پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۹۱۲۴۳
تاریخ انتشار : ۰۵ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۵
قاچاقچی مسافرش را از مرز ترکیه رد می‎کند. پرواز از ترکیه به آلمان یا هر کشور دیگر عضو اتحادیه اروپا، ده هزار یورو هزینه دارد. البته راه ارزان‏تری هم وجود دارد.

شعار سال: آدم‌پران‌ها یا همان قاچاقچیان انسان برای سرکیسه کردن طعمه‌هایشان دست به هر کاری می‌زنند. آنها گذرنامه جعل میکنند و رؤیا می‌فروشند که مسافران را بدون این‌که آب در دلشان تکان بخورد از مرز عبور می‌دهند. قاچاقچیان انسان به قربانی‌هایشان وعده زندگی راحت در کشور‌های اروپایی را می‌دهند، اما مسافران غیرقانونی اگر خیلی خوش‌شانس باشند باید بقیه زندگی‌شان را در کمپ‌های پناهندگان بگذرانند، این درحالی است که بسیاری از آن‌ها به این کمپ‌ها نمی‌رسند و در بین راه، جان و مالشان را از دست می‌دهند.


پیدا کردن آدم‌پران‌ها خیلی ساده است. بیشترشان در فضای مجازی فعال هستند. وقتی ما در نقش یک مشتری که نمی‌تواند قانونی از کشور خارج شود با آن‌ها تماس گرفتیم آن‌ها راه‌های زیادی جلوی پای ما گذاشتند؛ راه‌هایی که خطرات خاص خودش را دارد و برای قدم گذاشتن در آن‌ها باید به یورو و دلار هزینه کرد. به اولین آدم‌پران، خود را به عنوان دختری بی‌‏سرپناه که باید هرچه زودتر از کشور خارج شود معرفی میکنیم، هرچند که از نظر عباس، آدم‌پران داستان ما، دلایل خروج از کشور مهم نیست.

او به همه خدمات میدهد. او ده سالی میشود که در مرز باکو، آدم‌پران است. اول از همه میپرسد: «کدام کشور میخواهید بروید؟» آن‌طور که عباس می‌گوید دو راه برای رفتن به کشور‌های اروپایی وجود دارد. اول از همه قاچاقچی مسافرش را از مرز ترکیه رد میکند. پرواز از ترکیه به آلمان یا هر کشور دیگر عضو اتحادیه اروپا، ده هزار یورو هزینه دارد. البته راه ارزان‏تری هم وجود دارد. قاچاق‏بر‌ها مشتری‏‌هایشان را از ترکیه به آتن یونان و از آنجا به کشور‌های اروپایی دیگر می‌‏برند. هزینه این راه البته کمتر خواهد بود: «برای تمام کشور‌های عضو اروپا ۷۰۰ یورو است.» این، اما برای کشور‌های عضو اتحادیه است. برای کشوری مانند انگلیس که عضو اتحادیه اروپا نیست، هزینه‌‏ها بیشتر است.

۱۳ هزار یورو هزینه قاچاقی سفر کردن به انگلیس است. عباس میگوید: «برای کانادا ۱۹ هزار یورو میگیریم.» او و گروهش البته کشور ارزانتری هم برای سفر دارند. رفتن ترکیه از راه کوهپایه یا همان راه پیاده، تنها چهار و نیم میلیون تومان و از راه گمرکی هشت میلیون تومان هزینه دارد.

قاچاق با چاشنی جعل
یکی از خدمات ویژه قاچاق‌بر‌ها جعل پاسپورت است. حتی اگر کسی هم ممنوعالخروج باشد یا پاسپورت نداشته باشد، عباس و همکارانش سریع برایش پاسپورت جعل میکنند: «اگر خودتان پاسپورت داشته باشید که خیلی خوب است و راحتتر هم کارتان انجام میشود. اگر هم ندارید از پاسپورت شبیه استفاده میکنیم.» جعل پاسپورت و کار‌های مربوط به ویزا ۲۰ تا ۲۵ روز زمان میبرد. عباس میگوید وظیفه‏اش فقط بردن مسافران است و با اقامت مسافرانش کاری ندارد. او البته توضیح می‏دهد: «در ترکیه دستم بازتر است. نمی‏توانم کار‌های اقامت انجام دهم، ولی آشنا زیاد دارم.» این قاچاقبر توضیح می‏دهد در مرز باکو پارتی خوبی دارد و به خاطر همین هم به‌راحتی میتواند مسافرانش را عبور دهد. هرچند که به مشکلاتی هم برخورده است. او توضیح می‏دهد: «هرچه باشد، کارمان قاچاق است. اگر بخواهم شما را از راه زمینی منتقل کنم، تضمینی نیست. ممکن است گرفتار شوید، ولی از راه گمرکی، از صد در صد، ۲۰۰ درصد مطمئن هستم که شما به مقصد میرسید.»

صرافی مطمئن
عباس تأکید می‏کند پول را بعد از به مقصد رسیدن مسافرانش میگیرد؛ ولی روش گرفتن پولش کمی عجیب است. بعد از گذشتن از مرز و رسیدن به ترکیه، اول از همه تمام پول در یک صرافی مطمئن میخوابد. رمز هم در دست مسافر میماند و بلاک می‌شود تا این که مسافر به یونان برسد، با رسیدن به یونان، ۲۰۰۰ یورو آزاد میشود و به حساب عباس میرود. ۵۰۰۰ یورو بعدی در فرودگاه برای آدم‌پران گزارش ما واریز می‏شود؛ زمانی که مسافر مطمئن می‏شود با گذرنامه، روادید جعلی و بلیت هواپیما خطری او را تهدید نمی‏کند. رسیدن به کشور‌های اروپایی البته یک طرف ماجراست.

عباس و همکارانش تنها مسافران را از راه غیرقانونی از مرز رد میکنند. مسافران بعد از رفتن از کشور در کمپ‏ها زندگی می‏کنند و در بسیاری از مواقع زیر فشار غربت و شرایط دشوار کمپها به عباس زنگ می‏زنند تا برگردند. آقای آدم‌پران البته در آن زمان دیگر آن‌ها را نمیشناسند.

قاچاق گروهی
عمران (قاچاقبر) یکی دیگر از کسانی است که کارش آدمپرانی است. عمران البته در حال حاضر فقط مسافرانش را به ترکیه میرساند. این روز‌ها مرز‌های کشور‌های اروپایی بسته است. عمران از همان اول که در نقش یک مهاجر غیرقانونی با او تماس گرفته‌ایم، ازما درباره سن وسالمان می‌پرسد. او برای خودش قوانینی دارد: «من زیر ۲۲ سال را رد نمیکنم. دردسر زیر ۲۲ ساله‏ها بیشتر است. همین چند وقت پیش یکی از دوستانم را به خاطر رد کردن یکی از آن‌ها گرفتند و ده سال حبس برایش بریدند.» روش عمران هم مانند روش بقیه قاچاقبرهاست. اول از همه پاسپورت و برگه ورود جعل می‏کند. برگه ورود و پاسپورتی که یک روزه آماده می‏شود. آماده کردن پاسپورت و برگه ورود و رد کردن از مرز، حدود هفت میلیون تومان هزینه برمیدارد. عمران توضیح می‏دهد: «گاهی وقت‏ها حتی ۳۰۰ نفر را هم به ترکیه می‏برم. بعضی وقتها هم کسبوکار کساد است.» هر کسی که بخواهد عمران از مرز ردش کند باید به ارومیه برود، از آنجا از مرز ماکو یا خوی رد می‏‌شوند.

​​​​​​​ادعای عبور از گمرک
به عنوان زنی که یک بچه چهار ساله دارد و شوهرش اجازه خروج از کشور را به او نمیدهد، خود را به قادر معرفی میکنیم. قادر شش سالی می‏شود که در مرز کار می‏کند. مانند بقیه قاچاق‏بر‌ها ترکیه کشور مبدأ اوست. برای این که مسافرانش را از راه ترکیه رد کند دو راه دارد؛ یکی از راه‏ها، پیاده‏روی و گذشتن از کوه است که شش میلیون تومان هزینه دارد. قادر از مرز خوی، مسافران را غیرقانونی رد می‏کند. یک راه دیگر هم که جزو پیشنهاد‌ها ویژه اوست، از داخل گمرک و بعد ادامه سفر با ماشین است. به قول خودش: «این راه تضمین شده است.

هر چه باشد با گمرک هماهنگ کرده‏ام.» قادر و رفقایش پاسپورت جعل می‌‏کنند، پاسپورتی که به گفته خودش ثبت سیستمی نمی‌‏شود. او میگوید در گمرک رابط دارند و به خاطر همین هم مسافرینش به‌ راحتی عبور میکنند. پاسپورت جعلی، اما در ترکیه به درد مسافران میخورد. زمانی که پلیس‌های ترکیه گشتزنی دارند. قادر میگوید که از راه پیاده‏روی چند تا از مسافرانش دستگیر شده‏اند. هرچند که قادر می‌‏گوید که اگر جرمی نداشته باشد، زود آزاد خواهد شد. قادر برخلاف دیگر قاچاق‏برها، کودکان را هم از مرز رد می‏کند. برای یک کودک هم نصف هزینه بزرگسال را می‏‌گیرد. ترکیه تنها کشوری نیست که او در آن مسیر کار میکند، یونان کشور دیگری است که در لیست او قرار دارد. قادر برای رفتن به یونان، اول از همه مسافرانش را به ترکیه می‌‏برد، یونان از راه دریایی، با قایق ۱۲۰۰ دلار آب می‌خورد

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از وبسایت صبحانه با خبر، تاریخ 4 اسفند 97، کد مطلب: 185262: www.sobhanehonline.com


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین