پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۹۱۱۱۸
تاریخ انتشار : ۰۴ اسفند ۱۳۹۷ - ۲۱:۴۸
با وجود آنكه انتظار مي رفت افزايش تيراژ و همچنين فروش فوري اخير خودروسازان، از التهاب بازار بكاهد، منحني قيمت تحت تاثير عوامل قوي تر بيروني، صعود شديدي را تجربه كرد. آن طور كه منحني بازار نشان مي دهد، در عرض تنها يك هفته، قيمت خودروهاي داخلي حداقل چيزي حدود 17 درصد افزايش يافته است كه ركوردي شايد بي سابقه محسوب مي شود.بازار خودرو طي يك سال اخير چندان روي آرامش را به خود نديده و در چند نوبت با صعود قيمتي مواجه شده است؛ اين موضوع ريشه در مسائل مختلفي دارد كه بخشي از آنها به مشكلات توليد مربوط مي شود و بخشي ديگر نيز متاثر از اوضاع نابسامان اقتصاد كشور است. با توجه به اعمال تحريم از نيمه تابستان امسال، روند تامين قطعات داخلي و خارجي مختل و به تبع آن، تيراژ پايين آمد. افت توليد سيگنال هايي منفي را براي مشتريان ارسال كرد و بازار خودرو نيز درست مانند ساير بازارها (از پوشك بچه و دستمال كاغذي گرفته تا گوشت و مرغ) در مسير گراني افتاد.

شعار سال: بازار خودرو طي يك سال اخير چندان روي آرامش را به خود نديده و در چند نوبت با صعود قيمتي مواجه شده است؛ اين موضوع ريشه در مسائل مختلفي دارد كه بخشي از آنها به مشكلات توليد مربوط مي شود و بخشي ديگر نيز متاثر از اوضاع نابسامان اقتصاد كشور است. با توجه به اعمال تحريم از نيمه تابستان امسال، روند تامين قطعات داخلي و خارجي مختل و به تبع آن، تيراژ پايين آمد. افت توليد سيگنال هايي منفي را براي مشتريان ارسال كرد و بازار خودرو نيز درست مانند ساير بازارها (از پوشك بچه و دستمال كاغذي گرفته تا گوشت و مرغ) در مسير گراني افتاد.

افت شديد توليد و كمبود نقدينگي زنجيره خودروسازي، در نهايت دولت را بابت آزادسازي قيمت قانع كرد و بنا شد خودروسازان از ابتداي بهمن امسال، محصولاتشان را تا پنج درصد زير نرخ بازار قيمت گذاري كنند. خودروسازان نيز وعده دادند به واسطه افزايش توليد و عرضه، بازار را كنترل و قيمت ها را پايين بياورند و در همين راستا اقدام به پيش فروش و فروش فوري محصولات خود كردند. آنها پيش تر از افزايش توليد نيز خبر داده بودند و بنابراين انتظار مي رفت با توجه به بالا رفتن توليد و انجام فروش و پيش فروش، حباب قيمت در بازار خودرو شكسته شود. اين در حالي است كه بازار خودرو بي توجه به اين اتفاقات، كماكان به سير صعودي خود ادامه مي دهد و قيمت ها روزانه و حتي ساعتي تغيير مي كنند. شرايط به شكلي است كه طي هفته جاري به نوعي «بيگ بنگ» (انفجار بزرگ) بازار خودرو رخ داده و قيمت هايي عجيب و غريب براي فروش خودروها ارائه مي شود.

آن طور كه فعالان بازار مي گويند، پيش فروش اخير خودروسازان بسيار محدود بوده و حتي به هزار دستگاه (در مجموع) نيز نرسيده است. به گفته آنها، سهم نمايندگي هاي منتخب خودروسازان از فروش فوري اخير، دو تا سه خودرو بيشتر نبوده بنابراين نتوانسته افزايش قيمت را مهار كند. فعالان بازار همچنين بر اين نكته تاكيد مي كنند كه افزايش تيراژ مورد ادعاي خودروسازان، بيشتر روي كاغذ بوده و با تعداد خودروهاي تجاري شده همخواني ندارد. به عبارت بهتر، اگرچه افزايش تيراژ اتفاق افتاده، با اين حال بخشي از توليدات، مربوط به سهميه سال آينده است و از طرفي، به دليل كمبود قطعات، همه محصولات توليدي قابل تجاري شدن نيستند.

در كنار اين مسائل، اتفاقات بيروني نيز سبب افزايش قيمت خودروها در بازار شده است. در اين بين، مسائلي مانند تورم انتظاري (نااميدي از اوضاع آينده اقتصادي كشور به ويژه در بخش خودروسازي)، رشد نرخ ارز و سكه و همچنين افزايش تقاضاي واقعي (به دليل آغاز بازار شب عيد) در كنار رشد تقاضاي كاذب، چشم انداز قيمت را افزايشي كرده است. جولان دلالان نيز كه به نوبه خود بر التهاب بازار افزوده و گزاف نيست اگر بگوييم آنها نقش زيادي در تعيين قيمت خودروها در بازار دارند. در مجموع، اتفاقات شرح داده شده، فنر قيمت را در بازار خودرو بيش از پيش آزاد كرده و اگر اتفاقي ويژه در توليد و عرضه رخ ندهد و التهاب اقتصادي كشور آرام نگيرد، منحني قيمت خودرو كماكان صعود خواهد كرد.

رشد قيمت ها

اما سري به بازار بزنيم و ببينيم قيمت ها طي هفته جاري تا چه اندازه رشد كرده اند. آن طور كه نمايشگاه داران خودرو پايتخت عنوان مي كنند، در حال حاضر پژو 206 تيپ 5 قيمتي برابر با 94 ميليون تومان دارد كه اين موضوع از رشد 14 ميليون توماني اين محصول در عرض يك هفته حكايت مي كند.

از بازار پژو 206 تيپ 2 نيز خبر مي رسد اين محصول با توجه به جهش 11 ميليون توماني اش در هفته جاري، در حال حاضر 82 ميليون تومان خريد و فروش مي شود. به گفته نمايشگاه داران خودرو پايتخت، پژو 207 اتومات نيز در حال حاضر قيمتي برابر با 133 ميليون تومان دارد كه نشان مي دهد خودرو موردنظر 15 ميليون تومان رشد را به خود مي بيند.

از 207 كه بگذريم، از بازار ساندرو نيز خبر مي رسد اين محصول 22 ميليون تومان رشد قيمت را در عرض يك هفته تجربه كرده و در حال حاضر خودرويي 157 ميليون توماني به حساب مي آيد. بنا به گفته فعالان بازار اما دنا نيز قيمتي برابر با 110 ميليون تومان دارد و قيمت مدل پلاس توربو اين خودرو نيز از 142 ميليون تومان عبور كرده است.

در بين ديگر خودروهاي داخلي، رانا نيز در حال حاضر 80 ميليون تومان قيمت دارد كه نشان مي دهد خودرو موردنظر 15 ميليون تومان رشد قيمت داشته است. همچنين سمند مدل EF7 نيز با افزايش قيمتي بيش از 20 ميليون تومان مواجه شده و در حال حاضر براي خريد آن بايد حدود 90 ميليون تومان هزينه كرد. فعالان بازار اما در مورد قيمت پژو 405 نيز عنوان مي كنند، اين محصول در حال حاضر قيمتي برابر با 78 ميليون و 500 هزار دارد كه در مقايسه با هفته گذشته، رشدي بيش از 18 ميليون تومان را نشان مي دهد. از سوي ديگر اما گفته مي شود قيمت پژو پارس در مدل فول آن به حدود 100 ميليون تومان رسيده كه نشان از جهش قيمتي چند ميليون توماني آن طي يك هفته دارد.

نگاهي هم به قيمت پرايد و تيبا و ساينا بيندازيم و ببينيم آنها چه رشدي را در هفته جاري تجربه كرده اند. به گفته فعالان بازار، در حال حاضر ساينا قيمتي برابر با 58 ميليون تومان دارد و اين يعني خودرو موردنظر طي هفته جاري حداقل هشت ميليون تومان افزايش قيمت داشته است. در خانواده پرايد نيز قيمت ها به بالاي 40 ميليون تومان رسيده است، حتي وانت پرايد.

به گفته فعالان بازار، پرايد در مدل 131 با قيمت 48 ميليون تومان به فروش مي رسد و مدل 111 (هاچ بك) نيز 52 ميليون و 500 هزار تومان قيمت گذاري شده است. با اين حساب، دو خودرو موردنظر به ترتيب 8 و 11 ميليون تومان رشد قيمت را تجربه كرده اند. از بازار تيبا اما خبر مي رسد اين محصول در مدل معمولي خود 50 ميليون و 500 هزار تومان قيمت دارد. با اين حساب، تيبا هفته جاري را با جهشي پنج ميليون توماني به انتها رسانده است. در بين ديگر خودروهاي داخلي، كيا سراتوي مونتاژي سايپا نيز به قيمت 250 ميليون تومان رسيده و پژو 2008 هم 260 ميليون تومان قيمت دارد. در ميان خودروهاي چيني نيز گفته مي شود قيمت چانگان به 163 ميليون تومان رسيده و هايما S7 نيز 242 ميليون تومان قيمت گذاري شده است.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از بانک اطلاعات نشریات کشور تاریخ انتشار 2اسفند 97، کد خبر: 3867959، www.magiran.com


اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین