پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۸۵۲۵۷
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۷ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۳
دارالفنون که در زمان امیرکبیر بنا شد علوم جدید را به ایران وارد کرد اما خود امیرکبیر هیچ‌گاه فرصت نکرد که ثمره تلاش خود را در احداث دارالفنون ببیند.
شعارسال: کمتر کسی است که نام دارالفنون را نشنیده باشد؛ این مدرسه قدیمی که در خیابان ناصرخسرو تهران قرار گرفته آموزش به سبک جدید را در ایران باب کرد. امیرکبیر مؤسس این بناست و به همین دلیل برای ابراز ارادت به او، مجسمه‌ای از او در فضای دارالفنون قرار داده شده است.

در داخل دارالفنون حیاط بزرگ و درختان قدیمی نشان می‌دهد سال‌هاست این حیاط پا بر جا مانده است. این مدرسه به دستور امیرکبیر ساخته شد، زیرا او معتقد بود که باید دانش دنیا وارد کشور شود؛ اما این صدر اعظم میهن‌دوست علاقه‌ای نداشت که این دانش از طریق انگلیسی‌ها و روس‌ها که در آن زمان ابرقدرت به حساب می‌آمدند به کشور وارد شود؛ به همین دلیل تصمیم گرفت اساتید مجربی را از کشور اتریش به ایران دعوت کند. این اساتید دعوت شدند اما امیرکبیر هیچ وقت فرصت نکرد از این اساتید استقبال کنند، زیرا ۱۳ روز پس از حضور آنها در ایران، وی در حمام فین کاشان کشته شد.

نکته جالبی که در مورد دارالفنون وجود دارد این است که از کاخ گلستان که در نزدیکی این مدرسه واقع شده است تونل مخفی به این مدرسه وجود دارد و ناصرالدین شاه برای دیدن نمایش‌هایی که گاهی در این مدرسه اجرا می‌شد از طریق این تونل به مدرسه می‌رفت.

این مدرسه داستان‌های زیادی را با خود به همراه دارد. یکی از مسائلی که در مورد این مدرسه شنیدنی است داستان یکی از اساتید این مدرسه است که در علم پزشکی آموزش می‌داد و در حیاط این مدرسه جراحی انجام می‌داد. او معتقد بود که هوای تهران آنقدر تمیز است که به اندازه اتاق عمل استریل است.

بررسی‌ها نشان می‌دهد ساختمان این مدرسه در دوره‌های مختلف تغییرات اساسی کرده است یا بنای اصلی آن که در زمان امیرکبیر بنا شده است تنها یک طبقه داشته و در دوره رضاشاه بنای آن بازسازی و طبقات دیگر به آن اضافه شده است.

قرار است ساختمان دارالفنون پس از مرمت به موزه تعلیم و تربیت از آغاز زندگی در ایران تاکنون، اختصاص پیدا کند.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از خبرگزاری آنا ، تاریخ انتشار: 7 بهمن 1397 ، کدخبر: 355233 ، www.ana.ir

اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۰۲ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۰
0
0
خدا رو شکرکه این ساختمان ترمیم و بازسازی شده و ماندکارشده
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین