پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۹۴۶۱
تاریخ انتشار : ۲۹ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۶
رییس کمیته میراث فرهنگی شورای اسلامی شهر تهران گفت: کمیته میراث فرهنگی شورای شهر تهران نهضت احیا و نگهداری بناهای تاریخی و دارای ارزش معماری شهر تهران را راه اندازی می‌کند.

شعارسال:

احمد حکیمی‌پور در برگزاری آیین تقدیر از دست اندرکاران احیای بناهای تاریخی با حضور در ساختمان تاریخی ارباب گیو (پژوهشکده فرهنگ و معماری ) در منطقه 11 و مدرسه دارالفنون در منطقه 12 از متولیان این بناها تقدیر به عمل آورد.

حکیمی پور با حضور در پژوهشکده فرهنگ و هنر بیان کرد: از آنجا که حفظ میراث فرهنگی و دارای ارزش تاریخی یکی از دغدغه‌های مردم تهران و نیز مقام معظم رهبری بوده بنا را براین گذاشتیم تا نهضتی بر پا کنیم که در راستای ترویج فرهنگ و حفظ بناهای میراثی تهران باشد.

وی ادامه داد: فتح باب این نهضت با پژوهشکده فرهنگ و هنر آغاز شده است.

حکیمی پور در توضیح بیشتر این نهضت گفت: از آنجا حفظ و نگهداری از آثار میراثی از جمله محورهای مهم کمیته میراث فرهنگی در شورا بوده در این راستا همکاری‌های خوبی بین شورا و شهرداری و سازمان میراث فرهنگی برقرار کردیم. در همین جهت تصمیم گرفتیم ماهانه از بناهایی که به ثبت رسیدند و بعد از ثبت در فهرست آثار ملی به خوبی نگهداری میشوند و کاربری با ماهیت بنا همخوانی داشته باشد بازدید به عمل آوریم و از دست اندر کاران آنها تقدیر کنیم تا مشوقی باشد برای حفظ این بنا ها در شهر تهران.

رییس کمیته میراث فرهنگی شورا ابراز امیدواری کرد: با همه گیر شدن این نهضت امیدوارم روند حفظ بنرهای میراثی یک روند رو به افزایش باشد.

حکیمی پور در ادامه افزود: تقدیر از دست اندرکاران احیای بناهایی میراثی در این راستا خواهد بود.

رییس کمیته میراث فرهنگی شورای اسلامی شهر تهران همچنین با حضور در مدرسه دارالفنون گفت: بناهایی تاریخی هویت، فرهنگ و نماد تاریخ و تمدن اسلامی و از سرمایه‌های بزرگ ملی ما است.

وی ادامه داد: یکی از این نمونه‌ها مدرسه دارالفنون است که نماد و توسعه و ورود ایران به دوران جدید و تمدن علم و دانش است.

رییس کمیته میراث فرهنگی شورا افزود: در تهران رویکرد خوبی از سوی مدیریت شهری در جهت تملک، نگهداری و بهره برداری این بناها صورت گرفته که جای تقدیر دارد.

وی افزود: خوشبختانه آموزش و پرورش رویکرد مناسبی در جهت احیای این بنا در نظر گرفته است و بهره برداری از این مجموعه را به زودی آغاز می‌کند و هم اینک این فضا به روی مردم باز است.

حکیمی پور گفت: ما هر ماه از دست اندرکاران بناهایی تاریخی که به ثبت رسیدند و احیا شده‌اند تقدیر می‌کنیم و امیدواریم این حرکت در ماه‌های آینده به بهترین وجه ممکن پیگیری شود.

در ادامه این بازدید خسرو آبادی رییس میراث فرهنگی استان تهران نیز گفت: احیا بناها و بافت‌های میراثی باید اصل قرار گیرد و مرمت بنا باید همراه احیا باشد. مرمت بدون احیا سبب فرسایش بنا می‌شود.

خسرو آبادی افزود: نمونه موفق این امر را می‌توان در قهوه خانه آذری میدان راه آهن دانست. از اینرو جدای از مرمت احیای بنا با حفظ اصالت و کاربری متناسب هم سبب حفظ بنا می شود و هم موجب گردش اقتصادی خوب.

خسرو آبادی همچنین گفت: در حفظ بناهای میراثی باید نوع نگاهمان عوض شود و سازمان میراث فرهنگی از تقابل با دیگر نهاد‌ها و اینکه تنها این سازمان است که باید متولی باشد پرهیز کند و به تعامل با دیگر نهاد ها فکر کند.

رویه‌ای که ما خودمان در پیش گرفتیم و با راهبردهای حکیمی پور در چهارمین دوره شورا توانستیم تعامل خوبی با نهادها به ویژه شهرداری داشته باشیم.من فکر میکنم یکی از اشتباهات ما این بوده که تنها سازمان میراث فرهنگی است که باید بناها را حفظ کند در حالی که اگر این بناها واگذار شوند و در آنها کاربری‌های متناسب صورت گیرد شاهد احیای بناهایی میراثی خواهیم بود.

خسرو آبادی در ادامه با اعلام خبر ثبت برخی از بناهای شهر تهران در فهرست آثار ملی گفت : خانه‌هایی که اخیرا به ثبت آثار ملی رسیده اند عبارتند: از خانه کامرانیه، متین دفتری، هنرستان صنعتی در خیابان سی تیر، مسجد صنیع الدوله، خانه عامری در خیابان کا گر، ویلای پناهی، حمام دزاشیب.


با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری فارس، تاریخ انتشار خبر 27 شهریور 1395، کدمطلب: 13950627000957، www.farsnews.com

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین