پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۸۵۲۵۵
تاریخ انتشار : ۰۷ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۵
مسأله آب آشامیدنی در اهواز روز به روز وارد ابعاد تازه‌ای می‌شود و مدیران خوزستانی نیز هر روز وعده جدیدی برای حل مشکلات این حوزه می‌دهند. این روزها اکثر نقاط کلان‌شهر اهواز یا از آب با کیفیت مناسب برخوردار نیستند یا این‌که با قطعی مداوم مواجه هستند. مدیران شرکت آب و فاضلاب اهواز هم فرسوده بودن زیرساخت‌ها، انشعابات غیرمجاز و استفاده غیر متعارف از آب شرب را عامل وضعیت امروز می‌دانند، اما تاکنون هیچ راه‌حلی برای پایان دادن به این معضل ارائه نداده‌اند تا هر روز مردم از بی‌آبی شاکی باشند.

شعار سال: یک شهروند اهوازی می‌گوید: چند وقتی است که آب اهواز روزانه دو یا سه بار قطع می‌شود و این موضوع سبب ایجاد مشکلات پی در پی برای خانواده‌ها شده است. در صورتی که این قطعی‌ها به صورت هدفمند است، باید به مردم اطلاع داده شود تا مردم بتوانند برای زندگی خود برنامه‌ریزی کنند و اگر برنامه‌ریزی شده نیست، باید با مسئولان خاطی برخورد شود. این شهروند اهوازی ادامه می‌دهد: برخی از دوستان و آشنایان در مناطق دیگر اهواز می‌گویند که آب اهواز سهمیه‌بندی شده و به همین دلیل در ساعات مختلف آب مناطقی از شهر قطع می‌شود تا دیگران بتوانند از آب لوله‌کشی استفاده کنند. از مسئولان می‌خواهیم که صحت و سقم این خبر را اطلاع‌رسانی کنند.

قطعی مداوم

مدیر یکی از مدارس مقطع ابتدایی در منطقه سپیدار اهواز نیز می‌گوید: شاید برای برطرف‌کردن نیازهای غذایی بتوانیم با خرید آب از مغازه‌ها مشکل را حل کنیم، اما مسائل بهداشتی از نکات مهم این ماجرا است که باید به آن ورود شود. وی ادامه می‌دهد: قطعی‌های مکرر و مداوم آب در منطقه سپیدار سبب شده که با هزینه دانش‌آموزان یک تانکر آب تهیه شود، اما در ساعاتی که با قطعی آب مواجه هستیم، به دانش‌آموزان اجازه آب خوردن نمی‌دهیم، چرا که این آب قابل خوردن نیست و فقط برای مسائل بهداشتی کاربرد دارد. این مدیر مدرسه می‌افزاید: قطعی آب در مدرسه شاید زیاد به چشم نیاید، اما در ماه گذشته علائم آلودگی به شپش در چند دانش‌آموز دیده شد که این مسأله به استحمام دانش‌آموزان باز می‌گردد. یکی از والدین دانش‌آموزان می‌گفت که آن‌ها در طبقه پنجم یک آپارتمان زندگی می‌کنند و آب با فشار مناسب به منزل آن‌ها نمی‌رسد و برای همین فرزند آن‌ها هفته‌ای یک بار در خانه مادربزرگش حمام می‌کند. این مدیر مدرسه می‌گوید: این گونه مسائل بهداشتی هم بر دانش‌آموزان دیگر تأثیر منفی می‌گذارد و هم خود دانش‌آموز به دلیل غیبت، از درس عقب می‌ماند؛ لذا لازم است که راه‌حلی اندیشیده شود تا دانش‌آموزان مقطع ابتدایی با این معضلات مواجه نشوند.

خسته شدیم

یکی دیگر از شهروندان اهوازی می‌گوید: موضوع قطعی آب به یک مسأله تکراری تبدیل شده و از بیان آن خسته شده‌ایم. او می‌افزاید: هروقت این مساله را با شرکت آبفا در میان گذاشتیم، این پاسخ را شنیدیم که در منطقه کوی علوی تعداد انشعابات غیرمجاز بالاست و این مسأله روی کیفیت و فشار آب در این منطقه تأثیر منفی گذاشته است. وی بیان می‌کند: مسأله انشعاب مجاز آب یک مسأله مهم است و شهروندان ساکن در کوی علوی مدام این سوال را می‌پرسند که چرا باید برای آب بی‌کیفیت هزینه کنیم. ما برای مصارف خوراکی آب تصفیه شده را از بیرون می‌خریم و برای مصارف غیر شرب هم مجبور هستیم از این آب استفاده کنیم و برای همین درست نیست که برای یک میزان مصرف ما دو هزینه متفاوت پرداخت کنیم. او ادامه می‌دهد: البته اگر آب و فاضلاب اهواز معتقد است که انشعابات غیرمجاز روی کیفیت و فشار آب منطقه کوی علوی تأثیر گذاشته است، راه‌حل ساده‌ای دارد و آن هم این‌که انشعابات آب غیرمجاز را جمع‌آوری کند. وقتی که نه کیفیت و فشار آب بهبود پیدا می‌کند و نه انشعابات غیرمجاز جمع‌آوری می‌شوند، یعنی شرکت آبفا به دنبال بهانه‌ای برای برطرف نکردن مشکل است.

آب قابل شرب نیست

یک کارشناس مسائل آب نیز می‌گوید: رئیس مرکز بهداشت خوزستان در فروردین ماه امسال گفته بود با وجود کلرزنی و مطلوبیت میکروبی، آب اهواز کیفیت ندارد و برای همین مردم مجبور به دنبال خرید آب از خودروهای غیراستاندارد عرضه آب هستند. این مسأله نشان می‌دهد که حتی مسئولان دانشگاه علوم پزشکی اهواز درباره سلامت آب این کلان‌شهر تردید دارند. محمدامین جعفری ادامه می‌دهد: فرسودگی تصفیه‌خانه‌های شهر، فرسودگی مخازن نگهداری آب و فرسودگی شبکه توزیع و همچنین نقاط تلاقی آب و فاضلاب در کیفیت آب اهواز تأثیر دارد. با وجود کلرزنی و مطلوبیت میکروبی آب باید گفت آب اهواز کیفیت ندارد. وی می‌افزاید: نخستین معضل آب در اهواز به نبود مدیریت یکپارچه شهری باز می‌گردد؛ یعنی در گذشته توسعه شهر بدون ضوابط انجام شد و هرجا که مردم ساکن می‌شدند، شرکت آبفا موظف به ارائه خدمات به آن‌ها می‌شد. در ابتدا شاید مشکلی در این زمینه به وجود نمی‌آمد، اما گسترش بی‌ضابطه سبب شد که عمر این شبکه‌ها کاهش یابد و با افزایش تعداد ساکنان این موضوع با افت فشار و کاهش کیفیت به چشم بیاید؛ البته از کم‌کاری آبفا در نداشتن آینده‌نگری در احداث شبکه‌ها هم نباید غافل شد.

کمک‌گرفتن از مردم برای حل مشکل

وی با بیان این‌که مشکلات موجود در بحث کیفیت و فشار آب قابل انکار نیست، عنوان می‌کند: شرکت آبفا در این زمینه می‌تواند با فرهنگ‌سازی بخشی از مشکلات را حل کند. بخش دیگری از این مشکلات نیز با تعامل بین بخشی با شهرداری و اصناف قابل حل است. این کارشناس مسائل آب می‌گوید: در بخش فرهنگ‌سازی باید به مردم نحوه صحیح نصب پمپ آب، ذخیره‌سازی آب در تانکر و روش‌های صحیح نصب دستگاه تصفیه آب آموزش داده شود. برای نمونه اگر در آپارتمان‌های با طبقات زیاد آب به یک مخزن آب منتقل شود و پمپ‌های آب به این مخزن‌ها وصل شوند، همه ساکنان این مجتمع مسکونی از آب باکیفیت و با فشار مناسب بهره می‌برند. وی ادامه می‌دهد: همچنین در برخی از مناطق اهواز دیگر ظرفیت فعالیت رستوران‌های جدید یا حتی احداث آپارتمان‌های جدید وجود ندارد و این موضوع با تعامل بین شهرداری و آبفا قابل حل است، اما متأسفانه هم آبفا در واگذاری انشعاب آب تجاری و هم شهرداری در صدور مجوز به درآمدهای مقطعی توجه می‌کنند و حاضر به انجام این کار نیستند. این کارشناس آب با انتقاد از مدیران شرکت آبفا اهواز می‌گوید: اخیراً مدیرعامل شرکت آبفا وضعیت شبکه آب و فاضلاب اهواز را به یک بیمار سرطانی تشبیه کرده بود. به نظر بنده این موضوع را همه می‌دانند و بهتر است مدیران شرکت آبفا به حل مشکل بپردازند، نه با این مصاحبه‌ها موجب ناراحتی مردم شوند. وی می‌افزاید: در سال 95 دولت از اختصاص بودجه‌های لازم برای حل مشکل آب و فاضلاب اهواز در سه سال خبر داده بود و به نظر بنده دو سال بعد از انتشار این خبر فرصت خوبی است که استانداری خوزستان و شرکت آب و فاضلاب اهواز توضیحات لازم در این زمینه را ارائه دهند و بگویند تاکنون چه اقداماتی انجام شده است. پیگیری‌ها برای گفت‌وگو با مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب اهواز نتیجه نداد و وی درباره مشکلات آب آشامیدنی در اهواز توضیحاتی ارائه نداد. مسأله آب شرب اهواز این روزها وارد فاز تازه‌ای شده، اما مدیران این شرکت حاضر به صحبت‌های دقیق در این زمینه نیستند تا مشخص شود که اکنون در چه وضعیتی قرار داریم و در چندسال آینده قرار است به کجا برسیم. شاید مسأله آب در اهواز تنها بحران جدی باشد که جدی گرفته نمی‌شود.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه سبزینه، تاریخ انتشار 7 بهمن 97، شماره: 61766


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین