پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۸۹۶۵۷
تاریخ انتشار : ۲۸ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۱
پژوهشگران انستیتو پاستور تهران با پشتیبانی صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران معاونت علمی پژوهشی علمی انجام دادند تا مسیر درمان بیماری‌های روده‌ای در صنعت پرورش طیور تسهیل شود.

شعار سال: به گزارش مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، تا به حال به اهمیت باکتری ها فکر کرده اید؟ شاید بیشتر افراد باکتری ها را غیر مفید و عامل بیماری بدانند اما باکتری هایی نیز وجود دارند که برای سلامت و سیستم گوارشی انسان و سایر موجودات مفید هستند. پروبیوتیک ها یک دسته از آنها هستند.

اما اهمیت پروبیوتیک چیست؟ در صنعت پرورش طیور بیماری های روده ای اهمیت زیادی دارد زیرا وجود آن نظم و سلامت روده را به همراه دارد. زمانی که پرنده درگیر این بیماری شود راندمان تولید کاهش می یابد از سویی تلفات و آلودگی تولیدات طیور برای استفاده انسانی افزایش پیدا می کند. همچنین افزایش نگرانی ها درباره استفاده از آنتی بیوتیک در زمان بیماری و ممنوعیت استفاده از آن موجب شد تا پژوهشگران به دنبال جایگزینی برای آن باشند. پروبیوتیک ها یک جایگزین خوب برای استفاده در صنعت مرغداری محسوب می شوند. در حال حاضر بسیاری از دامداران در کشورهای مختلف از پروبیوتیک ها استفاده می کنند.

اما نکته مهم این است که با توجه به اهمیت پروبیوتیک هنوز در ایران فناوری تولید و عرضه آن وجود ندارد و جز محصولاتی هستند که به کشور وارد می شود.

علاوه بر اين به دليل عادات تغذيه اي متفاوت در كشورها، خصوصيات نژادي و شرايط اكولوژيك مختلف محصولي از ارزش و تاثير بالايي برخوردار است كه مختص آن اقليم توليد شود. بنابراين توليد آن در ايران با توجه به نکاتی که ذکر شد، مي تواند گام مهمي در پيشبرد سياست در این حوزه باشد.

بنابراین محققان کشور همچون سایر حوزه های علمی در این زمینه نیز تحقیقات و پژوهش هایی را انجام دادند یکی از این تحقیقات را پژوهشگران انستیتو پاستور تهران با پشتیبانی صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران معاونت علمی انجام دادند. این پژوهش با عنوان «بررسی باکتری های بومی جهت تولید پروبیوتیک بومی برای استفاده در مرغ های پرورشی ایران» انجام شد تا گامي موثر برای توليد نيمه صنعتي باكتري هاي پروبيوتيك بومي دامي در آينده برداشته شود.

البته توليد پروبيوتيك بومي مرغ هاي پرورشي به مقدار انبوه در مقياس نيمه صنعتي، تعيين نوع باكتري ها غالب با خصوصيات پروبيوتيك، تعيين تايپ گونه هاي غالب باكتريايي جدا شده از نمونه هاي ايراني و تعيين گونه باكتري هاي پروبيوتيك موجود را باید از اهدافی دانست که این پژوهش در راستای تحقق آنها شکل گرفت. این پژوهش مسیر و نتایج آن مسیر را برای تحقیقات بعدی و تولید پروبیوتیک در داخل کشور هموار کرد تا با ادامه مسیر از واردات این ماده و خروج ارز از کشور جلوگیری شود.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از وبسایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، تاریخ 27 بهمن 97، کد مطلب: 42291: www.isti.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین