پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۷۸۲۷۲
تاریخ انتشار : ۱۳ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۱:۴۴
دکتر حسابی که پس از 89 سال زندگی پرثمر در 12 شهریورماه سال 1371 از دنیا رفت، جزو نوادر علمی و پدر فیزیک ایران بود. با گذشت 25 سال از درگذشت، او اما همچنان به عنوان یکی از الگوهای برتر نسل جوان در استقامت و پشتکار برای پژوهش و آموزش شناخته می‌شود.

شعار سال: 115 سال پیش در روز سوم اسفندماه در شهر تفرش "پدر علم فیزیک ایران" متولد شد که توانست در عمر 89 ساله خود به یکی از موثرترین افراد کشور تبدیل شود.

پروفسور سید محمود حسابی چهار سال اول دوران کودکی‌اش را در تهران سپری کرد، سپس به همراه والدین و برادرش عازم شامات شد. در هفت سالگی تحصیلات ابتدایی خود را در بیروت، با تنگدستی و مرارت‌های دوری از میهن، در مدرسه کشیش‌های فرانسوی آغاز کرد.

او در سن 17 سالگی لیسانس ادبیات و در سن 19 سالگی لیسانس بیولوژی را اخذ کرد و پس از آن در رشته مهندسی راه و ساختمان از دانشکده فرانسوی مهندسی در بیروت فارغ‌التحصیل شد؛ او همچنین در رشته‌های پزشکی، ریاضیات و ستاره‌شناسی به تحصیلات دانشگاهی پرداخت.

"پدر مهندسی نوین ایران" در دانشگاه سوربن فرانسه، در رشته فیزیک به تحصیل و تحقیق پرداخت و توانست در سال 1927 میلادی (در سن 25 سالگی) سالگی دانشنامه دکترای فیزیک خود را، با ارائه رساله‌ای تحت عنوان «حساسیت سلول‌های فتوالکتریک» با درجه عالی دریافت کند.

او در سال 1310 انجمن فیزیک ایران را تشکیل داد و از همان زمان به عضویت انجمن فیزیک اروپا، امریکا، فرانسه و آکادمی علوم نیویورک درآمد.

در سال 1314 عضو پیوسته فرهنگستان ایران شد و علاوه بر آن عضو شورای عالی فرهنگ، عضو انجمن اصطلاحات علمی، رئیس پژوهش فضای ایران در هنگام تشکیل آن و رئیس انجمن ژئوفیزیک ایران به هنگام تشکیل آن بود.

او بیش از 60 سال به آموزش فیزیک اشتغال داشت؛ وی نکته‌سنجی، واقع‌نگری، ژرف نگری علمی و تعمق و تفکر علمی را در جامعه علمی ایران پایه‌گذاری کرد و از طرفی در عمر طولانی و موثرش به تربیت مستقیم چند هزار مهندس، استاد و دبیر فیزیک، پایه‌گذاری چند نهاد علمی و فنی، تالیف و انتشار چندین کتاب و مقاله علمی نیز پرداخت.

در سال 1366 در کنگره شصت سال فیزیک که به مناسبت بزرگداشت استاد حسابی برپا شد، از خدمات او به عنوان پدر فیزیک ایران قدردانی به عمل آمد.

از کارهای مهم پروفسور حسابی می‌توان به نخستین نقشه برداری از راه ساحلی سراسری بندرهای میان خلیج فارس، نخستین راه تهران به شمشک، ساختن نخستین رادیو در کشور، بنیانگذاری موسسهژئوفیزیک، تاسیس سازمان انرژی اتمی، ایجاد نخستین دستگاه هواشناسی، پایه‌گذاری انجمن موسیقی ایران، عضویت در تأسیس فرهنگستان زبان ایران، تدوین قانون تاسیس دانشگاه، تشکیل موسسه استاندارد، پایه‌گذاری نخستین مدرسهعشایر در ایران در لرستان، پایه‌گذاری مرکز مخابرات اسدآباد، تاسیس نخستین مرکز مدرن تعقیب ماهواره در شیراز، نصب و راه‌اندازی نخستین دستگاه رادیولوژی در ایران، تاسیس نخستین بیمارستان خصوصی در تهران به نام بیمارستان گوهرشاد، تاسیس مرکز عدسی‌سازی در دانشکده علوم تهران و ایجاد نخستین رصدخانهجدید در ایران اشاره کرد.

علاوه بر افتخارات ملی، دکتر حسابی موفق به دریافت بالاترین نشان علمی فرانسه یعنی لژیون دونور شد و درسال ۱۹۹۰ نیز به عنوان «مرد اول علمی جهان» برگزیده شد.

در کنار مباحث علمی، پروفسور حسابی در عالم سیاست نیز حضور پررنگی داشت، به گونه‌ای که در سال 1330 و در دولت دکتر مصدق به وزارت فرهنگ ایران منصوب شد و پس از دوره وزارت به مجلس سنا راه یافت و تا سال 1342 در این سمت باقی ماند.

او همچنین عضو هیاتی بود که از شرکت نفت انگلیس خلع ید کرد و نخستین رئیس هیات مدیره و مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران شد.

دکتر حسابی در تاریخ 12 شهریورماه سال 1371 به هنگام معالجه قلب در بیمارستان قلب دانشگاه ژنو درگذشت.

اندک زمانی پس از مرگ دکتر حسابی در سال 1372، خانه او تبدیل به موزه‌ای شد که در آن وسایل شخصی، مدارک علمی و تحصیلی، نشان‌ها و تقدیرنامه‌ها و عکس‌های قدیمی و متن نطق‌ها و نوشته‌ها، از جمله پژوهش‌های مربوط به بی نهایت بودن ذرات،به نمایش گذاشته شده‌ است.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری دانشجویان ایران ، تاریخ انتشار 12 شهریور 96، کدمطلب:96061207086، www.isna.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین