پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۹۱۴۸۱
تاریخ انتشار : ۰۶ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۵
با توجه به روند رو به رشد تعداد کاربران تلفن‌های هوشمند و اینترنت موبایل در جهان، فروشگاه‌های اپلیکیشن رونق زیادی پیدا کرده‌اند و در همین راستا مؤسسات پژوهشی مختلف پیش‌بینی می‌کنند که کاربران در سال 2019 رقمی معادل 120میلیارد دلار برای خرید اپلیکیشن از فروشگاه‌های مختلف اپ هزینه خواهند کرد.

شعار سال: App Annie، معروف‌ترین مؤسسه پژوهشی و تحلیلی دیتای موبایل در جهان که هرسال فروشگاه‌های اپ را از جهات مختلف مورد بررسی قرار می‌دهد در تازه‌ترین گزارش خود که توسط مجله خبری «زد دی نت» منتشر شده، آورده است: کاربران در سال 2018 رقمی بیش از 100میلیارد دلار برای خرید و دانلود سرویس‌ها، نرم‌افزارها و اپلیکیشن‌ها از فروشگاه‌های اپلیکیشن‌های تلفن همراه ازجمله اپ استور(ویژه نرم افزارهای ios) و همچنین گوگل پلی(ویژه نرم افزارهای اندرویدی) هزینه کرده‌اند که این رقم نسبت به سال 2016 حدود 75درصد افزایش نشان می‌دهد. مؤسسه پژوهشیApp Annie در جدیدترین گزارش خود با اشاره به این موضوع یادآور شده است که این رقم یک نقطه عطف برای کسب و کار توسعه دهندگان نرم افزارهای موبایلی محسوب می‌شود و انتظار می‌رود که اقتصاد اپلیکیشن‌ها در سال 2019 حجمی 120میلیارد دلاری را از لحاظ ارزش به خود اختصاص دهد. یعنی کاربران این رقم را برای خرید اپلیکیشن‌ها و نرم افزارها از فروشگاه‌ها هزینه می‌کنند که معادل حدود پنج برابر نرخ رشد اقتصاد جهان است.البته بنا بر نظر تحلیلگران این مؤسسه پژوهشی، این میزان افزایش بیشتر به خریدهای درون برنامه‌ای این فروشگاه‌ها مربوط می‌شود.
تحلیلگران این مؤسسه پژوهشی در گزارش اخیر خود موضوع‌های دیگری را نیز مد نظر قرار داده و به دسته‌ای از فاکتورهایی که شرکت‌ها باید در استراتژی‌های تحول دیجیتال خود به آن توجه داشته باشند اشاره کرده‌اند. از نگاه این پژوهشگران، با توجه به استقبال کاربران از اپلیکیشن‌های مختلف، امروزه تولیدکنندگان صفحات نمایش کوچک ازجمله تلفن هوشمند و تبلت نسبت به سایر رقبای حوزه فناوری، بازار بهتری در دست دارند و باید تاکتیک‌های بازار و مدل‌های تجاری ویژه‌ای را مد نظر داشته باشند. چرا که حالا دیگر عملاً محصولات دیجیتال با صفحه نمایش کوچک در زمینه تغییر و تحول دیجیتال، پیشرو هستند و بازار را به دست گرفته‌اند.

این بازی‌های محبوب
اما کدام یک از اپلیکیشن‌ها در جهان محبوب‌تر هستند؟ طبق گزارش مؤسسه پژوهشی App Annie، اپلیکیشن‌های موبایلی مرتبط با بازی‌ها همچنان پرطرفدارترین اپلیکیشن‌ها محسوب می‌شوند ولی اگر بخواهیم نگاهی به محبوبیت اپلیکیشن‌های دیگر داشته باشیم باید بگوییم که در این گزارش آمده است سودآورترین و محبوب‌ترین اپلیکیشن غیربازی در سال2018 نتفلیکس، یک اپلیکیشن پخش ویدئوی پرطرفدار بوده است و پس از آن، اپلیکیشن‌های یوتیوب، Tinder و Tencent Video(در چین) قرار دارند. گفتنی است که میزان سود نتفلیکس در سال 2018 حدود 19.38میلیارد دلار بوده است که از رقم 11.9 میلیاردی سال 2016 بسیار بالاتر است. لازم به ذکر است که هرچند یوتیوب در بسیاری از کشورهای جهان در کنار نتفلیکس به یکی از پرطرفدارترین اپلیکیشن‌های تفریحی جهان تبدیل شده است ولی باید گفت که در این زمینه، چین یک استثناست. چرا که در این کشور تلاش شده است تا بسیاری از نرم افزارها و شبکه‌های اجتماعی و موتورهای جست و جوگر، بومی شوند به همین دلیل هم به جای یوتیوب از Tencent Video استفاده می‌شود.

194میلیارد دانلود در یک سال
کاربران جهان در سال 2018 حدود 194میلیارد بار اپلیکیشن دانلود کرده‌اند که این رقم 35درصد بیشتر از سال 2016 است و در این میان بازارهای نوظهور از رشدی مناسب برخوردار هستند. همچنین 65درصد از کل دانلود اپلیکیشن‌ها مربوط به اپلیکیشن‌های غیر بازی می‌شود که اپ‌های مالی سهم عمده‌ای را به خود اختصاص داده‌اند. از آنجا که امروزه بسیاری از امور بانکی کاربران از طریق اپلیکیشن‌ها صورت می‌گیرد در این گزارش به این موضوع نیز توجه شده و آمده است که دانلود اپلیکیشن‌های مالی در جهان در سال 2018 از 3.7میلیارد بار فراتر رفته که این رقم نسبت به سال 2016 رشدی 90درصدی نشان می‌دهد. محققان این مؤسسه معتقدند که هر کاربر به‌طور متوسط روزانه یک بار اکانت بانکی خود را از طریق گوشی خود چک می‌کند. چرا که امروزه کاربران از اپلیکیشن‌های تلفن‌های هوشمند برای پرداخت‌های مالی، ارزیابی حساب بانکی و... بهره می‌گیرند. البته این گزارش حاوی درس‌هایی مهم برای فعالان عرصه تکنولوژی‌های مالی، رسانه و سایر کارآفرینی‌ها نیز است. چرا که در گزارش مؤسسه App Annie تخمین زده شده است که اپلیکیشن‌ها در سال 2019 نسبت به سال 2016 حدود 60درصد بیشتر، از طریق تبلیغات درون برنامه‌ای به کسب درآمد خواهند پرداخت.

رشد 45درصدی وقت گذرانی کاربران در اپلیکیشن‌ها
در این گزارش همچنین به میزان استفاده کاربران از اپلیکیشن‌ها نیز اشاره و عنوان شده است که در جهان به‌طور کلی مدت زمان حضور کاربران در اپلیکیشن‌ها در سال 2018 رشدی 45درصدی نسبت به سال 2016 داشته است. همچنین کاربران در اپلیکیشن‌های مرتبط با شبکه‌های اجتماعی، 50درصد بیشتر وقت صرف می‌کنند و حضور دارند. طبق این گزارش، کاربران جهان در سال 2018 حدود 720 میلیارد ساعت در اپلیکیشن‌های شبکه‌های اجتماعی زمان صرف کرده و حضور داشته‌اند که این رقم نسبت به سال 2016 افزایشی 30درصدی نشان می‌دهد.«دانیل لویتاس» مدیر اجرایی مؤسسه App Annie در این باره گفت: کاربران در سال 2018 روزانه حدود سه ساعت به اشکال مختلف حداقل با یک اپلیکیشن موبایلی ارتباط تعاملی داشته‌اند که این رقم در سال قبل از آن، دو ساعت و نیم بوده است.
غلبه اپ استور بر گوگل پلی
در این گزارش، دو فروشگاه بزرگ و معتبر اپلیکیشن در جهان یعنی اپ استور(ویژه اپلیکیشن‌های IOS) و همچنین گوگل پلی(ویژه اپلیکیشن‌های اندرویدی) مورد توجه قرار گرفته‌اند. در گزارش مؤسسه App Annie آمده است که سیستم عامل اندروید 85 درصد از سهم بازار جهانی گوشی‌های موبایل را به خود اختصاص داده است و بسیاری انتظار دارند که گوگل پلی درآمد بیشتری از اپ استور داشته باشد ولی نتیجه این تحقیق نشان می‌دهد که موضوع به این سادگی‌ها هم نیست. با اینکه بخش عمده دانلود اپلیکیشن‌ها در گوگل پلی انجام شده است ولی درنهایت این اپ استور است که برنده نهایی محسوب می‌شود چرا که آمار نشان می‌دهد در سال 2018 اپ استور دو برابر گوگل پلی درآمد داشته با اینکه تعداد دانلودهای بسیار کمتری داشته است. دلیل این موضوع را می‌توان به پرداخت‌های درون برنامه‌ای مرتبط دانست. کاربران محصولات اپل پس از نصب اپلیکیشن‌ها از اپ استور، به مرور مجبور به پرداخت هزینه‌های درون برنامه‌ای می‌شوند و همین موضوع سبب سود بیشتر اپ استور شده است.

هندوستان بهشت «گوگل پلی»
البته این بدان معنا نیست که در همه نقاط جهان اپ استور موفق‌تر از گوگل پلی عمل کرده است. طبق گزارش مؤسسه App Annie، هندی‌ها در جهان بیشترین تعداد اپلیکیشن را از گوگل پلی در سال 2018 دانلود کرده‌اند و این کشور به بهترین بازار برای دانلود از گوگل پلی تبدیل شده است این بدان معناست که هندوستان در میان همه کشورهای جهان بالاترین تعداد دانلود اپلیکیشن‌های اندرویدی را در سال 2018 داشته است. برزیل و امریکا هم به ترتیب در جایگاه دوم و سوم قرار دارند. در دوسال گذشته هندوستان رشدی 165درصدی در دانلود اپلیکیشن‌ها از گوگل پلی و اپ استور و همچنین پلتفرم‌های اندرویدی ثالث داشته است. البته باید گفت بیشتر اپلیکیشن‌هایی که در سال 2018 در هندوستان دانلود شده مربوط به نوشیدنی‌ها و غذاست که افزایشی 120درصدی نسبت به سال2016 نشان می‌دهد. این کشور در زمینه اپلیکیشن مرتبط با غذاهای فست فود همچونQSR و اپلیکیشن‌های ارسال غذا هم دانلود بالایی داشته است. گفتنی است که هندوستان در زمینه دانلود از اپ استور در میان 10 کشور برتر قرار ندارد ولی کاربران چینی و امریکایی در سال 2018 بالاترین مشارکت را در دانلود اپلیکیشن‌های ios داشته‌اند.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه ایران، تاریخ انتشار 5 اسفند 97، شماره: 7006


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین