شعار سال: پس از انقلاب توسعه راهها مخصوصاً در بخش جادهای بهسرعت افزایش یافت، بهطوریکه پیش از انقلاب تنها ۲۸۵ کیلومتر آزادراه آنهم در اطراف پایتخت وجود داشت؛ اما هماکنون ایران دارای دوهزار و 400 کیلومتر آزادراه است.
در مدت این 40 سال که از انقلاب اسلامی میگذرد تمامی دولتها عزم خود را برای توسعه و تکمیل پروژههای عمرانی و آزادراهی نیمهتمام گذاشتهاند.
به گفته بسیاری از کارشناسان تأثیر محورهای مواصلاتی بر رشد و گسترش سایر عوامل توسعه انکارناپذیر است و زمینه توسعه از جهات مختلف را فراهم میآورد.
ایران بهدلیل قرار داشتن در مسیر استراتژیک آسیا و اروپا و دسترسی به دریاهای آزاد یکی از راههای مهم مواصلاتی بین قارهها بهشمار میرود از سوی دیگر وجود منابع انرژی فراوان، موقعیت طبیعی و وجود فلات ایران باعث شده ایران از موقعیت کمنظیری در حملونقل برخوردار باشد.
ساخت راهها و جادههای متعدد در دهههای اخیر که بهطور عمده شمال و جنوب کشور را به یکدیگر متصل میکند، خود بیانگر این موضوع است که هنوز ایران در شاهراه شرق به غرب جهان قرار داشته و دسترسی ایران به دریاهای آزاد از یکسو و داشتن ساحل گسترده در شمال یکی از مهمترین امتیازات ایران در حملونقل ترکیبی است.
براساس بررسیهای انجامشده ایران میتواند سالانه تا حدود دومیلیارد تن کالا و حدود ۲۰میلیارد دلار درآمد ارزی درصورت گسترش زیرساختهای حملونقل جادهای و ریلی از ترانزیت کالا به دستآورد. البته این رقم بهغیراز درآمدهای جانبی مانند اشتغال مستقیم و غیرمستقیم، فروش سوخت و مهمانسراهای بینراهی و... است.
سیدمحمدحسین میرشفیع، معاون ساخت و توسعه آزادراهها بابیان اینکه قبل از انقلاب تنها آزادراه رسمی که در کشور وجود داشت مربوط به تهران-کرج بود گفت: آزادراه تهران-قم در دوران پیش از انقلاب نیمهتمام رهاشده بود و ما توانستیم در اوایل انقلاب آن را به بهرهبرداری کامل برسانیم.
او افزود: پیش از انقلاب تنها ۲۸۵ کیلومتر آزادراه در اطراف تهران وجود داشت، اما هماکنون میزان آزادراهها به دوهزار و ۴۰۰ کیلومتر افزایشیافته است.
میرشفیع اظهارکرد: طی ۱۵ سال آینده طول آزادراههای کشور را باید به ۱۰هزار کیلومتر برسانیم که از این میزان دوهزار و ۵۰۰ کیلومتر در دست اجراست.
خیرالله خادمی، معاون وزیر راه و شهرسازی چندی پیش به مسیرهای آزادراهی درحال ساخت اشاره کرد و گفت: یکهزار و ۱۶۷ کیلومتر مسیر آزادراهی درحال اجرا داریم که قراردادهای آنها منعقدشده است.
خادمی ادامه داد: بهطور میانگین ۵۰درصد از مسیرهای آزادراه در کشور به مرحله اجرا و ساخت رسیده است و برای حدود دوهزار و ۲۰۰ کیلومتر مسیر آزادراهی سرمایهگذاری انتخابشده و مراحل مطالعاتی آنها آغازشده است.
معاون وزیر راه و شهرسازی تأکید کرد: در بخش راه اصلی و بزرگراهی هفتهزار و ۷۰۰ کیلومتر مسیر درحال ساخت داریم و شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل کشور مراحل مطالعاتی آنها را آغاز کرده است.
وی با اشاره به اینکه تا سال ۵۷ هیچ مسیر بزرگراهی در کشور وجود نداشت و بیشتر راهها اصلی و یا شوسه بودند، گفت: هماکنون ۱۶هزار و ۸۲۰ کیلومتر بزرگراه در کشور وجود دارد و تمام آنها در مرحله بهرهبرداری قرار دارند. عملکرد بخش بزرگراهی شرکت ساخت و توسعه زیربنایی کشور در بخش بزرگراهی در ۴۰ سال گذشته ۱۶هزار و ۸۲۰ کیلومتر بوده است.
خادمی اظهارکرد: مجموع راههای اصلی و فرعی درجهدو و سه قبل از پیروزی انقلاب اسلامی، ۴۷هزار کیلومتر بود که تمامی مراکز مناطق مهم کشور را به یکدیگر متصل میکرد؛ اما هماکنون ۱۰۸هزار کیلومتر مسیر جادهای اصلی و فرعی درجهدو و سه داریم.
سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته سایت خبری تین نیوز تاریخ انتشار6 بهمن 97، کدخبر: 181508، www.tinn.ir