پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
سه‌شنبه ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 23
کد خبر: ۱۸۹۹۵۸
تاریخ انتشار : ۲۹ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۱
با سخنان رئیس جمهور در بندرعباس به نظر می رسد رابطه جالبی میان قاچاق و گرانی و ارزانی وجود دارد. این موضوع طنز تلخی است که هم علت قاچاق ارزانی است و هم علت گرانی قاچاق!
شعارسال: حضور رئیس جمهور در هرمزگان با حاشیه‌های قابل تاملی روبرو شده است. امام جمعه بندرعباس در حضور حسن روحانی نسبت به گرانی مواد غذایی مورد نیاز مردم بخصوص گوشت قرمز و مرغ انتقاد کرد و از رئیس جمهور خواست که در این راه هم یک علی برکت الله بگوید و نسبت به جلوگیری از افزایش بی رویه مایحتاج مردم اقدام کند.

«آیت‌الله غلامعلی نعیم آبادی»، در شورای اداری استان هرمزگان که با حضور حسن روحانی رئیس جمهور کشورمان تشکیل شده بود، گفت: «تعارفات برای مردم نان نمی‌شود و باید مشکلات مردم حل شود و امروز دیگر مردم نان ندارند. آقای رئیس جمهور برای حل مشکلات سفره مردم هم "علی برکت الله" بگویید.»

رئیس جمهور نیز در سخنانی که به نوعی واکنش به انتقادات امام جمعه بندرعباس بود با اشاره به اینکه یکی از دلایل قاچاق ارزانی آن جنسی است که قاچاق می‌شود، گفت: «هنگامی که گازوئیل در کشور لیتری ۳۰۰ و بنزین ۱،۰۰۰ تومان است و در دیگر کشور‌ها رقمی بالاتر دارد، معلوم است که قاچاق می‌شود.»

اما باید گفت که صحبت‌های رئیس جمهور نکات دیگری دارد که در همین جا به آن اشاره می کنیم.

دلیل قاچاق کم ارزش شدن پول ملی است: اولین نکته ای که باید اشاره کرد کم ارزش شدن پول ملی نسبت به دلار و سایر ارزهای خارجی است. از همین روست که برخی از افراد سودجو با توجه به اینکه قیمت اجناس‌شان در خارج از ایران بیشتر از ارزش داخلی سعی می کنند که کالاهای خود را قاچاق و سود بیشتری به جیب بزنند. همین موضوع سبب شده تا تنظیم بازار در کشورمان بهم بخورد و برخی از کالاها با کمبود در بازار گرانتر هم شود.

بی ارزش شدن پول ملی به معنی ارزانی نیست: ارزانی تعریفی دارد برای مردم ما که بیشتر سرمایه نقدی خود را با توجه به کاهش ارزش پول ملی از دست داده‌اند و از سوی دیگر شاهد گرانی طلا، مسکن و خودرو و دیگر اقلام هستیم نمی توان گفت که اجناس برای آنان ارزان است. تورم در برخی از کالاها مانند خودرو سه برابر بیشتر شده است. ارزانی شاید به کاهش مابه تفاوت درآمدها و قیمت اجناس نیز بتوان اطلاق کرد. از سوی دیگر بی ارزش شدن پول ملی ایران را ایرانیان در خرید اجناس به خوبی مشاهده می کنند.

در زمانی که سفره خانواده‌های ایرانی هر روز کوچک و کوچکتر می شود مردم برای خرید گوشت یخ زده از صبح علی الطلوع در صف‌ها پیش از باز شدن مراکز فروش می ایستند، از ارزانی سخن گفتن به نظر نمی رسد که چندان با حال و روز مردم هماهنگ باشد.

ارزانی و قاچاق تولیدات داخلی: اینکه با کاهش ارزش پول ملی ایران برای کشورهای دیگر مانند عراق و کشورهای همجوار خرید تولیدات ارزانقیمت ایرانی به صرفه است کتمان پذیر نیست. اما چرا باید این موارد به قاچاق بینجامد. به نظر می رسد دولت بایستی با برنامه ریزی درست از فرصت بوجود آمده نهایت استفاده را انجام دهد تا تولیدات داخلی رو به سوی صادرات داشته باشد و تولید کنندگان نیز انگیزه بیشتری برای تولید در این فضای بهم ریخته اقتصادی داشته باشد.

هر چند که از سوی دیگر بایستی در تنظیم بازار نیز دولت اقدامات لازم را انجام دهد. کشورهایی مانند چین برای اینکه تولیدات ارزانتری در بازار بین المللی عرضه کنند از همین حربه اقتصادی استفاده می کردند و سالها ارزش پول ملی خود را به طور عامدانه پایین نگاه داشتند. در هر صورت مدیریت درست این فضا می تواند برای ما امتیازاتی را به ارمغان بیاورد و مدیریت غلط نیز تولید نابه سامانی کند. تا به امروز متاسفانه عدم مدیریت صحیح سبب نا به سامانی و بهم ریخیتگی اقتصاد شده است.

علت قاچاق ارزانی است و علت گرانی قاچاق: تنظیم بازار از جمله مواردی است که باید دولت نسبت به آن اهتمام ویژه داشته باشد. بسیاری از گرانی‌های امروز به علت عدم درست تنظیم بازار توسط نهادهای مربوطه است.

در همین زمینه علت گرانی را قاچاق مواد غذایی از جمله گوشت توصیف می شود.

در این رابطه علیرضا عزیزاللهی - مدیرعامل اتحادیه سراسری دامداران - کمبود گوشت قرمز و قاچاق دام زنده را از عوامل گرانی گوشت قرمز در بازار دانسته و معتقد است که این گرانی و کمبود گوشت قرمز ربطی به دامداران ندارد و اینکه برخی می‌گویند، دامداران گوشت قرمز را عرضه نمی‌کنند صحت ندارد، چرا که دام زنده محصولی نیست که بتوان آن را در هنگام پروار شدن نگه داشت و به بازار عرضه نکرد. رابطه جالبی میان قاچاق و گرانی و ارزانی وجود دارد. این موضوع طنز تلخی است که هم علت قاچاق ارزانی است و هم علت گرانی قاچاق!

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از پایگاه اطلاع رسانی راه دانا ، تاریخ 29 بهمن 1397 ، کدخبر: 1460244 ، www.dana.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین