب را بشنویم، درس‌هایی که نسل جوان به ویژه دهه هفتادی و هشتادی‌ها از دیدن آن محروم شده‌اند.

آیت‌الله موحدی کرمانی روحانی و سیاست‌مدار ایرانی اکنون عضویت مجمع تشخیص مصلحت نظام، نایب رئیسی دوم مجلس خبرگان رهبری و ریاست جامعه روحانیت مبارز را برعهده دارد. او در پی درگذشت محمدرضا مهدوی کنی، در تاریخ ۱۱ آذر ۱۳۹۳ به اتفاق آرای اعضا، به عنوان دبیرکل جامعه روحانیت مبارز انتخاب شد.

با او به بررسی تاریخ شفاهی انقلاب، عملکرد مجمع تشخیص مصلحت نظام و اقدامات اخیر جامعه روحانیت مبارز کشور و جاذبه‌های شخصیتی امام(ره) راحل، بنیانگذار کبیر انقلاب پرداختیم که متن مشروح این گفت‌وگو به شرح زیر است:

امام خمینی(ره) چهره پنهان اسلام را به دنیا نشان داد

با عرض سلام و تشکر از وقتی که در اختیار ما دادید، در آستانه چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی قرارداریم، تمایز فرارسیدن بهار و جشن پیروزی چهل سالگی انقلاب را با سال‌های گذشته در چه می‌دانید؟

آیت‌الله موحدی کرمانی: چهلمین سالگرد انقلاب را به مردم مبارز و مقاوم ایران تبریک میگویم. نکاتی را باید درباره چهل سالگی انقلاب مورد توجه قرار دهیم، نکته اول آنکه یکی از خدمات امام (ره) این بود که چهره اسلام را به دنیا نشان دادند در حالی که این موضوع برای مردم پنهان بود و حتی مردم خود هم نمی‌دانستند اسلام به چه معناست.

مردم انقلابی در آن زمان دلشان می‌خواست انقلابی صورت بگیرد و نظام شاه ساقط شود، اما این مسئله مترصد آن بودند که این اتفاق از نقطه‌ای آغاز شده و به دست فردی انجام شود.

مردم در آن زمان شاهد بودند که در ایران کاری نشده است، شاه مسلط است و فریادی هم بلند نیست؛ لذا مردم دلشان می‌خواست برخورد سختی با شاه صورت پذیرد.

در آن شرایط کمونیسم فرصتی برای ظهور و بروز پیدا کرد و برخی گویی کمونیسم می‌تواند آرزوهای مردم را برآورده کند و برخی برنامه‌های کمونیستی را در پیش گرفتند، وضعیت ما پیش از انقلاب این چنین بود.

دلیل گرایش برخی مردم به نحله‌هایی چون کمونیسم مخفی بودن چهره اسلام مخفی بود چرا که آن را نشناخته بودند، ولی وقتی اسلام به دست امام(ره) نمایان شد، آن‌ها فهمیدند که هر چه هست در اسلام هست و اگر مبارز‌ه‌ای با ظلم و ستم هست باید در اسلام آن را جستجو کنیم و ما نمی‌دانستیم؛ لذا اکثرا آن افراد به اسلام و ظرفیت‌های موجود در این دین مبین روی آوردند، در نتیجه چهره اسلام که قبل از امام(ره) و پیروزی انقلاب پنهان بود اما به برکت انقلاب این چهره نمایان شد و جاذبه خود را پیدا کرد.

اسلام به برکت انقلاب عزت خود را نشان داد

نکته دوم آنکه اصلا اسلام به برکت انقلاب عزت خود را نشان داد؛ یعنی مردم فهمیدند که اسلام چقدر عزیز، قدرتمند و غالب است. قبلا اسلام اسیر طاغوت‌ها و شاهان بود و این عزت به برکت انقلاب نمایان شد.

نکته سوم آن که شاهان جنایت‌های فراوانی کردند، بزرگترین دزد، قاتل و ضدمردم بودند، اما مردم از آن خبر نداشتند. امام(ره) آمد و این چهره کثیف طاغوت‌ها را نیز نمایان کرد. ثروت کشور به دست این شاهان و اطرافیان غارت می‌شد، همه دارایی و اموال کشور در دست این افراد بود در حالی که مردم در سختی و مشقت مظلومانه بودند و هیچ اموالی از خودشان نداشتند. مردم زندگی فقیرانه‌ای داشتند که امام(ره) در آن زمان فرمودند که این شاه چطور در حال غارت کشور است و شما خبر ندارید.

مسیر تهران تا مشهد در زمان پهلوی پر از شکارگاه سلطنتی بود

حاج آقا مورد یا مصداق خاصی را هم از این دزدی‌ها و غارت‌ها به خاطر دارید که برایمان بگویید، اساسا وضعیت کشورمان پس از انقلاب با قبل آن چه تفاوتی داشته است؟

آیت‌الله موحدی کرمانی: بله، من یادم هست که تابستان‌ها با خودروی شخصی از تهران به مشهد می‌رفتیم. در مسیر هر چه عبور می‌کردیم تابلو‌هایی بود که بر روی آن‌ها نوشته شده بود شکارگاه سلطنتی! یعنی ورود ممنوع. یعنی این منطقه را شاه تصرف کرده و مناطق را بلعیده است در نتیجه همه نمایانگر دزدی‌های شاه بود، اما مردم خبر نداشتند.

بسیاری از روستاها پیش از انقلاب برق و کلاس درس نداشتند

از منظر شما امام(ره) راحل بنیان‌گذار کبیر انقلاب اسلامی چه حرکتی را در کشور با انقلاب اسلامی ایران ایجاد کردند؟

آیت‌الله موحدی کرمانی: انقلاب قدرت اسلام را نشان داد و این مسئله را اثبات کرد که اسلام می‌تواند غارتگران ثروت کشور را اعلام و اعدام کند، شاه فرار کرد، اما امام(ره) مردم را بیدار و آگاه کرد که ثروت شما به دست رژیم طاغوتی در حال غارت شدن است.

وضعیت کشورمان پیش از انقلاب مساعد نبود چرا که شاهد بودیم که پیش از انقلاب در روستا‌ها برق نبود و راه نداشتند. در مناطق محروم که نوعا مناطق محروم در ایران زیاد بود کلاس درس وجود نداشت.

به خاطر دارم که بعضی از ماه‌های رمضان به شهداد کرمان در زمان شاه برای تبلیغ می‌رفتم، در آن ماه تصمیم می‌گرفتیم تا با همراهی بخشدار برای سرکشی به مردم مناطق اطراف شهداد برویم. گروه‌هایی از بچه‌های مردم در آنجا بودند که نه لباسی بر تن و نه کفشی برای پا داشتند. وضع مردم در زمان شاه اینگونه بود.

مردم در سینما رکس سوختند تا شاه اثبات کند مذهبی‌ها با سینما مخالف هستند

نکته دیگر آن که به برکت انقلاب، ظلم‌های شاه برملا شد که چه شخص آدمکش، ظالم و بد ذاتی است. اگر شنیده باشید سینمایی در آبادان به نام رکس وجود داشت. رژیم پهلوی برنامه‌ریزی کرد تا در حالی که مردم در داخل سینما مشغول تماشای فیلم بودند، آنجا را آتش بزنند و در سینما را هم ببندند تا تماشاچی‌ها نتوانند فرار کنند.

مردم در سینما رکس سوختند و رژیم پهلوی دست به چنین کاری زد تا این کار را به متدینین و طرفداران امام خمینی (ره) نسبت دهد و بگوید که مذهبی‌ها با سینما مخالف هستند و دست به این کار زدند. این‌ها از بخش کوچکی از کار‌های شاه بود که در آن زمان یکی از شعار‌هایی که می‌دادیم این بود که «میدان ژاله را/ رکس آبادان را/ مسجد کرمان را/ شاه به آتش کشید!» این‌ها جزء شعار‌های آن زمان بود.

انقلاب اسلامی ایران فطرت انسان‌ها را زنده کرد. انسان‌ها فطرتا خداجو هستند و این کار به دست انقلاب رخ داد. مردم انقلابی و خدا پرست، به ویژه جوانانی که جای آن‌ها در سینما‌های کثیف و آلوده بود، این‌ها به انقلاب رو آوردند و این‌ها در جبهه دفاع از دین و انقلاب رفتند و شهید شدند و به شهادت افتخار می‌کردند. این انقلابی است که در روح مردم انقلاب اسلامی به وجود آورد. اجمالا در این زمینه سخن زیاد است.

فعالیت‌های علما و روحانیون جنبه روشنگرانه داشت

 اگر موافق باشید کمی به واکاوی فضای سال‌های مبارزه پیش از انقلاب اسلامی بپردازیم. شما یکی از افرادی هستید که از عنفوان جوانی مبارزات سیاسی داشتید و پیش از قیام ۱۵ خرداد ۴۲ نقش موثری را در انقلاب اسلامی ایفا کردید. کمی از شرایط اوضاع آن روز‌ها برایمان بگویید اینکه چه اتفاقی صورت گرفت که از قیام ۱۵ خرداد ۴۲ به پیروزی انقلاب اسلامی در بهمن ماه ۵۷ میرسیم؟

آیت‌الله موحدی کرمانی: در فضای آن زمان در سال ۱۳۴۲، امام(ره) سخنرانی کوبند‌ه‌ای را در مدرسه فیضیه انجام دادند و اقدامات شاه را رسوا کردند. بعد از آن علمای دیگر هم بعد از آن همراه شدند و به همراه امام(ره) راحل قیام کردند.

امام(ره) مردم را روشن کردند و به دنبال آن سخنرانی، امام(ره) راحل دستگیر و تبعید شدند. وقتی اقشار مختلف جامعه به خصوص مردم تهران خبر دستگیری امام(ره) را شنیدند، به خیابان‌ها ریختند و شاه هم ناجوانمردانه آن‌ها را به شکل فجیعی کشت و به اصطلاح معروف حمام خون به راه انداخت، این نقطه شروع انقلاب بود و از آن سال تا سال ۵۷ مرتب و پیوسته این علما و بزرگان و روحانیت به دنبال امام(ره) فعال بودند؛ منتهی فعالیت‌هایشان خیلی آشکار نبود و بیشتر سرّی بود و جنبه روشنگری داشت تا مردم را بیدار کنند و در طول این مدت بیداری و آگاهی در مردم به وجود آمد و نهایتا در سال ۵۷ ثمر داد و انقلاب پیروز شد.

پس از وقایع سال ۴۲ از سوی ساواک ممنوع المنبر شدم

باشگاه خبرنگاران جوان: آیت‌الله موحدی کرمانی شما پس از وقایع سال ۴۲ و پس از مراجعت از نجف و قم، به مدت چند سال در زادگاه اصلی خود یعنی کرمان ساکن شدید، در کرمان هم فعالیت انقلابی داشتید؟ گویا در کرمان به دستور ساواک ممنوع المنبر شده بودید، داستان آن چه بود؟ تا این حد فضای اختناق آمیزی وجود داشت که هیچکس نمی‌توانست سخن بگوید.

آیت‌الله موحدی کرمانی: بله، من با جوانان سروکار داشتیم که جلسات برای آگاه سازی آنان برگزار می‌کردم و هم سخنرانی‌هایی داشتیم که سخنرانی‌ها رسما چهره مبارزه با شاه داشت و جنایات شاه را در لفافه مطرح می‌کردیم. فکر می‌کنم در همان سال بود که بنده را به رفسنجان دعوت کردند و در آنجا منبر‌های داغی رفتیم که در نتیجه آن‌ها، بنده را ممنوع المنبر کردند که دیگر نمی‌توانستم منبر بروم. مدتی گذشت به کرمان رفتم تا بالاخره برادران من در کرمان از نظر منبر و سخنرانی صاحب نفوذ بودند و در ساواک هم روی ما سه برادر حساب می‌کردند که در نتیجه دیدند مصلحت نیست و از بنده رفع ممنوعیت کردند و من برنامه‌های سخنرانی‌هایم را ادامه دادم.

باشگاه خبرنگاران جوان: شما با دکتر شهید باهنر و مرحوم آیت الله هاشمی همشهری هستید، در قضایای وقایع ۱۵ خرداد ۴۲ این بزرگواران هم با شما در کرمان بودند یا اینکه در تهران و قم فعالی داشتند؟

آیت‌الله موحدی کرمانی: خیر، آن‌ها تهران بودند.

به دعوت شهید باهنر به تهران آمدم/ جلسات مخفیانه‌ای با مردم و جوانان پیش از انقلاب داشتیم

باشگاه خبرنگاران جوان: گویا شما در سال ۱۳۴۸ و بعد از جریانات ۱۵ خرداد ۴۲ به دعوت شهید باهنر به تهران آمدید و با متمرکز کردن فعالیت‌های خود در مسجد مسلم بن عقیل در شرق تهران، آن را به یکی از پایگاه‌های اصلی مبارزان ناحیه شرق تهران علیه رژیم ستمشاهی بدل کردید. آشنایی شما با شهید باهنر از کجا نشئت می‌گرفت و چه فعالیت‌هایی را در آن زمان انجام می‌دادید؟ از کرمان با یکدیگر همراه بودید؟

آیت‌الله موحدی کرمانی: بله همانطور که گفتید من در آن سالها، یعنی پس از ۴۲ شاید در سال ۴۷ بود که به دعوت شهید باهنر به تهران آمدم و در آنجا مسجد مسلم ابن عقیل را برای بنده در نظر گرفته بودند. برنامه‌های من در آن مسجد بود و در حدی که خداوند توفیق داد، منبر رفتیم، جلساتی با جوانان برگزار کردیم و سخنرانی انجام دادیم. حتی جلساتی سری در اواخر سال‌های مبارزه و نزدیک انقلاب اسلامی با جوانان پرشور نیروی هوایی زمان شاه داشتیم که خوب به خاطر دارم آن‌ها مخفیانه به طور تک تک در فضایی تاریک به درب منزل ما می‌آمدند.

باشگاه خبرنگاران جوان: منزل شما هم در آن زمان در نزدیکی مسجد مسلم ابن عقیل قرار داشت؟

آیت‌الله موحدی کرمانی: بله، منزل نزدیک مسجد بود. منزل وقف برای مسجد شده بود و منزل شخصی نبود. به هرحال ارتباط ما با جوانان پرشور بود حتی عرض کردم با جوانان نیروی هوایی شاه و با خود مردم ارتباط داشتیم. سخنرانی‌هایی را به طور مرتب در مسجد داشتم و نوعا سخنرانی‌ها موثر بود.

وقتی سخنرانی انجام می‌دادیم اینگونه بود که مردم هیجانی پیدا می‌کردند و از شبستان به خیابان می‌رفتند و شروع به شعار دادن می‌کردند و این به عادت مسجد تبدیل شده بود. کماندو‌های زمان شاه هم می‌آمدند و در ماشین منتظر بودند. می‌دانستند که پس از نماز‌ها شعار‌ها شروع خواهد شد و سپس به مردم حمله می‌کردند و مردم هم شعار می‌دادند و می‌گریختند. به هر حال به لطف خدا آن مسجد پایگاهی موثر برای انقلاب بود.

نگرانی شهید مطهری از فرقانی‌ها را به امام(ره) انتقال دادم/ مامور انتقال پیام‌های خصوصی میان امام(ره) (ره) و مبارزان انقلابی را پیش از انقلاب بودم/ شهید مطهری فرقانی‌ها را تهدیدی برای اسلام و انقلاب می‌دانست

باشگاه خبرنگاران جوان: گفته می‌شود که از جمله اقدامات جنابعالی در دوران مبارزه، دیدار‌های متعددتان با حضرت امام(ره) (ره) در نجف و کربلا بود که تا نشست‌های خصوصی برنامه‌های جامعه روحانیت مبارز را به عرض حضرت امام(ره) (ره) رسانده و متقابلاً دستورات مهم ایشان را به اعضای شورای مرکزی جامعه روحانیت مبارز منتقل می‌کرد. کمی از جزییات این مسئله برایمان بگویید.

آیت‌الله موحدی کرمانی: یکی از برنامه‌ها این بود که بنده ماموریتی پیدا کردم که مسائل را از طرف جامعه روحانیت به امام(ره) منتقل کنم. شهید مطهری پیغام دادند که به منزل ما بیایید تا مسائل و پیغام‌هایی که من دارم به امام(ره) منتقل کنید. مطالب مفصلی را ایشان مطرح کرد از آن جمله اینکه ایشان معتقد بود خطری که در آن زمان انقلاب و اسلام را تهدید می‌کرد، فرقانی‌ها بودند.

در آن برهه فرقانی‌ها مخالف نظام و انقلاب بودند، اما چهره دینی و انقلابی به خودشان می‌گرفتند و عده زیادی را جذب می‌کردند؛ یکی از نزدیکان ما به من می‌گفت این گروه جوانان خوبی هستند و حرف‌های خوبی دارند. به او گفتم گول نخور چراکه این‌ها بسیار خطرناک هستند. مرحوم آیت‌الله شهید مطهری مخصوصا روی این گروه حساس بودند و به من گفتند که به امام(ره) بگو امروز، امروز خطر فرقانی‌هاست بعد از آن من خدمت امام(ره) شرفیاب شدم و مطالب را به ایشان منتقل کردم.

در محضر امام(ره) از شدت بغض و گریه نمی‌توانستم حرف بزنم

یادم است حدودا نزدیکی‌های سال پیروزی انقلاب بود یعنی اردیبهشت یا خرداد ۵۶ بود که من شب اول رجب مشرف به کربلا شدم و خبردار شدم که امام(ره) از نجف به کربلا آمده‌اند و از طریق آقای دعایی و حاج آقا مصطفی برنام‌های تنظیم شد که من خدمت امام(ره) رسیدم و ملاقاتی با ایشان داشتم. اول ماه رجب بود که بعد از سال‌های فراوان که در ایران نام امام(ره) را می‌بردیم و در این راه شهدای زیادی داده بودیم من خدمت امام(ره) رسیدم، منقلب بودم و نمی‌توانستم خودم را از گریه حفظ کنم.

وقتی در حضور امام(ره) نشسته بودم، نمیتوانستم حرف بزنم و گریه در گلویم گیر کرده بود و مرتب اشک می‌ریختم و امام(ره) (ره) هم تماشا می‌کردند. بعد از آنکه مقدار زیادی گریه کردم توانستم سلامی خدمت امام(ره) کنم و بعدا امام(ره) پرسیدند اوضاع ایران چگونه است آنچه که می‌دانستم گفتم و از جامعه روحانیت و فعالیت‌هایش به ایشان گفتم و ایشان هم پیام‌هایی را به من دادند که من آن پیام‌ها را در مراجعت به ایران به جامعه روحانیت و مبارزان انقلاب اسلامی رساندم.

در زمان تبعید امام(ره) دیدارهای مکرری با ایشان در نجف و کربلا داشتم

باشگاه خبرنگاران جوان: چند سفر به دیدار امام(ره) رفتید؟

آیت‌الله موحدی کرمانی: فقط همان بار نبود. بلکه باز هم در کربلا و هم در نجف خدمت امام(ره) رسیدم که یک بار جلسه آنقدر طولانی شد که من راضی نمی‌شدم از محضر امام(ره) بلند شوم امام(ره) فرمودند دیگرانی هم منتظر هستند. این از جمله دیدار‌های بسیار مفیدم با امام(ره) در کربلا و نجف بود.

امام(ره) درس حکومت اسلامی و ولایت فقیه را در نجف تدریس می‌کردند/ من به همراه آقایان هاشمی و جنتی و مومن به دنبال اجرای نظرات امام(ره) بودیم/نظرات امام(ره) درباره ولایت فقیه و حکومت اسلامی برای ما قطعی و روشن بود

باشگاه خبرنگاران جوان: بسیاری می‌گویند که بحث‌های تئوریک تشکیل حکومت بر پایه اندیشه اسلامی پیش از بهمن ماه ۵۷ بحث و تبادل نظر شده است، در مباحثات علمیتان به این مباحث هم فکر می‌کردید؟ نگاه شما به این مسئله چه بود و حضور امام(ره) راحل چقدر این امید را در دل‌های مبارزان تقویت می‌کرد که قطعا تلاش کردن برای تحقق این مسئله به نتیجه می‌رسد؟

آیت‌الله موحدی کرمانی: امام(ره) درس حکومت اسلامی و ولایت فقیه را در نجف تدریس می‌کردند و بعد از آن بحث‌های خود ما با آیت‌الله ربانی املشی، آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، آیت‌الله جنتی، آیت‌الله مومن، آیت‌الله غلام آبادی، آیت‌الله مطهری و شهید بهشتی پیرامون این بود که بیانات امام(ره) را چگونه پیاده کنیم، بحث این نبود که نظرات خود را بررسی کنیم بلکه سخنان امام(ره) برای ما قطعی و روشن بود و ما فقط سعی میکردیم برنامه‌ها را پیاده کنیم.

مباحث ولایت فقیه امام(ره) آنقدر منطقی و ریشه‌دار بود که در نجف موجی به وجود آورد

برخی این شائبه دروغین را مطرح میکنند که امام خمینی (ره) از ابتدا به دنبال پیاده کردن ولایت مطلقه فقیه نبوده در حالی که به گفته امام(ره) ولایت فقیه تصورش همچون تصدیق است و این مسئله قطعی بوده است؛ نظر شما چیست؟

آیت‌الله موحدی کرمانی: ولایت فقیهی که امام(ره) در نجف مطرح و تدریس کردند این مباحث به قدری قوی، منطقی و ریشه دار در مبانی اسلام بود که موجی در نجف به وجود آورد.
زمانی که حرف جدیدی در حوزه نجف مطرح نبود، این مسئله برای اولین بار در حوزه نجف مطرح شد. البته اصل ولایت فقیه را قبل از اینکه امام(ره) بگویند، علمای بزرگی آن را بیان کرده بودند مهم این بود که این مبحث در نجف اوج گرفت و جای خود را باز کرد؛ و منظور امام(ره) از ولایت فقیه تعریف آن به معنای ولایت مطلقه بود.

شما هم جز شاگردان ایشان در نجف بودید؟

آیت‌الله موحدی کرمانی: خیر من در آن زمان در تهران بودم و در این برهه جزو شاگردان ایشان در نجف نبودم.

نظر علمای نجف چه بود؟ آن‌ها هم با این مسئله موافق بودند؟

آیت‌الله موحدی کرمانی: البته علما در مباحث فقهیشان وارد نشدند، اما از آنجایی این مباحث دارای مبانی بسیار مستحکمی بود و ریشه در اسلام داشت قبول داشتند.

نگران بودیم با ورود امام(ره) به ایران جانشان به خطر بیفتد/ روزی که امام(ره) به ایران آمد پر از امید واضطراب بودیم/ با حضور امام(ره) آرامشی در بین مردم ایجاد شد

در مورد فضای دوازده بهمن و ورود امام(ره) به کشور و حال و هوای آن روز‌ها بگویید. چقدر نگرانی‌ها وجود داشت که امام(ره) سالم به تهران برسند؟

آیت‌الله موحدی کرمانی: شرایط در آن زمان شرایط عجیبی بود؛ به شدت ما نگران بودیم از اینکه نکنه خدای نکرده امام(ره) که از فرانسه می‌آیند، هواپیما را منفجر کنند و امام(ره) را شهید کنند. این نگرانی‌ها بود، اما امام(ره) اصرار داشتند که من حتما در ایران باشم و مثلا در فلان روز در بین مردم باشم.
برای ما نگران کننده بود که نکند این اصرار امام(ره) را به خطر بیندازد، اما الحمدلله امام(ره) سالم وارد شدند و در بین مردم قرار گرفتند؛ روز بسیار بزرگی بود؛ روزی بود که هم اضطراب و هم امید بود؛ هم امید به نابودی نظام و هم امید به پیروزی بود؛ امام(ره) که آمدند یک آرامشی در بین مردم پیدا شد.

شما در ۱۲ بهمن ماه کجا بودید؟ آیا شما هم مانند دیگران در فرودگاه بودید؟

آیت‌الله موحدی کرمانی: وقتی امام(ره) در روز دوازده بهمن آمدند ما جزو مستقبلین در فرودگاه بودیم و بعد که امام(ره) به مدرسه رفاه آمدند، خدمت امام(ره) رسیدیم.

فضای ۱۲ تا ۲۲ بهمن را چگونه دیدید؟

آیت‌الله موحدی کرمانی: در آن برهه فضایی بود که مردم به دیدار با امام(ره) هجوم می‌بردند و باقیمانده نیروهای نظام شاهنشاهی که می‌خواستند کار‌هایی کنند به حمدالله کار‌های آن‌ها با شکست مواجه می‌شد.

یعنی هنوز هراس وجود داشت که بخواهند علیه نظام جمهوری اسلامی یا امام(ره) راحل کاری انجام دهند؟

آیت‌الله موحدی کرمانی: بله، تهدید کرده بودند که حکومت نظامی می‌شود و هر کس از خانه بیرون بیاید ترور میشود و تجمعات ۳ یا پنج نفره را ترور می‌کنند. این ترس را در مردم ایجاد کرده بودند، اما امام(ره) فرمودند که به حکومت نظامی اعتنا نکنید و در خیابان‌ها بریزید.

همه مردم در خیابان‌ها ریختند. نظام فکر کرد که چکار باید کند؟ نه یک نفر نه هزاران نفر بلکه میلیونها نفر بودند که نمی‌شد همه را کشت. آن‌ها نظرشان این بود که حکومت نظامی کنند و مردم را در خانه‌ها نگه دارد و بعدا در خانه‌ها بریزند و یاران امام(ره) را دستگیر کند.

جامعه روحانیت مبارز در کنار حزب جمهوری اسلامی از فعالین درجه اول انقلاب بود/ جامعه روحانیت مبارز برای تشکیل حکومت اسلامی برنامه داشت/ افراد را برای حضور در مجلس و وزارتخانه‌ها در نظر گرفته بودیم

شما یکی از موسسین جامعه روحانیت مبارز تهران به شمار می‌روید، که از ابتدا به عنوان یکی از اعضای شورای مرکزی فعالیت داشتید، تشکیل این نهاد انقلابی برای فعالیت منسجم در قالب تشکیلاتی بود؟

آیت‌الله موحدی کرمانی: جامعه روحانیت قبل از اینکه انقلاب پیروز شود، جزو فعالین درجه اول بود. هم جامعه روحانیت و هم حزب جمهوری، چون می‌دانستند انقلاب به پیروزی می‌رسد برنامه داشتند که اگر حکومت شاهنشاهی ساقط شد چطور حکومت اسلامی تشکیل شود و ما در مجلس و وزارتخانه‌ها چه کسانی بیایند و برنامه ریزی می‌شد.

در یک مقطعی من و آیت‌الله مهدوی کنی به جایی می‌رفتیم و مجموعه‌هایی را که مربوط به برنامه‌های جامعه روحانیت مبارز برای تشکیل حکومت اسلامی بود، در دست داشتیم و این خوف با ما بود که ما را دستگیر کنند و لو برود، اما الحمدلله به خیر گذاشت. در هر حال جامعه روحانیت قبل از پیروزی انقلاب فعال بود و اساسنامه آن در سال ۵۷ تصویب شد و چندان تغییری در آن زمان نکرد.

اخیرا هم در ۲۰ آذر ۹۷ تغییری در اساسنامه آن به وجود آمد که از جامعه روحانیت مبارز تهران به جامعه روحانیت مبارز کشور تغییر نام داد، دلیل این تغییر نام چه بود؟

آیت‌الله موحدی کرمانی: عمده فعالیت‌های جامعه روحانیت در تهران بود لذا نام آن جامعه روحانیت مبارز تهران بود، اما اکنون گسترش پیدا کرده است، چون از استان‌ها خواستار این بودند که آن‌ها هم همراه باشند و نتیجه منجر به این شد که اسم جامعه تغییر نام دهد و جامعه روحانیت مبارز کشور شود البته یک سلسله تغییراتی هم همین اواخر در سال‌های ۹۶ و ۹۷ تغییراتی در اساسنامه به وجود آمد.

علت انشعاب مجمع روحانیون مبارز از جامعه روحانیت مبارز چه بود؟ دلیل این انشعابی اختلاف مواضع بود یا اینکه تغییر رویکردی بود که منجر به تشکیل مجمع روحانیون شد؟
آیت‌الله موحدی کرمانی: دقیقا نمی‌توانم علت انشعاب را بگویم، اما همان روزی که شما اشاره کردید یک انشعاب به وجود آمد و تعدادی که در جامعه روحانیت مبارز بودند اعتراضاتی داشتند و نتیجه آن اعتراضات این بود که آن‌ها جدا شدند.

انتخابات مجلس پنجم محل اختلاف جامعه روحانیت مبارز با مجمع روحانیون مبارز بود/موسوی خویینی‌ها جز ارکان اصلی مجمع روحانیون مبارز بود

نسبت به چه چیزی اعتراض داشتند؟

آیت‌الله موحدی کرمانی: اعتراضاتی راجع به اینکه شاید افرادی را ما قبول نداشتیم، اما آن‌ها سعی داشتند آن‌ها را وارد لیست کنند و معتقد بودند چرا آن‌ها را وارد نکردید. اسم نمی‌خواهم ببرم، اما در کل ما به افرادی اعتقاد نداشتیم، ولی آن‌ها قبولشان داشتند.

برای انتخابات مجلس هم این اتفاق افتاد که بعضی افراد را ما قبول نداشتیم، اما آن‌ها قبول داشتند و یک چنین اختلافاتی منجر به این شد که تعدادی از جامعه روحانیت جدا شدند و انشعابی به وجود آمد که آن‌ها مجمع روحانیون مبارز و ما جامعه روحانیت مبارز شدیم.

اخیرا آیت‌الله موسوی خوئینی‌ها دبیرکل مجمع روحانیون در آن زمان بودند و اظهاراتی هم را نسبت به آقای هاشمی مطرح کردهاند، نظر شما نسبت به این انتقادات چیست؟

آیت‌الله موحدی کرمانی: جزئیات صحبت‌های ایشان را نمی‌دانم ایشان در مجمع روحانیون بود و حرف‌هایی می‌زد و جزو ارکان اصلی مجمع روحانیون مبارز بود.

لیست انتخاباتی جامعه روحانیت مبارز با مجمع روحانیون متفاوت بود

شما در حوزه کاری خود سابقه نمایندگی مجلس شورای اسلامی به عنوان نماینده مردم کرمان را دارید، ارائه لیست از سوی جامعه روحانیت مبارز و مجمع روحانیون مبارز را چطور ارزیابی می‌کنید؟

آیت‌الله موحدی کرمانی: من پنج سال نماینده مجلس بودم. لیست‌ها متفاوت بود، جامعه روحانیت مبارز جدا لیست می‌داد و مجمع روحانیون مبارز هم جدا لیست می‌داد، چون نظرات مردم متفاوت بود.

مسائل اقتصادی و فرهنگی دغدغه جامعهروحانیت مبارز است/ جلساتی را با آقایان رئیسی و باهنر داریم

آقای باهنر اخیرا اعلام کرده‌اند که مباحث انتخاباتی و مسائل اقتصادی خود را آغاز کرده‌اند سوالم از شما این است که آیا بحث‌های خود را در مورد انتخابات سال آینده شروع کرده‌اید؟ و یا در رابطه با مسائل معیشتی با آقایان رئیسی یا باهنر جلساتی را برگزار می‌کنید؟
آیت‌الله موحدی کرمانی: در موضوعات اقتصادی در جامعه روحانیت مبارز جلساتی را داریم و با دوستان هم کم و بیش تماسهایی را داشتیم و نمی‌توانیم بی تفاوت باشیم.

برای انتخابات سال آینده مباحث خود را آغاز کردهاید؟

آیت‌الله موحدی کرمانی: خیر، هنوز شروعی برای انتخابات سال آینده نداشتیم، اما عمده بحث‌های ما فرهنگی و اقتصادی است.

نماز جمعه هرچه مردمی‌تر باشد بهتر است و ما از آن استقبال می‌کنیم

با انتصاب حجت‌الاسلام علی اکبری در این برهه شاهد برداشته شدن نرده‌ها در نماز جمعه تهران بودیم، ارزیابی شما از این مسئله چه بود و این موضوع چقدر می‌تواند در نزدیکی میان مردم و ائمه جمعه موثر باشد؟

آیت‌الله موحدی کرمانی: این مسائل مربوط به دستگاه‌های امنیتی است. رمز اینکه تصمیم برای گذاشتن نرده‌ها در نماز جمعه گذاشته شد، مسئله امنیتی بود تا جوری نباشد که مسئولین قابل توجهی بیایند و یک دفعه فردی سوءقصد کند و به راحتی آنان را از بین ببرد، همانطور که از این جهت صدماتی هم انقلاب دیده است. البته این مطلب در اختیار عموم مسئولین نبوده، اما به هر نسبت که مسائل ضد امنیتی ضعیف شود باید این نرده‌ها برداشته شود و در کل ما از این موضوع استقبال می‌کنیم و هرچه مردمی‌تر باشد بهتر است.

یکی از اقداماتی که هم اخیرا از سوی برخی مراجع تقلید همچون آیت الله نوری همدانی و حجت‌الاسلام آل هاشم و خیلی از علمایی که مثل شما با مردم هستند دیدیم که در میان مردم حضور دارند و با حضور در مراکز خرید هستیم از نزدیک در جریان مشکلات آنان قرار میگیرند، این مسئله را چطور دیدید؟

آیت‌الله موحدی کرمانی: هرچه مسئولان مردمی‌تر باشند بهتر است و هرچه زندگیشان را با زندگی ضعفا نزدیکتر کنند بهتر است هرچه تشریفات را کم کنند بهتر است. تمام این‌ها نه تنها بهتر است بلکه وظیفه است. حضرت علی (ع) به مالک اشتر می‌فرماید: شما اصلا نباید دربان داشته باشید یک نفر نباید باشد که جلوی خانه شما را بگیرد. در خانه شما باید باز باشد. تمام این‌ها با لحاظ کردن اهمیت مسایل امنیتی خوب است.

سبک زندگی امام(ره) باعث به وجود آمدن حججی‌ها در کشور شد/ حق مطلب برای معرفی بنیانگذار کبیر انقلاب به جوانان ادا نشده است

نسل دهه هفتادی که امثال شهید حججی‌ها و شهید حدادیان را داشته است، از نزدیک امام(ره) راحل را ندیده‌اند، از منظر شما چگونه باید جاذبه‌های امام(ره) راحل را به نسل جدید منتقل کنیم؟

آیت‌الله موحدی کرمانی: امام(ره) جاذبه‌های زیادی داشتند. هنر ما این است که بتوانیم جاذبه‌های امام(ره) را به مردم و مخصوصا به جوانان نشان دهیم. همین جاذبه‌ها موجب شد که امثال حججی‌ها در جامعه پیدا شدند و با تمام تلاشی که ما برای معرفی امام(ره) (ره) به جامعه انجام دادیم، اما بازهم بنده معتقد هستم حق مطلب ادا نشده است چراکه امام(ره) بیش از این‌ها فضیلت داشتند و باید در این زمینه تلاش شود.

امام(ره) نسبت به مردم احساس قرابت داشت و خود را از آنان می‌دانست

اگر کمی بخواهیم از خصوصیات برجسته امام(ره) را برای نسل جوان بفرمایید، به چه نکاتی اشاره می‌کنید؟

آیت‌الله موحدی کرمانی: امام(ره) خصوصیات خوب زیادی داشتند، یکی از بهترین خصوصیات ایشان این بود که امام(ره) می‌فرمودند منم یکی مثل همه مردم هستم و با من همانگونه رفتار کنید که مردم در آن شرایط هستند. حتی وقتی امام(ره) بیمار شدند تشکیلات کوچکی ایجاد شد که امام(ره) نزدیک خود ساختمان باشند، اما امام(ره) فرمودند که آیا برای همه اینگونه شرایط را مهیا می‌کنید؟ اگر برای همه انجام نمی‌دهید برای من هم نمی‌خواهد انجام دهید.

امام(ره) وقتی در نجف در هوای داغ بودند و می‌خواستند برای ایشان کولر بیاورند گفته بودند که دوستان من در تهران در زندان هستند شما چگونه برای من کولر می‌آورید.

مسئولان جمهوری اسلامی باید سعی کنند شبیه امام(ره) باشند

باشگاه خبرنگاران جوان: ویژگی‌های امام(ره) تا چه اندازه درس و سیره مسئولان باشد؟

آیت‌الله موحدی کرمانی: مسئولین باید امام(ره) را الگوی خودشان قرار دهند وقتی ببینند امام(ره) اینگونه هستند سعی کنند شبیه امام(ره) باشند.

با توجه به اینکه عمر انقلاب اسلامی به عمر چهل سالگی خود رسیده است، در پایان فکر می‌کنید این مسئله حاوی چه پیامی برای مسئولان است؟

آیت‌الله موحدی کرمانی: بعضی از انسان‌های ضعیف ترسو خیال می‌کنند که عمر انقلاب یواش یواش به پایان می‌رسد و انقلاب از درون چنین و چنان می‌شود اتقاقا قضیه عکس است و انقلاب روز به روز قوی‌تر می‌شود و این‌ها خبر ندارند.

من در نماز جمعه هم گفتم که اکنون خود غربی‌ها به این مسئله معترف هستند که ایران یکی از ۱۵ کشور قدرتمند دنیاست. قدرت ایران قابل مقایسه با گذشته نیست و به حمدلله قوی است.

مسئولان امروز باید لیاقت خود را در اینکه مسئول یک حکومت اسلامی هستند و باید دزدان بیت المال را یا اعدام یا مجازات شرعی کنند و قاطعانه با این‌ها برخورد کنند.

این‌ها هم دستوراتی است که انقلاب اسلامی به این مردم نشان می‌دهد و مسئولان باید لیاقت خود را از طریق نظارت و نصب عیون نشان دهند. یعنی مسئولان باید نظارت کنند و ببینند در بانک‌ها چه خبر است، چطور می‌شود که ناگهان یک دزدی در یک بانک رخ می‌دهد یا ثروت یک بانک به غارت می‌رود و طرف هم فرار می‌کند.

دزدی‌هایی با رقم‌های هزار میلیاردی مطرح است. حکومت، دولت، قوه قضاییه باید نظارت داشته باشند تا چنین اتفاقاتی رخ ندهد. مرتب ناظر بفرستند تا ببیند در این ادارات و بانک‌ها چه می‌گذرد؟ آیا مسئولان به مشکلات مردم گوش می‌دهند یا خیر؟ این‌ها کار‌هایی است که باید حکومت انجام دهد.

اگر مسئولان از انجام نظارت غفلت کنند، در روز قیامت مورد مواخذه قرار می‌گیرد که چرا تو بی خبر بود‌ه‌ای تا این همه دزدی‌ها در بانک‌ها رخ داده است. البته مشکلاتی هست که باید حل شود. مشکلات اقتصادی که از ناحیه دشمنان به وجود آمده است باید حل شود؛ تحریم‌ها هست که این مسائل در هر انقلابی وجود دارد اما به هر ترتیب مشکلاتی هست و باید آن را تحمل کرد چاره‌ای نیست و انشالله مردم موفق خواهند شد.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری باشگاه خبرنگاران جوان ، تاریخ انتشار6 بهمن 97 ، کدخبر: 6809737، www.yjc.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین