پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۸۶۰۷۸
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۱ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۱:۲۸
با توجه به سیلاب و مشکلات ایجاد شده در یک شبانه روز برنامه ریزی صحیحی در بهره مندی از بارندگی در خوزستان نشد. سیل بندها شکسته شدند و مشکلاتی برای مردم خوزستان ایجاد شده است.

شعار سال: استان خوزستان امسال یکی از پرآب ترین سال های خود را سپری کرده است. بر طبق آمار دفتر مطالعات پایه منابع آب، خوزستان یکی از بیشترین میزان بارندگی های تجمعی کشور را در سال آب جاری ثبت کرده است. طبق این گزارش نام ایستگاه تله ونگ خوزستان با ثبت 874 میلی متر بارندگی، در جدول بیشترین میزان بارندگی تجمعی در ایستگاه های باران سنجی مبنای وزارت نیرو ثبت شده است.

میزان بارندگی تجمعی این استان نیز از ابتدای سال آبی جاری تا هفت بهمن 366 میلی متر بوده است که این میزان با توجه به مدت مشابه سال گذشته که 61 میلی متر ثبت شده بود، یک اختلاف 500 درصدی را ثبت کرده است.

خوزستان یکی از پرآب ترین استان های ایران است و زمانی یک سوم منابع آب های سطحی کشور را در خود جای داده بود. وزارت نیرو که مجری مدیریت، تامین و انتقال آب در کشور است در دهه های گذشته، سدهای بزرگ و متعددی در این استان احداث کرده است و خوزستان را به استان سدها تبدیل کرده است.

اما این سدها که قرار بود تامین کننده آب شرب، کشاورزی و صنعتی خوزستان باشند و جلوی وقوع هرگونه سیلابی را بگیرند، در مهمترین اهداف ناکارآمد بودند. خوزستان اکنون به یکی از آلوده ترین استان های کشور تبدیل شده است، خشکی تالاب های این استان به ویژه هورالعظیم و شادگان آلودگی هوای استان را با پدیده ریزگرد تشدید کرده است و خشکسالی و استحصال آب پشت سدها و انتقال به استان های دیگر جهت استفاده برای صنایع آب بر، کم آبی را دامن زده است.

سازمان هواشناسی از هفته پیش، ورود یک سامانه بارشی به کشور را پیش بینی کرده بود و بیشترین میزان بارش را برای استان های جنوب غربی از جمله خوزستان تخمین زده بود. همین اتفاق باعث شد تا مدیران آب و برق خوزستان برای جلوگیری از سیلاب احتمالی، دهانه سدها دز و کرخه را باز کنند و با سرریز سد، جلوی سیلاب احتمالی را بگیرند. اما بازگشایی سرسریزهای سد باعث زیرآب رفتن اراضی کشاورزی و چند منطقه روستایی شد.

از روز گذشته و با شروع بارش ها، سیل بندهای زیادی در مسیرهای شهری و روستایی دچار شکستگی شده است و به زمین های کشاورزی، جاده ها و مناطق مسکونی خسارت وارد شده است. دشت آزادگان ،رفیع ، شوش، دزفول، اندیکا از جمله شهرهایی بودند که در روز گذشته در محاصره سیلاب قرار گرفتند. و خسارت های فراوان به کشاورزان و ساکنین این مناطق وارد شده است.

مدیر عامل هلال احمر خوزستان با توجه به سیلاب و مشکلات ایجاد شده در شبانه روز گذشته برای مردم خوزستان گفت برنامه ریزی صحیحی در بهره مندی از بارندگی در خوزستان نشد. وی با اشاره به اینکه بعد از چند سال خشکسالی در استان خوزستان امسال شاهد بارندگی قابل ملاحظه بوده ایم به رسوب رودخانه ها و شکستگی سیل بندها قبل از وقوع بارش ها اشاره کرد که منجر به مشکلاتی برای مردم شده است. به گفته خدادی، سیل بندها ترمیم نشده اند و در سه نقطه سیل بندها در منطقه رفیع شکست و مشکلات بسیاری را برای اهالی ایجاد کرده است.

مهارت وزارت نیرو ظاهرا تنها به ساخت و ساز و افتتاح سدها محدود شده است، و در مدیریت منابع آب جاری شده در جریان بارش ها، دعا می کند تا امدادهای الهی از راه برسد!

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت خبری اقتصادآنلاین، تاریخ انتشار 9 بهمن 97، کد مطلب: 332628:www.eghtesadonline.com


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۱۶ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۳
0
0
خدا روشکر که هیچ وقت مدیریت بحران نداریم
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین