پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۸۴۴۷۳
تاریخ انتشار : ۰۳ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۷:۴۵
این روزها چالش عکس ده سال پیش به راه افتاده است. اما افرادی هستند که هر دهه در یک کسوت متفاوت حضور دارند. سعید حجاریان و عباس عبدی از جمله این افراد هستند.

شعارسال: نیم قرن پیش در کوچه پس کوچه‌های نازی آباد، دو معلم دبیرستان الهی سعی داشتند تصویری جدید از مبارزه و انقلاب را برای بچه‌های نازی آباد تصویر کنند. تصویری بر اساس آموزه‌های مذهبی به خصوص سخنرانی‌های شریعتی و مباحث انقلابی تحت تاثیر امام خمینی.

تصویر سعید حجاریان و محسن میردامادی

ده سال بعد، چهل سال پیش، آن معلم‌های انقلابی، تبدیل به مدیران نظام جدید شده بودند. از تشکیل دفتر نخست وزیری و حضور در تیم اطلاعاتی آنجا تا حضور در دادستانی و همکاری با موسوی خوئینی‌ها.

سی سال قبل و در دهه بعدی زندگی آنها، همزمان با وفات امام خمینی آغاز می‌شود. دوره‌ای که سعید حجاریان به تحصیل علوم انسانی روی می‌آورد و عباس عبدی به روزنامه نگاری در سلام. مطالعات سعید و مقالات عباس عبدی، سرنوشت تاثیر مهمی در دهه بعدی دارد.

عباس عبدی در دادگاه، اواخر دهه هفتاد

بیست سال قبل سرانجام با تلاش چهره‌هایی همچون حجاریان، دولت خاتمی با شعار توسعه سیاسی روی کار می‌آید. یاران قدیمی در کنار هم بنیان جبهه مشارکت ایران اسلامی را می‌گذارند و خیلی زود هزینه این کار را می‌دهند. عباس عبدی به زندان می‌رود و سعید حجاریان ترور می‌شود.

تصویری از ترور سعید حجاریان

ده سال پیش بار دیگر در کوران انتخابات ۸۸، بار دیگر هر دو زندانی می‌شوند. پیش از این عباس عبدی از عضویت در جبهه مشارکت استعفا کرده بود و حالا نوبت سعید حجاریان است که در دادگاه‌های بعد از انتخابات ۸۸ اعلام کند از عضویت در این حزب سیاسی استعفا کرده است.

سعید شریعتی و سعید حجاریان در دادگاه انتخابات ۸۸

حالا این دو یار قدیمی، با ابزار‌هایی مدرن‌تر و افکاری توسعه یافته تر بدل به دو نظریه‌پرداز برای جریان اصلاحات شده‌اند و همچنان منتقد وضع موجود و معتقد به بسط دموکراسی هستند. چالش ده سال قبل، برای یاران نازی آبادی، چالشی عجیب و باور نکردنی است.

این روزها سعید حجاریان و عباس عبدی بیشتر نظریه پردازی می‌کنند.

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت رویداد24، تاریخ انتشار: 1بهمن1397 ، کدخبر: 162601: www.rouydad24.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین