پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۷۹۲۷
تاریخ انتشار : ۱۶ شهريور ۱۳۹۵ - ۲۲:۵۷
استاد برجسته گرافیک تبریز، با تاکید بر لزوم ایجاد مکانهای فرهنگی در شهر گفت: برای آیین آغاز تبریز ۲۰۱۸، حداقل باید ۲۰-۳۰ نگارخانه گشوده شود، پر کردنش با ما هنرمندان.
شعارسال: کریم زینتی ادامه داد: هر توریستی که به کشور ما آمده، فرهنگی بوده و گردشگران برای دیدن بناهای تاریخی، تحقیق و آشنایی با فرهنگ به این آب و خاک می‌آیند. انسان‌های با ارزش و برجسته ای از اقصی نقاط جهان برای دیدن تمدن ما به کشورمان آمده‌اند. ازاین رو وظیفه داریم مسئله فرهنگ را تا ۲۰۱۸ در تبریز برجسته کنیم.

زینتی همچنین در خصوص نشان انتخابی تبریز ۲۰۱۸ خاطرنشان کرد: حتما باید برای این نشان با نظارت طراح و گروه طراحی دفترچه هویت بصری ایجاد شود تا افراد ناشی با استفاده‌های نادرست از نشان تبریز۲۰۱۸، به آن آسیب نزنند.

وی گفت: فضاهایی مانند تیشرت، کارت سینه، کلاه، پوستر، بنر و باید در دفترچه هویت بصری مشخص شود وگرنه در ارائه نشان ضعف خواهیم داشت.

زینتی تصریح کرد: سازمان میراث فرهنگی باید پی‌گیر این امر باشد وگرنه هرکس بر اساس سلیقه خودش نشانه را به کار می‌گیرد و زیبایی‌اش از بین خواهد رفت.

وی خاطرنشان کرد: باید دستور داده شود که تا سال ۲۰۱۸ در تمام کارهای چاپی و تبلیغاتی تبریز از این نشان هم استفاده شود. من خودم به صورت خودجوش در تمام کارهایم نشان تبریز۲۰۱۸ را استفاده می‌کنم. به هرحال کار باید به دست مردم برسد و مردم هم آن را ببینند.

عضو هیئت داوران انتخاب نشان تبریز، در خصوص انتقادهای وارده به نوع داوری و حواشی اذعان داشت: البته در فراخوان نشانه ضعف‌هایی بود که این انتقادها به ضعف کمیته اجرایی برمی‌گردد. کاش از همان مرحله فراخوان کار را به دست افراد کاردان می‌سپردند تا این حواشی هم پیش نمی‌آمد.

زینتی ادامه داد: آوردن نام داورها در فراخوان بسیار مهم است تا جایی که خیلی ها به خاطر اسم داورهاست که کار می‌فرستند. حتی شاید اگر همان ابتدا اسم داورها می‌آمد به جای ۶۵۰ اثر، ۳۰۰ اثر به دبیرخانه ارسال می‌شد و کارهای ضعیف همان ابتدا حذف می‌شدند.

وی افزود: متاسفانه ۲ روز مانده به داوری با من تماس گرفتند و چند داور دیگر را هم بنده شخصا پیشنهاد دادم.

زینتی تاکید کرد: به هرحال این نشانه برای گردشگری بسیار بامسماست. شاید نتواند لوگوی ویژه تبریز باشد اما از نظر فرم و رنگ برای گردشگری مناسب و هوشمندانه است.

هنرمند برجسته عرصه گرافیک با بیان این‌که داوری این مسابقه پاک‌ترین داوری بود که تا به حال دیده‌ام، ادامه داد: حدود ۶۵۰ آرم به دبیرخانه رسیده بود. در مرحله اول انتخاب هم هبچ‌کدام از داورها همدیگر را ندیدند. هرکدام در آتلیه خود ۵۰ اثر انتخاب کردند و از میان آن ۵۰ اثر هم ۱ تا ۵ را نیز مشخص کردند. در مرحله دوم، آثار انتخابی داوران به دبیرخانه ارسال شد و در آنجا هم به شکل شورایی داوری و کار نهایی انتخاب شد.

زینتی افزود: آثاری که داوری می‌کردیم اسمی نداشتند اما در نهایت خوشحالم که نشانه انتخابی کار یک تبریزی بوده چون روح شهر را بهتر می‌شناسد.

کریم زینتی افزود: اگر این کار را مرحوم ممیز هم انجام می‌داد، حتما یکسری افراد به آن ایراد می‌گرفتند. ما عادت کرده‌ایم مخالف باشیم اما مخالفت دلیل بر سواد نیست!

این مدرس هنرستان‌ها و دانشگاه‌های هنر در تشریح ویژگی‌های نشان انتخابی تبریز ۲۰۱۸ گفت: ابتدا به ساکن، رنگ‌ها و فرم‌های نشان حس بسیار خوبی منتقل می‌کنند. در مورد نوشته زیرش هم با اینکه من شخصا با نوشتار لاتین در نشانه‌های فارسی مخالفم اما به اقتضای مورد استفاده‌اش که فضایی بین‌المللی است، مشکلی ندارد.

وی همچنین در خصوص بناهای به کار رفته در نشانه یادآور شد: مسجد کبود به عنوان فیروزه جهان اسلام بنای بسیار مهمی از نظر مذهبی است، میدان ساعت بنایی است که خیلی از ما با آن خاطره داریم، ساعت‌هایمان را با آن کوک کرده‌ایم و هر روز با آن روبرو شده‌ایم. مقبره الشعرا هم با اینکه اثری معاصر است، اما عرفایی که آن‌جا دفن شده‌اند هرکدام لنگری نه فقط برای ایران، که برای کل جهان هستند. این بناها همیشه دیده می شوند.

زینتی افزود: برخی می گویند چرا بازار در نشانه استفاده نشده؛ از دیدگاه گرافیکی باید بگویم که فرم بازار در این طرح جواب نمی‌دهد. فرم‌های این اثر بسیار زیبا و سیال هستند و هم برای ما هم برای میهمانان و مسافران خاطره سازند.

وی با اشاره به فرم ابر در نشان تبریز گفت: همچنین حضور ابر در اثر بسیار مهم است. در هیچ‌کدام از کارهای ارسال شده به دبیرخانه اشاره‌ای به ابر نشده بود در حالی که ابرهای تبریز برای هر گردشگری هیجان انگیزند و تبدیل به نوعی نماد برای این شهر شده‌اند.ابرهای این شهر توجه مسافران را جلب می‌کنند و طراح اثر انتخابی این را فراموش نکرده است.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از پایگاه خبری تحلیلی (آذرقلم)، تاریخ انتشار: چهارشنبه 6 مرداد 1395، کد خبر:48147، www.azargalam.ir

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین