پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۸۷۱۱۳
تاریخ انتشار : ۱۶ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۰:۴۴
کانال مالی ویژه حمل‌ونقل هوایی ایران و اتحادیه اروپا تازه‌ترین موضوعی است که پیرو ثبت ابزار پشتیبانی مبادلات تجاری اروپا (اینستکس) توسط مدیرعامل ایران‌ایر مطرح شده؛ سازوکاری که گویا تاسیس آن پیش از ثبت اینستکس در دستور کار این شرکت هواپیمایی دولتی قرار داشته و هنوز هم پیگیری برای آغاز به‌کار آن ادامه دارد.هنوز فرایند عملیاتی کانال مالی اروپا که پنجشنبه گذشته توسط وزیران امور خارجه 3کشور آلمان، فرانسه و انگلیس رونمایی شده مشخص نیست اما تازه‌ترین اظهارنظر فرزانه شرفبافی، مدیرعامل ایران‌ایر حاکی است قبل از اجرای SPV (کانال مالی ویژه اروپا)، ایران‌ایر طرح SPA یا کانال مالی ویژه حمل‌ونقل هوایی ایران و اروپا را طراحی کرده و حالا این امید وجود دارد که در کنار SPV، کانال مالی مدنظر ایران‌ایر موسوم به SPA نیز به‌زودی فعال شود. کانالی که به عقیده شرفبافی می‌تواند به افزایش پروازهای بین‌المللی ایران‌ایر، امکان ورود و خرید هواپیمای جدید و خرید قطعات هواپیما منجر شود.

شعار سالهنوز فرایند عملیاتی کانال مالی اروپا که پنجشنبه گذشته توسط وزیران امور خارجه 3کشور آلمان، فرانسه و انگلیس رونمایی شده مشخص نیست اما تازه‌ترین اظهارنظر فرزانه شرفبافی، مدیرعامل ایران‌ایر حاکی است قبل از اجرای SPV (کانال مالی ویژه اروپا)، ایران‌ایر طرح SPA یا کانال مالی ویژه حمل‌ونقل هوایی ایران و اروپا را طراحی کرده و حالا این امید وجود دارد که در کنار SPV، کانال مالی مدنظر ایران‌ایر موسوم به SPA نیز به‌زودی فعال شود. کانالی که به عقیده شرفبافی می‌تواند به افزایش پروازهای بین‌المللی ایران‌ایر، امکان ورود و خرید هواپیمای جدید و خرید قطعات هواپیما منجر شود. اظهارات مدیرعامل ایران‌ایر درباره کانال مالی اروپا و گشایش در مسائل مربوط به خرید هواپیما و قطعات در حالی است که یک روز قبل، وزیر راه و شهرسازی اظهارنظری کاملا خلاف این موضوع کرده و گفته بود: «در‌سازوکاری که اروپایی‌ها ایجاد کرده‌اند، امکان گسترده‌ای برای ایران به‌وجود نیامده و تنها هدف این طرح، ایجاد مصونیت است تا آمریکا شرکت‌هایشان را تحریم نکند.» البته اسلامی هفته گذشته درباره تحریم ناجوانمردانه شرکت‌های هواپیمایی ایران نیز گفته بود که حتی ایران‌ایر نیز در فهرست تحریم‌ها قرار گرفته است اما دیروز شرفبافی اعلام کرد: ایران‌ایر از ابتدا هم هیچ مشکلی در نشست ‌و برخاست هواپیماهای خود در فرودگاه‌های اروپا نداشته و این اشتباه رسانه‌ها بوده که ایران‌ایر را به‌عنوان شرکت تحریم شده از سوی اروپا اعلام کرده بودند.

پیگیری همشهری از روابط عمومی ایران‌ایر برای یافتن جزئیات بیشتری از طرح موردادعای شرفبافی (SPA) نتیجه‌ای در برنداشت. طبق اعلام مسئول روابط عمومی این شرکت، احتمالا جزئیات بیشتر این طرح در یکی دو هفته آینده به اطلاع رسانه‌ها خواهد رسید.

هر گشایشی می‌تواند مفید باشد

مقصود اسعدی سامانی، دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی در این‌باره می‌گوید: هر اقدامی برای تسهیل امور مربوط به صنعت حمل‌ونقل هوایی می‌تواند به گشایش در کارها منجر شود و خواه به‌صورت راه‌اندازی کانال ویژه جدید باشد یا متناسب‌سازی کانال مالی اروپا، از آن استقبال می‌شود. مقصود اسعدی سامانی، در گفت‌وگو با همشهری می‌افزاید: فعلا کانال مالی اروپا از مبادلات غذا و دارو حمایت می‌کند و امکانی برای انتقال ارز ارائه نداده است؛ اما اگر در ادامه کشورهای اروپایی این سازوکار را متناسب با نیازهای ایران ارتقا دهند و بانک‌ها نیز در چارچوب آن قادر به برقراری روابط کارگزاری و نقل‌وانتقال پول باشند، مشکلات بزرگی از صنعت حمل‌ونقل هوایی برطرف خواهد شد. به‌گفته او، این کار به شرکت‌های ایرانی کمک می‌کند هزینه واردات قطعه و تأمین داکیومنت‌های موردنیاز را از مسیر بانکی بپردازند و مبالغ قابل‌توجهی از هزینه‌های خود را بکاهند. دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی می‌گوید: در شرایط فعلی مبادلات ارزی شرکت‌های هواپیمایی از مسیر شبکه صرافی و با هماهنگی‌های خاص انجام می‌شود که اولا به‌دلیل ضرورت تبدیل ارزهای دریافتی به ارز مورد تقاضای مشتری و دوما به‌دلیل کارمزد بالای صراف‌ها هزینه زیادی به شرکت‌ها وارد می‌کند. اسعدی سامانی می‌افزاید: ارزهایی که از طریق بانک‌های عامل به شرکت‌های هواپیمایی تخصیص می‌یابد عمدتا روبل، یوان، روپیه و لیر است درحالی‌که مشتریان آنها دلار و یورو مطالبه می‌کنند. بر این اساس شرکت‌ها باید ارزهای تخصیص داده شده را با صرف هزینه 3‌تا‌4درصدی به دلار و یورو تبدیل کنند. او ادامه می‌دهد: بعدازاین کار برای انتقال این ارزها به مقصد نیز باید 4‌تا‌6درصد کارمزد صرافی پرداخت شود و در این فرایند جمعا 8‌تا‌12درصد هزینه اضافه به ایرلاین‌های ایرانی تحمیل خواهد شد. اسعدی سامانی می‌گوید: این هزینه‌ها ورای ریسک و دلهره‌ای است که شرکت‌ها در زمینه رسیدن پول به مقصد متحمل می‌شوند درحالی‌که اگر بانک‌ها با کمک SPV وارد میدان شوند تقریبا کل این هزینه‌ها برطرف خواهد شد.

SPV کمکی به خرید هواپیما نمی‌کند

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی درباره اینکه آیا SPV یا کانال موردنظر ایران‌ایر می‌تواند برای خرید هواپیما نیز مورداستفاده قرار بگیرد یا نه، می‌گوید: طبق تحریم‌های آمریکا ایران نمی‌تواند هواپیماهایی راکه 10درصد یا بیشتر قطعات آمریکایی دارند خریداری کند. بر این اساس رفع مشکلات نقل‌وانتقال پول کمکی به موضوع خرید هواپیمای نو یا دست‌دوم نمی‌کند. اسعدی سامانی می‌افزاید: علاوه بر این فروش هواپیما به ایران نیازمند مجوز اوفک بوده، وقتی این مجوز صادر نشود SPV نمی‌تواند کمکی بکند ضمن اینکه کانال مالی اروپا برای همکاری شرکت‌های کوچک و متوسط اروپایی با ایران طراحی شده و این شرکت‌ها در حدی نیستند که بتوانند در حوزه خرید هواپیما به ایران کمک کنند. به گزارش همشهری، دیروز مدیرعامل ایران‌ایر نیز درباره ورود 7فروند هواپیمای ATR باقی‌مانده از قراردادهای قبلی این شرکت گفته بود خرید این هواپیماها نیازمند مجوز اوفَک است و به همین دلیل شرکت ATR دوباره تقاضای مکتوب خود را برای فروش این هواپیماها به ایران به اوفک ارائه داده است که باید منتظر نتیجه آن باشیم. اوفک درخواست‌های قبلی شرکت ATR را رد کرده بود.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه همشهری تاریخ انتشار 14بهمن 97، کدخبر: 46850، www.newspaper.hamshahri.org


اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین