پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۷۷۰۱۸
تاریخ انتشار : ۲۹ آذر ۱۳۹۷ - ۱۶:۲۴
آن‌ها که روزی نیرو‌های خود را در سه قوه جمهوری اسلامی داشتند و از صدا و سیما تا آموزش و پرورش و از بازرگانی تا کمیته امداد را زیر پر و بال خود احساس می‌کردند، حالا آنقدر در سیاست ایران کم اثر شده اند که کسی به تغییرات آن‌ها اهمیتی بدهد.
شعارسال: دو هفته بعد از برگزاری کنگره موتلفه اسلامی، اسامی اعضای شورای مرکزی به رسانه‌ها رسید. سایر تشکل‌های سیاسی عموما اعضای شورای مرکزی خود را همان روز کنگره یا نهایتا بیست و چهار ساعت بعد از آن اعلام می‌کنند. اما اعضای موتلفه عجله‌ای برای اعلام اعضای شورای مرکزی خود نداشتند. آن‌ها که روزی نیرو‌های خود را در سه قوه جمهوری اسلامی داشتند و از صدا و سیما تا آموزش و پرورش و از بازرگانی تا کمیته امداد را زیر پر و بال خود احساس می‌کردند، حالا آنقدر در سیاست ایران کم اثر شده‌اند که کمتر کسی به تغییرات آن‌ها اهمیتی بدهد؛ چنانچه وقتی نام حسن غفوری فرد در میان اعضای شورای مرکزی این حزب قرار نگرفت، کسی متوجه این غیبت نشد.

چرا حسن غفوری فرد نیست؟

قانون جدید احزاب به افراد اجازه نمی‌دهد همزمان عضو فعال دو حزب باشند. در موتلفه اسلامی، که نقش محوری در میان اصولگرایان سنتی را ایفا می‌کرد، افراد زیادی بودند که در چند حزب موتلف با موتلفه حضور داشتند. مهمترین آن‌ها حسن غفوری فرد بود که دبیرکل جامعه اسلامی ورزشکاران بود.

غفوری فرد سال ۸۰ هم برای ریاست جمهوری نامزد انتخابات شده بود که نتیجه آن مطلوب نبود.علی عباسپور هم وضعیتی مشابه غفوری فرد دارد و دبیرکل جامعه اسلامی دانشگاهیان است. با این حال ارتباطات سنتی موتلفه با روحانیون سنتی کمک کرده در همه ادوار انتخابات، روحانیون نزدیک به این جریان از فیلتر شورای نگهبان به راحتی عبور کنند. نمونه آخر آن مصطفی میرسلیم بود. او در شرایطی تایید شد که حاجی بابایی، وزیر آموزش و پرورش احمدی نژاد و حتی خود محمود احمدی نژاد نتوانستند از سد تایید صلاحیت شورای نگهبان عبور کنند.

مهدی صولی هم نیست

صولی یکی از چهره‌های جوان موتلفه و از نسل جدید این حزب بود که دو سال پیش جایگزین ترقی در معاونت بین الملل حزب شد و بسیاری این تغییر را نمودی از تغییر رفتار موتلفه می‌دانستند. همزمان با روابط گسترده تجاری اعضا، حزب موتلفه ارتباط سیاسی نزدیکی هم با چین دارد و در سال جلسات متعددی بین چهره‌های سیاسی دو کشور برگزار می‌شود. مهدی صولی در برگزاری این جلسات فعال بود و تصاویر آن را در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک می‌گذاشت.

مهدی جولایی معاون دبیرکل حزب هم که کادوی تولد حزب را به رهبر کره شمالی هدیه کرده بود، این دوره در شورای مرکزی حضور ندارد. نبود جوانان اثرگذار این حزب البته علامت سوال‌هایی را برای طرفداران این حزب ایجاد کرده که چرا اعضای شورای عمومی موتلفه، به تداوم حضور مهدی صولی رای نداده‌اند. مهدی صولی البته نامزد عضویت در شورای مرکزی بوده و نفر آخر اعضای علی البدل حزب شده است.

جای خالی شجونی

حجت الاسلام شجونی از پایه‌های ارتباطی موتلفه با روحانیت بود که وفات او موجب شد این دوره در شورای مرکزی این حزب حضور نداشته باشد. سن بالای اعضای موتلفه اسلامی باعث شده در سال‌های گذشته تعداد دیگری از اعضای شاخص این حزب از جمله حبیب الله عسکراولادی و بوالفضل حاجی حیدری نیز وفات کنند.

نماینده‌ها نیامدند

دو نماینده مجلس که عضو حزب موتلفه اسلامی بودند نیز در آستانه برگزاری انتخابات مجلس یازدهم، تصمیم گرفتند در جمع اعضای شورای مرکزی این حزب حضور نداشته باشند؛ عبدالرضا مصری نماینده کرمانشاه و وزیر رفاه دولت احمدی نژاد و الهیار ملکشاهی رئیس کمیسیون قضایی مجلس.

اسلامی، عضو شورای مرکزی موتلفه به رسانه‌ها گفته است مصری، عباسپور و غفوری فرد این دوره برای عضویت در شورای مرکزی اساسا نامزد نشده بودند.

آن‌ها که هستند!

سیدمصطفی آقامیرسلیم، محمدنبی حبیبی، محمدعلی امانی، اسدالله بادامچیان، حمید رضا ترقی محمدکاظم انبارلویی، ابوالفضل توکلی بینا، حسین انواری اسدالله عسگراولادی، لاله افتخاری، محمدمهدی اسلامی، سیدعلی اصغر رخ صفت، فاطمه رهبر و مجتبی همدانی که چهره‌های اثرگذار حزب در ادوار گذدشته بوند، همچنان در دوره جدید هم در شورای مرکزی حضور دارند.

حسن پزشکیان؛ محمد خرسند، محمدحسن ذاکری رئوف، امیرعباس فارسی نژاد، سیده فاطمه فخر، محمد کرمی راد، حسن لاسجردی و احمد علی مقدم و نصر عزیزی نیز دیگر اعضای شورای مرکزی موتلفه بودند که این دوره در شورای مرکزی مجددا حضور دارند.

چهره‌های جدیدی که به شورای مرکزی اضافه شدند، عموما از اعضای فعال ستاد‌های انتخاباتی میرسلیم در سراسر کشور بودند. محمود الفت (رئیس ستاد انتخاباتی سید مصطفی میرسلیم در استان همدان)، بهشته بادامچیان، محمدعلی چوبینی (مدیر سازمان دانش آموزی استان فارس)، علی آرش روناسی (رئیس دانشگاه پیام‌نور بروجرد)، میثم زرندی (معاون تبلیغات و روابط عمومی حزب موتلفه اسلامی)، محمدحسین شفیعی‌ها (فعال سیاسی قزوین)، فضل الله فرخ (از بازاریان انقلابی)، نرگس قدیری و محسن قناعت (رئیس موتلفه استان تهران) محمدعلی مینایی فر (دبیر حزب مؤتلفه اسلامی مازندران) امیر احرار نظیفی و محمدحسین نیکنام افراد جدیدی هستند که این دوره در شورای مرکزی موتلفه حضور دارند.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از پایگاه خبری تحلیلی رویداد24 ، تاریخ انتشار: 29 آذر 1397 ، کدخبر: 159003 ، www.rouydad24.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین