پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۸۵۹۵۷
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۰ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۱
گزینه محتمل دیگر برای جانشینی، اسدالله بادامچیان است. بادامچیان با دولت فعلی هم زاویه‌های تندی دارد؛ تا‌جایی‌که وقتی برخی اصولگرایان تندرو در مجلس بحث عدم صلاحیت سیاسی حسن روحانی را پیش کشیدند، او به‌سرعت گفت: «به نظرم اگر اصولگرایان بیایند، وضعیت عوض می‌شود...»
چه‌کسی دبیرکل مؤتلفه می‌شود؟شعارسال: دومین دبیرکل حزب مؤتلفه نیز پنج سال بعد از درگذشت نخستین دبیرکل آن درگذشت. حبیب‌الله عسگراولادی آبان ۹۲ درگذشته بود و بعد از او نبی حبیبی، عضو شورای مرکزی این حزب، جانشینش شد.

حزب مؤتلفه قدیمی‌ترین حزب متعلق به جناح اصولگرا یا به عبارتی سنتی‌ترین تشکل اصولگرا که ریشه در بازار دارد، این‌روز‌ها اعضای اثرگذار و چهره‌های شاخصش را به مرور از دست می‌دهد؛ درحالی‌که در حوزه جانشین‌پروری نتوانسته چهره‌های شاخصی را تربیت، معرفی و جایگزین کند، در فضای سیاسی نیز عرصه را به همتایان اصولگرای خود واگذار کرده است. در عرصه انتخابی، سال‌هاست حضوری نه در مجلس دارد و نه در دولت‌ها. در عرصه انتصابی نیز یک عضو در مجمع تشخیص مصلحت نظام دارد؛ مصطفی میرسلیم، محتمل‌ترین گزینه به‌جای نبی حبیبی. پرفروغ‌ترین دوران حزب مؤتلفه، دهه ۶۰ بود.

نبی حبیبی مدتی استاندار خراسان و شهردار و استاندار تهران بود. دبیرکل پیشین نیز وزیر بازرگانی دولت میرحسین موسوی بود. آن‌ها زمانی نیز ارتباطی تنگاتنگ با کمیته امداد امام خمینی داشتند؛ حبیب‌الله عسگراولادی جزء بنیان‌گذاران این کمیته بود؛ با‌این‌حال فتاح، رئیس فعلی کمیته امداد، درباره حواشی ارتباط بین حزب مؤتلفه اسلامی و کمیته امداد گفته است: «من درباره قبل از خودم اظهارنظر نمی‌کنم؛ اما بنده وابسته به مؤتلفه نیستم و مراقبت می‌کنم کمیته امداد در مسائل سیاسی و انتخاباتی دخالت داده نشود». در‌حال‌حاضر محتمل‌ترین گزینه‌ها برای جانشینی دو نفرند؛ مصطفی میرسلیم و اسدالله بادامچیان.

مصطفی میرسلیم گزینه حزبی مؤتلفه برای انتخابات ۹۶ بود که در ساعات واپسین انتخابات، حزب از حمایت او دست کشید و به گزینه اجماعی اصولگرایان، یعنی ابراهیم رئیسی روی آورد. چند نفر از اعضای شورای مرکزی این حزب، در ساعات پایانی مانده به آغاز انتخابات، در بیانیه‌ای اعلام کردند: «بر اساس مشورت با بزرگان و علما و با تشکر از شخص جناب آقای مهندس سیدمصطفی میرسلیم، از پذیرش نامزدی حزب و حضور فعال و مدبرانه در صحنه انتخابات، اعلام می‌دارد حزب مؤتلفه اسلامی با انصراف از نامزدی ایشان، از آیت‌الله رئیسی حمایت می‌کند و ان‌شاءالله در آینده از شخصیت ارزشمند جناب آقای مهندس سیدمصطفی میرسلیم استفاده مطلوب به عمل خواهد آمد».

تفسیر این بیانیه این بود که میرسلیم باید از نامزدی انصراف بدهد؛ اما برخلاف انتظار، میرسلیم بیانیه داد: «این‌جانب انصراف نداده‌ام و کلیه بیانیه‌های مبنی بر انصراف را تکذیب می‌کنم. از همه علاقه‌مندان و دوستان و همراهان دعوت می‌کنم به این شایعات که حتی به نام حزب صادر می‌شود، اعتنا نکنند و با اطمینان پای صندوق‌های رأی حاضر شوند». همین باعث دلخوری میرسلیم از هم‌حزبی‌هایش شد؛ با‌این‌حال از گردونه رقابت کنار نرفت. میرسلیم بعدا از جمنا یا همان جبهه مردمی نیرو‌های انقلاب که به ابراهیم رئیسی رسیده بودند، گلایه کرد؛ با وجود چنین اختلافی در حزب مؤتلفه، آیا مصطفی میرسلیم همچنان می‌تواند به‌عنوان گزینه جانشینی برای دبیرکلی حزب مؤتلفه باقی بماند؟

گزینه محتمل دیگر برای جانشینی، اسدالله بادامچیان است. بادامچیان با دولت فعلی هم زاویه‌های تندی دارد؛ تا‌جایی‌که وقتی برخی اصولگرایان تندرو در مجلس بحث عدم صلاحیت سیاسی حسن روحانی را پیش کشیدند، او به‌سرعت گفت: «به نظرم اگر اصولگرایان بیایند، وضعیت عوض می‌شود؛ چون شرایط فعلی حاصل کار اصلاح‌طلبان، امید و اعتدالیون است که نه در مجلس و نه در دولت نتوانستند کاری کنند. به یک حزب سالم، قوی و پاک نیازمندیم تا مسئولیت را بر عهده بگیرد. کسی می‌تواند کار را پیش ببرد که کارآمد، قوی و مقتدر باشد. هرچه به دولت ضعیف کمک کنیم، چون ناکارآمد است، نمی‌تواند پیش برود. من هیچ امیدی ندارم که اگر همه جمع شوند، کاری انجام شود؛ چون با کسی که نمی‌تواند کار را حل کند، نمی‌شود کار کرد». بادامچیان در پاسخ به این پرسش که «ما در کشور حزبی با این شرایط که شما اشاره کردید، داریم که بتواند از پس مشکلات برآید؟»، گفته بود: «مگر مؤتلفه اسلامی را نداریم؟ یکی از آن احزاب، مؤتلفه است. این همه حزب داریم، همه آن‌ها که بد نیستند».

بادامچیان حتی گفته این حزب برای مهار ارز نیز برنامه دارد؛ اما نگفته چرا این برنامه را به دولت فعلی ارائه نمی‌دهد. حزب مؤتلفه در سال‌های اخیر بسیاری از حامیان مالی خودش را هم از دست داده است؛ تاجایی‌که نبی حبیبی پیش از این گفته بود: «بنده به‌عنوان دبیرکل حزب مؤتلفه یک روز در بازار کار نکرده و منفعتی نبرده‌ام. آقای مصطفی میرسلیم، رئیس شورای مرکزی تشکیلات، استاد دانشگاه است و یک روز در بازار فعالیت نکرده است. ساختار اعضا تا بدنه رهبری حزب به‌کلی با ترکیب سابق متفاوت است؛ یعنی معجونی از اقشار مختلف هستند». بسیاری از اعضای اثرگذار این حزب که حامی مالی و عضو اتاق بازرگانی بودند، سال‌هاست از مؤتلفه کناره‌گیری کرده‌اند. افرادی مانند سیدعلی‌نقی خاموشی، یحیی آل‌اسحاق و علاء میرمحمدصادقی، پدر حسین میرمحمدصادقی، سخنگوی سابق قوه قضائیه. گفته شده بود اسدالله عسگراولادی، برادر مرحوم حبیب‌الله عسگراولادی نیز زمانی در تأمین مالی حزب مؤتلفه مؤثر بوده است؛ اگرچه خودش این ادعا را رد می‌کند.

اسدالله عسگراولادی به «شرق» گفته بود: برادرم در زمان حیاتش به اشکال مختلف به حزب کمک می‌کرد، ولی من هیچ‌وقت حمایت نمی‌کردم. او با بیان اینکه حزب مؤتلفه او را به صورت افتخاری عضو شورای مرکزی حزب کرده بود، به «شرق» می‌گوید از این عضویت هم استعفا داده است. او درباره علت این استعفا می‌گوید: «نه علاقه دارم و نه فرصتش را؛ بازنشسته شده‌ام». نبی حبیبی روز گذشته بر اثر سکته قلبی در ۷۳ سالگی درگذشت. او فارغ‌التحصیل جامعه‌شناسی از دانشگاه تهران در مقطع کارشناسی‌ارشد بود.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از پایگاه خبری تحلیلی فرارو ، تاریخ انتشار: 10 بهمن 1397 ، کدخبر: 388699 ، www.fararu.com

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۴۷ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۰
0
0
موتلفه باید یک فرد جدید و کمی جوان رو که بتونه با بدنه جامعه ارتباط بگیره رو معرفی کنه
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین