وی با بیان اینکه بر این اساس در معاینه فنی ویژه دور موتور خودرو افزایش مییابد، گفت: در معاینه فنی معمولی حدود مجاز در مونوکسید کربن در دور موتور بالا حدود ۰.۷ است و در معاینه فنی برتر حدود مجاز آلایندگی در دور موتور 2500 Rppm باید ۰.۶ باشد، اما در معاینه فنی ویژه که خاص است و خودرو در رده خودروهای هیبریدی قرا ر میگیرد، حدود مجاز آلایندگی مجاز ۰.۳ آلایندگی پیشنهاد شده است.
حسینی منش در پاسخ به این سوال که چند درصد خودروهای پایتخت میتوانند این معاینه فنی را بگذرانند؟ گفت: در معاینه فنی ویژه نیازمند شرایط خاص هستیم. چرا که باید کاتالیست اصطلاحاً زنده باشد؛ یعنی اینکه اگر کاتالیست حتی نیم سوز باشد نمیتواند حدود مجاز را پاس کند و حتماً باید کاتالیست نو باشد و به همین دلیل احتمالاً درصد زیادی از خودروها نمیتوانند معاینه فنی ویژه را پاس کنند، اما از آنجایی که شهرداری تهران در نظر دارد برای معاینه فنی ویژه تخفیفهای خاصی را اعمال کند، افرادی تمایل به معاینه فنی ویژه خواهند داشت، اما این به معنای حذف معاینه فنی معمولی و برتر نیست و مالکان در صورت تمایل میتوانند یکی از این سه روش را استفاده کنند.
وی با بیان اینکه در حال حاضر سازمان محیط زیست در حال نهایی کردن حدود مجاز است، گفت: سازمان محیط زیست پس از تصمیم گیری حدود مجاز را به شهرداریهای کشور ابلاغ میکند و شهرداریها نیز بنا به شرایط جوی و اقلیمی خود حدود را انتخاب میکنند. مثلاً در تهران معاینه فنی معمولی، برتر و ویژه ایجاد میشود که مالکان در صورت صلاحدید میتوانند برای بهرهمندی از تخفیفات یکی از این سه مدل را انتخاب کنند.
شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از خبرگزاری ایسنا ، تاریخ انتشار: 22 بهمن 1397 ، کدخبر: 97112110968 ، www.isna.ir.