پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۴۸۸۴۳
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۴ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۴:۱۰
رئیس دانشگاه امیرکبیر در آئین نکوداشت مهندس نفیسی، از افتتاح موزه پلی‌تکنیک در این دانشگاه خبر داد.

شعارسال: دکتر احمدرضا معتمدی درآئین سی و چهارمین سالگرد نکوداشت زنده یاد مهندس حبیب الله نفیسی، مؤسس دانشگاه صنعتی امیرکبیر (پلی تکنیک تهران) که با حضور خانواده مرحوم نفیسی و پیشکسوتان اولین دوره دانش‌آموختگان این دانشگاه برگزار شد،ضمن اشاره بهتحصیل ۱۴ هزار دانشجوی دانشگاه صنعتی امیر کبیر در تمام مقاطع مختلف، گفت: قطعا این میراث حاصل زحمات رؤسا، اساتید و مدیران در دوره‌های مختلف این دانشگاه بوده است که در این میان نقش مهندس نفیسی به عنوان بنیان‌گذار این دانشگاه قطعا بسیار بیشتر و تأثیرگذارتر است.

وی در ادامه با اشاره به تاریخچه این دانشگاه، گفت: البته بنیان‌گذار اصلی این دانشگاه مرحوم امیرکبیر بوده است. دارالفنون ترجمه پلی‌تکنیک است و به همین دلیل بعد از انقلاب نام این دانشگاه به نام امیرکبیر ثبت شده است؛ چرا که اولین پلی‌تکنیک تهران را مرحوم امیرکبیر با عنوان دارالفنون تأسیس کرده است.


موزه پلی‌تکنیک در دانشگاه امیرکبیر راه‌اندازی می‌شود


معتمدی گفت: البته به سبب وقایع تاریخی آن روزها، این روند متوقف می‌شود تانهایتا مهندس نفیسی در سال ۱۳۳۶ با وجود فشارهای موجود در حکومت و وزارت علوم وقت، با ادغام دو مدرسه عالی این دانشگاه راتاسیس می‌کند.

رئیس دانشگاه امیرکبیر با اشاره به یک تفکر اشتباه که مدیران قبل از انقلاب را به طور کلی وابسته به رژیم طاغوت می‌دانند، اظهار کرد: مهندس نفیسی، دکتر مجتهدی و بسیاری از مدیران آن دوران نه تنها از عوامل و وابستگان ساواک نبودند، بلکه از منتقدان اوضاع قبل از انقلاب و وطن دوست بودند و خدمات شایانی را به انجام رساندند.

وی با ذکر خاطره‌ای در این باره ادامه داد: مهندس نفیسی نیز در ابتدای انقلاب بازداشت شدند که در آن موقع مرحوم آیت الله گیلانی که قاضی دادگاه ایشان بودند پس از بررسی‌های لازم به جای محاکمه از ایشان تقدیر به عمل آوردند و از ایشان دعوت کردند که از جایگاه محاکمه برخواسته و به کنار ایشان بیایند.

معتمدی گفت: در آینده موزه‌ای با نام "پلی‌تکنیک" که به تاریخ این دانشگاه از سال ۱۲۳۰ و زمان مرحوم امیرکبیر تاکنون می‌پردازد، در دانشگاه امیرکبیر افتتاح خواهد شد که در این راستا طراحی و جانمایی آن انجام شده است.


موزه پلی‌تکنیک در دانشگاه امیرکبیر راه‌اندازی می‌شود

موزه پلی‌تکنیک در دانشگاه امیرکبیر راه‌اندازی می‌شود


وی همچنین با اشاره به تاریخ درخشان و پیوسته کشور ما در بحث علم و فناوری، اظهار کرد: اولین دانشگاه کشور برخلاف تصور برخی، دانشگاه تهران نیست بلکه دانشگاه جندی شاپور است که ۱۷۰۰ سال پیش با ۵۰۰۰ دانشجومشغول به کار بود و از اساتید و دانشجویان خارجی نیز بهره می‌برد.

آئین نکوداشت مهندس نفیسی از سوی جامعه فارغ‌التحصیلان دانشگاه امیرکبیر در این دانشگاه برگزار شد و در پایان این مراسم مهمانان جهت ادای احترام بر سر مزار مرحوم نفیسی واقع در بهشت زهرا حضور یافتند.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایسنا ، تاریخ انتشار: 22 مرداد 1397 ، کد خبر: 97052211660 ، www.isna.ir

اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
United Arab Emirates
۲۰:۴۱ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۴
0
0
ا.ف75
واقعا ادم خیلی خوشحال میشه که در زمینه های مختلف به دانشگاه های برتر رسیده میشه
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین