پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۷۰۷۷۹
تاریخ انتشار : ۰۱ آذر ۱۳۹۷ - ۰۱:۰۰
متاسفانه در حال حاضر کشور با مشکلات آبی زیادی رو بروست اما اصلی ترین دلیل این مشکلات سو مدیریت در حوزه منابع آبی است. چراکه از حدود 430 میلیارد مترمکعب آب ورودی بارندگی به کشور، حدود 70 درصد آن تبخیر شده و به آسمان بر میگردد. از طرفی میتوان با جلوگیری ازتبخیر و از دست خارج شدن این مقدار آب به راحتی مشکلات آبی را حل نمود. با استفاده از مفهوم آبخیزداری که نوعی عملیات فیزیکی یا بیولوژیک است ضمن افزایش استحصال آب، به تولید غذا نیز کمک کرد. از طرف دیگر سیلاب ها نیز به نمونه از ناکارامدی مدیریت آب تبدیل شده که ضمن از بین بردن منابع آبی خاک را نیز از بین می برد. با از دست رفتن این دو منبع کلیدی در اثر سیل تهدیدات جدی در آینده متوجه کشور خواهد بود.

شعار سال: اگر چه بارش‌های اخیر حاکی از وضعیت مناسب بارش‌ها است، اما ایران در دهه گذشته با خشکسالی هیدرولوژیکی شدیدی مواجه بوده که جبران این کمبودها به‌ویژه در بخش آب زیرزمینی نیازمند زمان بسیار طولانی خواهد بود.

برخی تصور می‌کنند با بارش های اخیر کشور از وضعیت بحرانی و کمبود آب رهایی یافته و مدیریت مصرف آب را تنها باید در فصل تابستان جدی گرفته و آن را پیگیری کنند.

حجم بارش‌های کشور از ابتدای سال آبی 98-97 یعنی در حدود ۶۰ روز گذشته تاکنون به بیش از ۴۰ میلی‌متر رسیده و بر اساس آمار تجمعی بارندگی در حوضه‌های آبریز درجه‌ یک کشور، میزان بارندگی‌ها طی مدت مشابه سال آبی 97-96 در این حوزه‌ها که 12.3 میلی‌متر گزارش شده بود حاکی از رشد ۲۸ میلی متری می‌دهد.

*وزیر نیرو:افزایش بارندگی‌های اخیر کشور موجب ایجاد روان آب و رفع خشکسالی نمی‌شود

اگر چه میزان بارش، از سال گذشته ۲۸.۷ میلی‌متر بیشتر شده و نسبت به میانگین بلندمدت 50 ساله از 22.7 میلی‌متر رشد برخوردار بوده است اما به اعتقاد اردکانیان وزیر نیرو با توجه به خشکسالی سال‌های گذشته و از دست رفتن رطوبت مناسب خاک، افزایش بارندگی‌های اخیر کشور موجب ایجاد روان آب و رفع خشکسالی نمی‌شود.

وزیر نیرو با بیان اینکه بارش‌های اخیر مناسب بوده است ولی با توجه به خشکسالی‌های اخیر باید استفاده صحیح از منابع آبی مورد توجه مردم و مسئولان باشد می گوید: در صورت خروج از چرخه خشکسالی چندین سال طول می‌کشد تا منابع آبی مناسب را به دست بیاوریم بنابراین با وجود افزایش بارندگی‌های اخیر کشور، در بخش تنظیم آب کشاورزی و آشامیدنی از سدها با کاهش روبرو هستیم.

با وجود اینکه میزان بارش‌ها از ابتدای مهر تاکنون رشد قابل توجهی یافته است، اما گذشت ۵۹ روز از سال آبی زمان مناسبی برای قضاوت درباره پایان خشکسالی و جبران بارش‌های گذشته نمی‌تواند باشد. ایران در دهه گذشته با خشکسالی هیدرولوژیکی بسیار شدیدی مواجه بوده که جبران این کمبودها به‌ویژه در بخش آب زیرزمینی نیازمند زمان بسیار طولانی خواهد بود.

بر اساس این گزارش، حوضه آبریز دریای خزر با 98.2 میلی‌متر بارش و حوضه مرزی شرق با 7.3 میلی‌متر به ترتیب از بیشترین و کمترین میزان بارندگی حوضه‌های آبریز درجه‌ یک برخوردار بوده‌اند.

به اعتقاد کارشناسان و مسولان ارشد وزارت نیرو همواره تامین آب‌های جدید ما را غافل از درمان مصرف زیاد آب در کشور کرده است، به طوری که این را میزان سرانه مصرف آب شرب در ایران نسبت به سایر کشورها نشان می‌دهد

*ایران ناگزیر است به سمت مدیریت مصرف آب حرکت کند

صادق یونسلو مدیر دفتر مدیریت مصرف آبفای تهران در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس با اشاره به اینکه میزان سرانه مصرف آب شرب در ایران ۲۱۵ لیتر در شبانه‌روز است و نسبت به سایر کشورهای پر آب رقم بالایی محسوب می‌شود گفت: کشورهای پر آب و پیشرفته به سمت مدیریت مصرف آب حرکت کرده‌اند، ایران نیز باید و ناگزیر است که به این سمت هم از طریق ابزارآلات کاهنده مصرف، فرهنگ و تعرفه و قوانین و مقررات حرکت کند.

کشورهای پر آب و پیشرفته به سمت مدیریت مصرف آب حرکت کرده‌اند، ایران نیز باید و ناگزیر است که به این سمت هم از طریق ابزارآلات کاهنده مصرف، فرهنگ و تعرفه و قوانین و مقررات حرکت کند

همواره تاکید استادان دانشگاه و کارشناسان آب بر این است که با ایجاد سطح بالایی از مفاهمه با مصرف کننده در زمینه کاهش مصرف آب می توان به موفقیت های لازم رسید.

*مدیرکل دفتر مدیریت مصرف وزارت نیرو:کسری مخازن آب زیرزمینی از کل میزان منابع آب تجدیدپذیر و شرایط نرمال تجاوز کرده است

بنفشه زهرایی مدیرکل دفتر مدیریت مصرف و ارتقای بهره‌وری آب و آبفا وزارت نیرو در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس در پاسخ به این سئوال که خشکسالی رخ داده در کشور تا چه اندازه به سوء مدیریت باز می‌گردد؟ گفت:خشکسالی یک پدیده طبیعی است و رخداد آن ارتباطی با سوء مدیریت ندارد، چرا که ایران از میانه دهه هفتاد با کاهش قابل توجه روان آب های سطحی مواجه شده است که متاثر از مجموعه عوامل طبیعی و غیرطبیعی است.

وی افزود: اگر مردم ایران یک سال از ایران مسافرت کنند و آبی در ایران مصرف نشود و ما موفق شویم این آب را به آبخوان‌ها تغذیه کنیم، باز نمی‌توانیم کسری مخازن را جبران کنیم.برخی تصور می کنند چون بارش‌ها خوب بوده است، پس صرفه‌جویی را زیاد جدی نمی‌گیرند در حالیکه کسری مخازن آب زیرزمینی در کشور از کل میزان منابع آب تجدیدپذیر از شرایط نرمال تجاوز کرده است.

اگر مردم ایران یک سال از ایران مسافرت کنند و آبی در ایران مصرف نشود و ما موفق شویم این آب را به آبخوان‌ها تغذیه کنیم، باز نمی‌توانیم کسری مخازن را جبران کنیم.برخی تصور می کنند چون بارش‌ها خوب بوده است، پس صرفه‌جویی را زیاد جدی نمی‌گیرند در حالیکه کسری مخازن آب زیرزمینی در کشور از کل میزان منابع آب تجدیدپذیر از شرایط نرمال تجاوز کرده است.

برداشت از منابع زیر زمینی به ذخایر استاتیک رسیده است و همزمان با تغییرات آب و هوایی در جهان ، کشور ایران به سرعت در حال تبدیل شدن به یک منطقه گرم و خشک است و متوسط بارندگی از میزان کنونی هم کمتر خواهد شد. این تغییرات به حدی سریع است که نسل حاضر آن را خواهد دید.

پس به نظر می رسد قوای حکومتی و مشخصاً دولت باید یک راهبرد ملی را مد نظر قرار دهد چرا که بی آبی و تشنگی عمومی به سرعت پیش می آید. انتقال هر چه سریع تر صنایع آب بر از مناطق مرکزی و کم آب کشور به سواحل جنوب،سیستم آبیاری کشاورزی به سیستم های نوینی مانند آبیاری قطره ای مجهز شود.

*استاندارد مصرف بهینه آب باید برای ساخت و سازهای شهری و روستایی الزامی شود

از سوی دیگر استانداردهای مصرف بهینه آب باید برای ساخت و سازهای شهری و روستایی الزامی شود بطوریکه در ساخت و سازهای جدید شیرهای آب با چشم الکترونیک ، استفاده از دوش‌های آبی که با اختلاط هوا در آب ، فشار آن را زیاد می‌کنند، ولی آب کمتری را مصرف می کنند، و استفاده از فلاش تانک های کم مصرف مجهز شوند.

استانداردهای مصرف بهینه آب باید برای ساخت و سازهای شهری و روستایی الزامی شود، طور یکه در ساخت و سازهای جدید شیرهای آب با چشم الکترونیک ، استفاده از دوش‌های آبی که با اختلاط هوا در آب ، فشار آن را زیاد می کنند ولی آب کمتری را مصرف می کنند، و استفاده از فلاش تانک های کم مصرف مجهز شوند

درست است که هر کدام از این اقدامات به تنهایی اندکی از مصرف آب می کاهند ولی با ضرب کردن همین میزان در میلیون ها خانه کشور ، می توان دریافت که چه حجم بزرگی با همین کارهای ساده صرفه جویی و ذخیره می شود.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری فارس تاریخ انتشار 25 آبان 97، کدخبر: 926، www.farsnews.com

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری فارس تاریخ انتشار 29 آبان 97، کدخبر: 13970828001063، www.farsnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین