پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۹۰۱۰۱
تاریخ انتشار : ۳۰ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۲:۳۰
انتقاد کردن و انتقاد پذیرفتن یک هنر است هنری که آموختنی است . اگر طرف مقابل ما کاری کرده که واقعا ایراد دارد چه کنیم؟ چگونه بگوییم تا رفتارش را اصلاح کند و کار به لج و لجبازی نکشد؟

شعارسال: شما انتقاد را چگونه تعریف میکنید؟ عموم مردم انتقاد را در معنی انگشت گذاشتن روی عیب، تخریب، عیب جویی می دانند.

دکتر آنور ویتنی کارشناس مسائل خانوادگی در باره ی انتقاد می گوید(( سیل مداوم سخنان تلخ و گزنده که به صورت طعنه ، تردید، مخالفت بیان می شود در قوی ترین روحیه ها هم اثر بدی می گذارد))

ممکن است بار ها اتفاق افتاده باشد که برای یک کار انرژی و حوصله ی زیادی به کار برده باشید و منتظر تحسین از طرف کسی که آن کار را برایش انجام داده اید باشید اما آن فرد غافل از میزان تلاش شما روی نقطه ضعف کارتان دست بگذارد . شما در آن لحظه چه حسی پیدا می کنید؟

آیا با این جملات آشنایید؟؟ ((وای باز شروع شد، اون همیشه از من ایراد میگیره، بارها به تو گفتم این کارت اشتباه است چرا به حرفم گوش نمیکنی ، انگار با دیوار حرف می زنی ))

به نظر من انتقاد کردن و انتقاد پذیرفتن یک هنر است هنری که آموختنی است . اگر طرف مقابل ما کاری کرده که واقعا ایراد دارد چه کنیم؟ چگونه بگوییم تا رفتارش را اصلاح کند و کار به لج و لجبازی نکشد؟

اولین قدم تغییر باور در مورد انتقاد است

بهتر است از انتقاد این تعریف را داشته باشیم: انتقاد به بیان جملاتی به دیگران گفته میشود که فرد بتواند آن ها را در جهت مصالح خود به کار ببرد.

به جای اینکه باور داشته باشیم فرد میخواهد ما را تخریب کند بر این باور باشیم که فرد میخواهد به رشد فردی من کمک کرده و روابطمان را بهبود ببخشد

در این صورت نگرش منفی به انتقاد و انتقاد کننده نخواهیم داشت و در جهت رفع ایراد تلاش خواهیم کرد

چگونه انتقاد کنیم؟؟

چند دسته انتقاد وجود دارد که نه تنها کمکی به اصلاح ایراد نمیکند بلکه شدیدترین تاثیرات منفی را در روحیه فرد ایجاد میکند

1-شرمنده کردن: به آن دسته از انتقاداتی گفته میشود که هیچ هدف سازنده ای ندارد افراد موفق در روابط از این نوع انتقاد ها استفاده نمی کنند (مثال:تو خیلی قد کوتاهی، صدایت خیلی خش دارد)

2-انتقاد نا مشخص: به آن دسته از انتقاد ها گفته میشود که فرد انتقاد کننده دلیل دقیق انتقاد را بیان نمیکند ((مثال: شام امشب خوشمزه نبود : انتقاد خیلی کلی است و نمیتوان فهمید که کجای کار واقعا ایراد دارد ))

3-انتقاد بدون ارائه ی پیشنهاد: به انتقاد هایی گفته میشود که هیچ راهنمایی ای برای اصلاح رفتار داده نمیشود ( مثال :حرف زدنت به دلم نمیشیند )

4-سرزنش: فرد انتقاد کننده بدون اینکه به شرایط طرف مقابل واقف باشد از او انتقاد می کند (مثال: لباست خیلی چروک است = دلایلی مثل تنگی وقت ، اوضاع مالی و ... در نظر نگرفته شده باشد)

5-تاکید روی نقاط منفی : فرد انتقاد کننده نقاط مثبت کار را در نظر نگرفته و به جنبه های منفی قضیه تکیه میکند (( سالاد شام ترش بود= بدون در نظر گرفتن سایر جنبه های مثبت کار))

6-تهدید کردن: انتقاد هایی که با ((وگر نه )) مطرح میشود وقتی در اصلاح رفتار متوصل به تهدید شدید بدانید که یا انتقاد شما اثر نخواهد داشت یا به روابط متقابلتان صدمه خواهد زد (( این کار را نکن وگر نه برایت فلان چیز را نمیخرم))

اما با استفاده از انتقاد های مخرب گفته شده چگونه میتوانید یک انتقاد مثبت انجام دهید?

ابتدا به نقاط مثبت کار توجه کرده و فرد را تحسین کنید اگر ایرادی در رفتار فرد دیدید به این توجه کنید که آیا این رفتار قابل تغییر است یا خیر اگر خیر بهتر است انتقاد نکنید. اما اگر این رفتار میتواند تغییر پیدا کند شروع به انتقاد کنید . انتقاد شما نباید کلی باشد قبل از انتقاد باید بررسی کنید که دقیقا از چه رفتاری می خواهید انتقاد کنید . به سایر عوامل ممکن در ایجاد رفتار معیوب توجه کنید (مانند تنگی وقت، عدم حوصله ، وضع مالی و ...) حالا میتوانید انتقاد خود را بیان کنید وقتی انتقاد خود را بیان کردید برای اصلاح رفتار پیشنهاد بدهید یادتان باشد هیچ وقت مستقیما پیشنهاد را به او نگویید از طرف مقابل بخواهید تا برای اصلاح رفتار معیوب پیشنهاد بدهد و شما تایید کنید.

منبع برای مطالعه ی بیشتر : کتاب هیچکس کامل نیست دکتر هندری وایزینگر

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از www.linkedin.com


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین