پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۹۰۸۰
تاریخ انتشار : ۱۸ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۸:۰۰
وزیر خارجه کشورمان در خصوص تعاملات بانکی پس از اجرای برجام با بیان اینکه گام اول برای تعاملات بانکی برداشته شده، تصریح کرد: آمریکایی‌ها باید در این زمینه گام‌های جدی بردارند و ما همه آثار این روند را با دقت رصد می‌کنیم.

شعارسال: محمدجواد ظریف و ادوارد نعلبندیان وزرای خارجه جمهوری اسلامی ایران و ارمنستان روز (یکشنبه) در محل وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران، راه‌های گسترش مناسبات دوجانبه و مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی را مورد تبادل نظر قرار دادند.

ظریف وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به سوابق مناسبات دو کشور اظهار داشت: روابط تهران و ایروان همواره دوستانه و متین بوده است و مراودات و سفر هیأت‌های مختلف دو کشور در جریان بوده و امیدواریم رایزنی‌های مستمر به توسعه مناسبات دو کشور و صلح و توسعه و رفاه منطقه کمک کند.

*تهران، باکو و ایروان را در قضیه قره‌باغ به خویشتنداری دعوت کرد

وزیر امور خارجه کشورمان با ارزیابی مراودات دو کشور در زمینه مجامع بین‌المللی خاطرنشان کرد: همکاری‌های دو کشور در بخش مجامع بین‌المللی می‌تواند گسترش یابد و ما در بحران اخیر قره‌باغ، طرفین را به خویشتنداری توصیه می‌کنیم و آمادگی داریم در جهت برقراری صلح و امنیت در منطقه هرگونه تلاش را به عمل آوریم.

ظریف با ارزیابی چشم‌انداز مناسبات دوجانبه گفت: اگرچه مناسبات اقتصادی تحرک داشته ولی هنوز به سطح مناسب نرسیده و می‌بایست آن را به سطح مطلوب خویش ارتقا بخشیم و دو کشور در زمینه‌های گاز، برق و راه‌آهن می‌توانند پروژه‌های چندجانبه با تمامی کشورهای منطقه را تسهیل و گسترش دهند.

وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به آثار همکاری‌های چند جانبه دو کشور در سازمان‌های اقتصادی منطقه‌ای همچون اورآسیا ابراز امیدواری کرد که از طریق گسترش همکاری‌های اقتصادی بتوان زمینه توسعه اقتصادی برای کل منطقه را در راستای منافع و رفاه همه منطقه، فراهم کرد.

رئیس دستگاه دیپلماسی ایران در خصوص فرآیند موافقنامه تبادل استرداد محکومان بین دو کشور و همکاری‌های زیست محیطی نیز ابراز امیدواری کرد که زمینه‌های پیشرفت امور اجرایی آن فراهم شده و آثار امضای تفاهمنامه لغو روادید بین اتباع دو کشور موجبات افزایش مراودات اتباع دو کشور در عرصه توریسم و تجارت را فراهم کند.

*همه آثار و پیامدهای روند اجرای برجام را با دقت بررسی می‌کنیم

ظریف در خصوص آخرین تعاملات بانکی در پرتو نتایج برجام نیز اظهار داشت: از دیدگاه ما گام اول بـرای تعاملات بـانکی بـرداشته است، ولی آمریکایی‌هـا می‌بایست، گام‌های عینی را با اراده و قدم‌های جدی بردارند و ما کلیه آثار و پیامدهای این روند را به دقت تحت بررسی داریم.

ادوارد نعلبندیان وزیر امور خارجه ارمنستان نیز در این دیدار اظهار داشت: ما روابط دو کشور را مبتنی بر دوستی و صمیمیت مستمر می‌دانیم و روابط دوجانبه روند پویایی را طی می‌کند و در طی سه دهه گذشته دارای مجموعه‌ای از همکاری‌های متنوع بوده‌ایم و در زمینه همکاری‌های انرژی و اقتصادی می‌توانیم فرصت‌های جدیدی را برای گسترش و تعمیق مناسبات ایجاد کنیم.

وزیر امور خارجه ارمنستان بـا اشاره بـه نقش سازنده جمهوری اسلامی ایران در بحران قره‌باغ عنوان کرد: ما از نقش جمهوری اسلامی ایران در ارائه توصیه به طرفین برای دستیابی به راه‌حل مسالمت آمیز قدردانی می‌کنیم و جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک کشور بزرگ که نقش بازیگری مهم در مسائل منطقه دارد، نمی‌تواند بی اطلاع از تحولات جاری باشد و امیدواریم در مسیر فرآیند مذاکرات با گروه مینسک همواره از نقش دیگر کشورها از جمله جمهوری اسلامی ایران در برقراری صلح بهره‌مند شویم.

*رفع تحریم‌ها را در ایروان اجرایی کرده‌ایم/ آماده برقراری مراودات بانکی فعال با ایران هستیم

نعلبندیان با توصیف توافق برجام بین جمهوری اسلامی ایران و 1+5 به عنوان بزرگترین رخداد تاریخی سال 2015، گفت: ما توافق جمهوری اسلامی ایران و قدرت‌های بین‌المللی را بزرگترین رخداد سیاسی سال 2015 ارزیابی می‌کنیم و توافق برجام برای حل بسیاری از مناقشات می‌تواند سرمشقی باشد و ما نیز رفع تحریم‌ها را در ایروان اجرایی کرده‌‌ایم و آماده برقراری مراودات بانکی فعال بین دو کشور هستیم.

وزیر امور خارجه ارمنستان از گسترش مراودات سه جانبه و چند جانبه با کشورهای منطقه در زمینه گاز، برق و مواصلات استقبال کرد.

نعلبندیان بـا اشاره بـه آمادگی ایـروان بـرای فعالسازی مراودات تجاری و تشویق سرمایه‌گذاران ارمنی برای تقویت مراودات بین دو کشور، آمادگی خود را برای تعیین فهرست کالایی با تعرفه‌های مناسب جهت تقویت همکاری‌های تجاری دو کشور اعلام کرد.

وزیر امور خارجه ارمنستان افزود: فراهم شدن مقدمات امضای تفاهمنامه لغو روادید بین اتباع دو کشور به زودی، زمینه‌های افزایش مراودات دوجانبه را در تمامی عرصه‌ها فراهم خواهد کرد.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری میزان، تاریخ انتشار: 16خرداد1395، کدخبر: 182260: www.mizanonline.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین