پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۸۵۹۴۷
تاریخ انتشار : ۱۰ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۱
ایست قلبی پایان‌بخش هفت دهه زندگی محمدنبی حبیبی دبیرکل حزب موتلفه اسلامی بود. موتلفه اسلامی بعد از پنج سال از فوت حبیب‌الله عسکراولادی، دومین دبیرکل خود را نیز به علت فوت از دست داد.
شعارسال: پس از درگذشت عسکراولادی در روز ۱۴ آبان ۹۲، محمد نبی حبیبی به دبیرکلی حزب موتلفه رسید. حبیبی (۱۳۹۷-۱۳۲۴) سابقه استانداری تهران، فارس، خراسان و همچنین شهرداری تهران را در کارنامه کاری خود داشت و در دهه هفتم زندگی خود به دبیرکلی حزب با سابقه موتلفه رسید.

البته حبیبی زمانی رهبری یک تشکل سیاسی باسابقه اصولگرایی را به دست آورد که گرایش غالب جامعه به سمت رقبای آن‌ها چرخیده بود. حسن روحانی در انتخابات ۲۴ خرداد ۹۲ با حمایت اصلاح‌طلبان پیروز شده بود و اصولگرایان نیمی از کرسی‌های شورای شهر تهران را به رقیب واگذار کرده بودند.

در این مقطع، تندروها چالش اصلی اصولگرایان بودند. کسانی که گوش شنوایی برای حرف ریش‌سفیدهای جریان اصولگرا نداشتند. سال ۹۳ جریان اصولگرایی آیت الله مهدوی کنی را از دست داد و انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی هم در پیش بود. حبیبی در موتلفه برای جمع کردن اصولگرایان تلاش کرد. ۶۰ جلسه مشترک موتلفه با جبهه پایداری و جمعیت ایثارگران در همین راستا آغاز شد. هدف حبیبی نزدیک کردن گرایش‌های اصولگریان بود که هر روز فاصله بیشتری از هم می‌گرفتند. او تاکید می‌کرد که هدف موتلفه این است که از از تعدد نامزدهای اصولگرا در حوزه‌های انتخابیه جلوگیری کند.

تلاش‌های حبیبی هم بی نتیجه نماند و اصولگرایان در انتخابات به یک لیست واحدی رسیدند. حبیبی هم در این لیست قرار گرفت اما حتی یک نفر هم از این لیست به مجلس راه نیافت و شکست دیگری برای اصولگرایان رقم خورد. حبیبی در واکنش به این شکست بیان کرد که «مردم وقتی پای صندوق آمدند نقاط ضعفی از ما سراغ داشتند و به همین دلیل به ما رأی ندادند، البته من معتقدم پیروزی رقیب و شکست خود را نباید فاجعه تلقی کنیم. ما در انتخابات ۷۶ هم افت فراوان داشتیم اما در انتخابات شورای شهر دوم در تهران موفق شدیم. به هر حال اقبال رأی دهندگان در دو انتخابات اخیر به رقیب بیش از اقبال به ما بوده است.»

پس از پایان انتخابات مجلس، چشم موتلفه حالا به انتخابات ریاست‌جمهوری ۹۶ بود. موتلفه خیلی زودتر از دیگر تشکل‌های سیاسی اصولگرا فعاایت انتخاباتی خود را آغاز کرد و مصطفی میرسلیم را به عنوان نامزد حزب خود معرفی کرد. همزمان جمنا در میان اصولگرایان تشکیل شد اما از همان ابتدا موتلفه رابطه گرمی با جمنا برقرار نکرد. گفته می‌شد چون جمعیت ایثارگران دست بالا را در جمنا دارد، موتلفه با آن زاویه گرفته است اما حبیبی این ادعاها را رد کرد. حبیبی در این زمینه گفته بود که «این اختلاف در موتلفه راجع به پیوستن به جمنا وجود داشت. برخی می‌گفتند نیت جمنا خیر است و موتلفه در جمنا ادغام شود. نظر دیگر این بود که رابطه با جمنا حفظ شود اما شروطی در نظر گرفته شود و دیدگاه سوم هم این بود که کاری به فعالیت جمنا نداشته باشیم. هیچ‌وقت در موتلفه درباره چگونگی تعامل با جمنا به اتفاق نظر کامل و متفق نرسیدیم… مهم‌ترین تعهدی که جمنا از موتلفه می‌خواست این بود که اگر جمنا در تصمیم‌گیری‌های خود به یک نامزد برای انتخابات ریاست‌جمهوری رسید، بقیه نامزدها بی چون و چرا کنار بروند و همه موظف باشند از آن نامزد حمایت کنند. اکثریت شورای مرکزی موتلفه این تعهد را نپذیرفتند.»

موتلفه راه خود را از جمنا جدا کرده بود. جمنا از ابراهیم رئیسی حمایت کرد و موتلفه از میرسلیم. البته در آخرین روزهای انتخابات موتلفه با چرخش در مواضع خود خواهان کناره گیری میرسلیم به نفع رئیسی بود اما میرسلیم نظر موتلفه را نپذیرفت و در انتخابات ماند.

حبیبی درباره کنار نرفتن میرسلیم اظهار کرد که «تصمیم کلی اصولگرایان و همچنین جامعتین حمایت از ابراهیم رئیسی بود. موتلفه در معرض این امتحان قرار گرفته بود که یا نظر جمع را نادیده بگیرد یا آن را بپذیرد. در نهایت تصمیم ما این شد که از نامزدی رئیسی حمایت کنیم. ما در بیانیه‌ای همان شب (چهارشنبه شب پیش از برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری) اعلام کردیم که موتلفه از نامزد خود صرف نظر کرده و از رئیسی حمایت می‌کند، اما یک ساعت بعد میرسلیم بیانیه‌ای داد که این تصمیم را قبول ندارد. مذاکرات مفصلی در روز پنجشنبه (۲۸ اردیبهشت) با میرسلیم انجام دادیم اما او گفت وظیفه شرعی من است که بمانم و پیشنهاد کناره‌گیری ما را نپذیرفت. در شورای مرکزی هم عده‌ای مخالف و عده‌ای موافق تصمیم ما بودند.» به هر حال میرسلیم در انتخابات ماند و موتلفه هم از رئیسی حمایت کرد و روحانی هم رئیس جمهور شد.

«شکست در انتخابات» پررنگ‌ترین واژه ایست که در کارنامه حبیبی در موتلفه به عنوان دبیرکل وجود دارد البته نباید همه بار شکست موتلفه در انتخابات را بر دوش حبیبی گذاشت به هرحال به خاطر عملکرد اصولگرایان در مجلس، ریاست جمهوری و شوراها، در آن سال‌ها گرایش جامعه به سوی اصلاح‌طلبان و اعتدالیون بود.

حبیبی اما باز هم دست از تلاش برنداشت. به هرحال سرنوشت یک حزب با انتخابات گره خورده است و انتخابات ۹۸ هم در راه بود. وی در گفت و گویی در پاسخ به این پرسش که آیا مشخص است که برای ۹۸ می‌خواهید چه کنید؟ گفت که «توقع ما به عنوان احدی از جمع اصولگرایان این است که روحانیت، مشخصاً جامعتین حتماً آن شرایط قبلی را که برای نیروهای انقلاب محوریت می‌کردند، بیشتر از گذشته و در شرایط حاضر حتی روی دوش بگیرند.»

حبیبی همچنین در پاسخ به این پرسش که ممکن است برای انتخابات ۹۸ برای مجلس شورای اسلامی لیست مستقل بدهید اظهار کرد: «ما باید وارد میدان شویم. این لیست را در دوره‌های مختلف انتخابات تا به الان نه برای این دوره‌ای که در پیش داریم، بلکه در دوره‌های قبل هم همین بود این لیست را فراهم می‌کنیم و کردیم. در بزنگاه انتخابات ممکن است دو اتفاق رخ دهد. یک اینکه اصولگرایان و همفکران ما در تشکل‌های گوناگون تصمیم به ائتلاف می‌گیرند و موتلفه هم خود را جزو این ائتلاف قرار می‌دهد. دوم اینکه اصلاً ائتلافی در کار نباشد و هر حزبی می‌تواند وارد شود. سیاست ما قبلاً این بود و الان هم همین است. گفتیم در هر دو صورت باید با دست پر به میدان برویم.»

حبیبی در این سال‌ها منتقد دولت روحانی بود و بارها مخالفت خود را بابت اعتماد به غرب در مذاکرات هسته‌ای اعلام کرده بود. همچنین در این اواخر بابت تلاش دولت برای پیوستن به پالرمو و CFT اعلام کرده بود. وی خواهان این بود که FATF از دستور کار مجلس خارج شود. حبیبی بارها تاکید کرده بود که برجام اروپایی بی نتیجه است. وقتی شورای نگهبان CFT را رد کرد از تک تک اعضای شورای نگهبان تشکر کرد و همزمان با بررسی پارلرمو در مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت که «وقتی دولت و وزارت امور خارجه اظهار می‌کنند که با پذیرش آن‌ها هیچ تضمینی برای حل مشکلات اقتصادی نیست، چرا برخی هنوز اصرار بر تصویب آنها دارند؟ در مورد برجام با آن همه وعده‌های واهی کاری از پیش نرفت حالا هم که می‌گویند با این لوایح مشکلی حل نخواهد شد چرا امتیازدهی به دشمن بدون اخذ کوچک‌ترین امتیاز را دنبال می‌کنند؟ نام این رویکرد در دیپلماسی خارجی و نیز رعایت حقوق ملت ایران چیست؟»

البته حبیبی هیچ‌گاه در انتقاد از دولت از مسیر انصاف خارج نشد. هرجا اقدامات دولت مورد تأیید موتلفه بود، حبیبی از تأیید و حمایت از دولت ابایی نداشت مخصوصاً وقتی روحانی در برابر ترامپ موضع گرفت، از دولت تشکر کرد. در دی ماه ۹۶ که ناآرامی‌ها آغاز شده بود و برخی مخالفان دولت دنبال ضربه زدن به روحانی بودند، این حبیبی بود که از دولت حمایت کرد. او در دی ماه ۹۶ گفته بود که «دشمن به دنبال ناامید کردن مردم و ناکارآمد نشان دادن دولت است بنابراین ما باید از دولت حمایت کنیم تا بتواند به وعده‌های خود عمل کند.»

ایست قلبی در روز ۹ بهمن ۱۳۹۷ پایانی آرام برای زندگی حبیبی بود. با فوت حبیبی حالا موتلفه دبیرکل خود، اصولگرایان چهره باسابقه خود و دولت روحانی یک منتقد منصف را از دست داد.

مراسم تشییع مرحوم حبیبی پنجشنبه (۱۱ بهمن) ساعت ۸:۳۰ صبح از مسجد امام صادق (ع) در میدان فلسطین برگزار خواهد شد. مراسم بزرگداشت نیز روز جمعه دوازدهم بهمن از ساعت ۱۵ تا ۱۷ در مسجد امام صادق (ع) برگزار خواهد شد.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از خبرگزاری ایسنا ، تاریخ انتشار: 10 بهمن 1397 ، کدخبر: 97110905183 ، www.isna.ir.

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین