پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۹۲۷
تاریخ انتشار : ۰۹ آبان ۱۳۹۴ - ۱۴:۲۸
سال گذشته، متاسفانه شاهد بودیم در کنار نماز جماعت های پرشور ظهر عاشورا، هیات هایی همچنان به کار خویش مشغول بودند و برای مستحبی ،نماز واجب را به تاخیر انداختند که این با ارزش های یک هیاتی سازگار نیست.

شعارسال :بهانه این یادداشت، نقدی است که حجت الاسلام اسماعیلی در خطبه های این هفته خود بر رفتارهای برخی هیئت ها کردند و هدف را رسیدن به یک عزاداری سالم و معقول اعلام کردند ،لذا هم فرصت را مغتنم می شماريم و رفتارهایی که درشان مردمان حسینی شهرمان نیست اما متاسفانه رواج دارد را ذکر می کند ، ان شاءالله موجبات اصلاح آن به همت مردم حسینی گلپایگان فراهم آید .

1. امام جمعه شهرستان ،در خطبه خود به بیرون آمدن هیات ها و افزدون بر طبل ها به جای افزودن بر محتوا وکیفیت عزاداریها اشاره کردند ،براین نقد مطالب دیگری اضافه می کنيم: هنگامی که هیات های عزاداری بیرون می آیند،خواهرانی که به امید عزادری به محل هیاتها می آیند برایشان دوحالت اتفاق می افتد یا پشت دسته ها حرکت می کنند (گاه جوان ها فرصت خود نمایی های آنچنانی می یابند!) یا در محل عزاداری می نشینند و مشغول تعریف تا بازگشت هیات! (یعنی خواهران در این هیاتها مزه آنچنانی از عزاداری را نخواهند چشید) و ماه محرم می آید و می رود و چه بسا خواهر یا مادرانی باشند که حسینی نشوند .به نظر نگارنده دیگر بر فرهنگ و تربیتی که کمترین آن می تواند حجاب های ناگوار زمانه مان باشد .

در این میان از اقدامات جالب و جذاب روحانی مسجد النبی عمران در برگزاری کلاس برای بانوان در هنگامه نبود هیات،باید تشکر کرد.

2. با اینکه مسئولان هیات ها در تلاشند که برمحتوای هیاتها اضافه کنند اما هنوز دیده شده گاه کسانی در هیات ها مداحی می کنند که سواد معرفتی پایینی دارند برای مثال ،با وجود این همه اشعار جانسوز،حماسی و غنی برای مداحی، اما نهایت شنونده تنها به درک عشق و چشم و ابروی زیبا می رسد! یا مداحی که آن همه مصیبت روز عاشورا رها می کند و به گفتن کرامتی خاص بسنده می کند! حداقل انتظار مردم شهر این است که محتوای مناسب در اختیارهیات ها قرار گیرد. در این باب نکته ای که قابل تذکر است کرامت های آن حضرت است که بر هیچ کس پوشیده نیست ولی مصلحت جامعه امروزی این است که تا بستر سازی لازم فراهم نشده باشد به رواج بحث های معرفتی اهتمام بیشتری ورزیده شود تا موجبات سوء استفاده برخی فرصت طلب فراهم نشود.

در اینجا از مداحان هیاتهای انصار الحسین (ع)،یا حسین(ع) ،مکتب الزهرا(س)و که با مطالعه ی فراوان از منابع معتبر مداحی میکنند و مردم شهرستان را فیض می دهند،باید قدردانی کرد.

3. وقتی مردم را از نظر فکری و معنوی خوب تغذیه نکنیم ،هیات ها بی محتوا باشند و عزاداری ها بر روح وجان مردم اثر نگذارد ،اگر دغدغه دین داشته باشند ، واضح است که به سمت شبکه های ماهواره ای امام حسین ۱و۲و۳ وفدک و بقیع ورا می روند و از آنها حتما میشنویم که عزاداری تلویزیون وماهواره! بهتراست. از قمه زنی شان تعریف می کنند، از شور عزاداری شان. اگر نمی دانند حال اینکار رابکنند،کلمه عاشورا را به انگلیسی ونه فارسی در گوگل جست وجو کنند (ashura) و مشاهده کنند که برای دنیا امام حسین (ع) را چگونه به تصویر می کشند،حال اعمال یک داعشی را هم در نظر بگیرند، هرکسی باشد مسلمان را چه شیعه چه وهابی، تروریست می داند! این یکی از ماموریت های این شبکه هاست (جالب است که سایت افسران جنگ نرم و مسائل فرهنگی گفته شده با همه ی تلاشهایش نتوانسته در این مورد حرف خود را به کرسی بنشاند) این شبکه های ماهواره ای به ظاهر شیعه در حال تضعیف شیعه و اعتقادات مردم ایران هستند و اینها همان سردمداران تشیع انگلیسی اند که رهبر معظم انقلاب بارها در سخنرانی هایشان به آن اشاره کرده است : ” این را خوب فهمیدند، درست فهمیدند؛ لذا از یک طرف گروه‌هاى تکفیرى را به راه مى‌اندازند که نه فقط شیعه را تکفیر کنند، بلکه بسیارى از فِرق اهل سنّت را هم تکفیر کنند؛ از آن طرف هم یک عدّه مزدور را به راه بیندازند که براى این آتش هیمه فراهم کنند، بنزین روى آتش بریزند؛ که مى‌بینید، میشنوید، یا خبر دارید. وسائل ارتباط جمعى و رسانه در اختیار اینها میگذارند؛ در کجا؟ در آمریکا! در کجا؟ در لندن! آن تشیّعى که از لندن و از آمریکا بخواهد براى دنیا پخش بشود، آن تشیّع به درد شیعه نمیخورد. رهبران دینى تشیّع و بخصوص بعد از پیروزى انقلاب اسلامى، امام بزرگوار و دیگران، این همه تأکید میکنند بر حفظ اتّحاد امّت اسلامى و برادرى مسلمانان با یکدیگر، آن‌وقت یک عدّه‌اى کاسه‌ى داغ‌تر از آش دنبال آتش‌افروزى، دنبال ایجاد درگیرى و اختلاف [هستند]. این همان چیزى است که دشمن میخواهد؛ این همان چیزى است که دشمنان دنیاى اسلام که نه شیعه‌اند، نه سنّى‌اند، نه این را دوست دارند، نه آن را دوست دارند، دنبالش هستند. اینها را باید بفهمیم، اینها را باید توجّه کنیم.”

4. سال گذشته، متاسفانه شاهد بودیم در کنار نماز جماعت های پرشور ظهر عاشورا، هیات هایی همچنان به کار خویش مشغول بودند و برای مستحبی ،نماز واجب را به تاخیر انداختند که این با ارزش های یک هیاتی سازگار نیست .

پیشنهاد می شود که هیات هایی که در نزدیک هم هستند با هم نماز جماعت برگزار کنند، اینگونه بر وحدت مردمان شهر نیز افزوده می گردد.

5. چند سال است که مسئولین فرهنگی شهر در تلاشند ،یک روز هیئت ها را هماهنگ کنند و با ایجاد وحدتی بزرگ میان هم شهری ها ،همه باهم به عزاداری ابا عبدالله الحسین (ع) بپردازند همچون عزاداری شهرهایی چون زنجان و بم وتا بتوانند این عزاداری را حتی به پخش کشوری برسانند ،اینکه چرا تاکنون نشده موجبات تاسفی بزرگ است اما سوال این است که مگر دو بار میزبان دعای ندبه با پخش سراسری از شبکه یک نبودیم ؟،جمعیت خوب بود ،پس شاید مشگل جای دیگر است .

6. این انتقاد متوجه صداوسیمای مرکز اصفهان است :چرا از همه ایام عزاداری شهرستان ها به ۲۰ تا ۳۰ ثانیه درخبر روز عاشورا بسنده می کنند در حالی که عزاداری شهر اصفهان و امام زاده هلال بن علی (ع) را پخش کشوری می روند ،این تبعیض میان شهرهای استان ،واقعا قابل درک نیست .

هنوز ،مردم شهرستان صدای مداح شهرشان درپس زمینه عبور شهدای غواص از گلپایگان که از اخبار سراسری پخش شد، را به خاطر دارند.

امید است که مردم شهرستان ، کاری حسینی برای فرهنگ عاشورایی خود بکنند. چراکه فرهنگ با تذکر و دستور درست نمی شود خود مردم فهیم شهرستان باید جلو بیایند .

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از وب سایت صاحب نیوز ، تاریخ انتشار چهار شنبه 29 تیر 1393 ، کد مطلب : 309841 : www.sahebnews.ir

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین