پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۹۰۷۸
تاریخ انتشار : ۱۸ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۴
معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی یکی از راه های جذب مردم به ویژه جوانان به مسجد را ایجاد فضای آرامش بخش و تسکین دهنده دانست.

شعارسال: حجت الاسلام محمدرضا حشمتی به مناسبت دهه تکریم و غبار روبی مساجد گفت: مساجد تا قبل از پیروزی انقلاب اسلامی پر از جمعیت بود. چون مردم احساس می کردند خواسته های خود را می توانند در مسجد بیابند و امامان جماعت نیز ضمن اطلاع رسانی مناسب، در حد توان خود مشکلات مردم را حل می کردند.
وی بر ایجاد فضایی آرام و مناسب برای رشد فضایل اخلاقی و یادگیری مسائل دینی در مسجد تاکید کرد و گفت: مسجد، خانه خداست و باید مکانی آرامبخش برای مردم باشد و نباید فراموش کنیم یک روحانی و امام جماعت باید در کنار مردم باشد و نمازگزاران نیز باید احساس کنند که مسجد برای آنان تاثیرگذار است.
امام جماعت مسجد حضرت ابوالفضل(ع) شهرک غرب افزود: خانه خدا و مسجد متعلق به هیچکسی نیست یعنی به محض این که خطبه مسجد برای مکانی خوانده می شود، همه مسلمانان در آن سهمی یکسان دارند و کسی نمی تواند ادعایی داشته باشد.
وی افزود: متاسفانه گاهی دیده می شود که ما خانه های خدا را تبدیل به خانه افراد و احزاب کرده ایم و معنای آن این است که بخشی از جامعه را از دست می دهیم. البته گاهی نیز بحث های قومی و قبیله ای در مساجد وجود دارد که آن نیز صحیح نیست.
حشمتی در ادامه گفت: پس از پیروزی انقلاب و به ویژه در زمان جنگ مساجد محل پشتیبانی از رزمندگان و شهدا بود و مردم نیز احساس می کردند هیچ فاصله ای میان مردم و روحانیت نیست ولی پس از جنگ به دلیل وجود سلایق مختلف، فاصله هایی ایجاد شد.
معاون وزیر ارشاد مسجد را جایگاه مهربانی به ویژه برای جذب جوانان دانست و از مسئولان و هیات امنای مساجد خواست تا همواره به این جایگاه مسجد توجه داشته باشند و به گونه ای برای برنامه های مسجد برنامه ریزی کنند که کودکان و نوجوانان رغبت بیشتری برای حضور در این مکان مقدس داشته باشند.
وی توجه به مسائلی همچون ضرورت وجود نظم، ایجاد جاذبه های علمی و طرح مسائل جذاب را در این زمینه ضروری دانست و گفت: امام جماعت مسجد باید با پیش مطالعه و آمادگی قبلی خود را برای سخنرانی و طرح مطالب دینی و مذهبی آماده کرده باشد و برای وقت نمازگزاران ارزش بسیاری قائل شود.
حشمتی همچنین گفت: در بسیاری از محلات نخبگانی در زمینه های مختلف مانند پزشکی، مهندسی، استاد دانشگاه و پژوهشگر وجود دارند که به کارگیری آنان به عنوان هیات امناء در مسجد بسیار راهگشا و موثر است.
وی تمیز بودن محیط مسجد و نورپردازی و معماری مسجد را از دیگر عوامل جذب جوانان به خانه خدا دانست و گفت:‌ برپایی نماز سر وقت، برخورد مودبانه با نمازگزاران، حضور در شادی و غم های نمازگزاران و رسیدگی به مشکلات مردم محل باعث رونق نمازهای جماعت می شود.
امام جماعت مسجد حضرت ابوالفضل(ع) نبودن هر یک از این موارد را علت و توجیهی برای حضور پیدا نکردن مردم به ویژه جوانان دانست و گفت: جمعیت بسیار نمازگزار معمولا در مساجدی دیده می شود که هیات امناء‌ و امام جماعت با اخلاق خوب و نظافت محیط و مسائلی از این قبیل در جذب نمازگزار کوشا هستند.
این پژوهشگر قرآنی افزود: برخی از امامان جماعت مساجد پس از برپایی نماز فورا مسجد را ترک می کنند که لازم است امام جماعت قبل از اذان و بعد از نماز در مسجد حضور داشته باشد تا به سوالات و مسائل نمازگزاران رسیدگی کند.
وی که به پاس برگزاری جلسات تفسیر به عنوان امام جماعت موفق معرفی شده، اظهار داشت: برخی ائمه جماعات هفته ای یک بار تفسیر می گویند ولی من هر شب در مسجد به تفسیر می پردازم که تاکنون دو بار تفسیر کل قرآن را برای نمازگزاران گفته ام.
حشمتی افزود: هر شب پس از تلاوت یک صفحه از قرآن پس از نماز مغرب و عشاء به صورت کاربردی تفسیر برخی از آیات را بیان می کنم تا اگر هر یک از نمازگزاران عجله هم داشته باشد، بتواند پس از نماز به کار خود برسند.
حجت الاسلام حشمتی ماه گذشته در نخستین گردهمایی فعالان قرآنی مساجد که از سوی مرکز رسیدگی به امور مساجد برگزار شد، به عنوان امام جماعت برتر برای برپایی جلسات تفسیر قرآن در مسجد حضرت ابوالفضل(ع) شهرک غرب و موسس اجرای طرح تلاوت نور در ستاد عالی کانون های مساجد کشور تجلیل شد.
دهه تکریم و غبارروبی مساجد همه ساله در دهه آخر ماه شعبان در سراسر کشور برگزار می شود و امسال این دهه از هشتم خرداد ماه آغاز شده و تا هفدهم ماه جاری ادامه دارد.


با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری ایرنا، تاريخ انتشار: 17خرداد 1395، کد خبر: 82101984، www. irna.ir


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین