پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۸۳۵۳۸
تاریخ انتشار : ۱۰ مهر ۱۳۹۶ - ۰۸:۲۸
مراسم روز عاشورای حسینی در سراسر کشور بنا به آداب و رسوم خاص و فرهنگ آن شهر برگزار می‌شود اما تمام این مراسم‌ها یکپارچه و یک‌صدا و با یک هدف به عزاداری سالار شهیدان می‌پردازد.

شعار سال: مردم اصفهان از روزهای آغاز ماه محرم برای برپایی هر چه باشکوه‌تر مراسم روزهای تاسوعا و عاشورای حسینی فعالیت خود را با آغاز کردند، با برگزاری هیئت‌های مختلف در منازل، حسینه‌ها، تکایا و مساجد و حتی برپایی ایستگاه‌های صلواتی و عزاداری در سطح شهر به استقبال این ماه رفتند و پس از آن با برگزاری مراسم روز تاسوعا و عاشورا به سید و سالار شهیدان امام حسین (ع) ادای دین می‌کنند.

تمام مردم ایران همه یک هدف و یه آرمان دارند و آن هم عزاداری برای امام حسین (ع) و یارانش است. عزاداری برای بزرگ مرد آزاده‌ای که درس ایثار و آزادگی به تمام مسلمانان داد.

محرم در اصفهان با چاووشی خوانی آغاز می‌شود و عزاداری برای سید و سالار شهیدان تا پایان صفر در این استان ادامه دارد.

برگزاری مراسم تعزیه در اصفهان

تعزیه امام حسین (ع) یکی از آداب عزاداری اصفهانی‌ها است که از قدیم در تمام شهرستان‌های استان اصفهان برگزار می‌شود و از این پس نیز ادامه خواهد داشت.

این هنر نمایشی سوگواری امام حسین (ع) از ماه محرم در شهرستان‌های مختلف آغاز و در اواخر ماه صفر مصادف با ایام وفات پیامبر گرامی اسلام (ص) و شهادت امام حسن(ع) رونق بیشتری پیدا می‌کند.

تعزیه در شهرستان‌های اصفهان

هنر تعزیه در استان اصفهان جایگاهی ویژه دارد به نوعی که تعزیه اصفهان، خمینی‌شهر، نجف‌آباد و کاشان به ثبت ملی نیز رسیده است اما نکته جالب توجه این است که در اصفهان بیشتر لوازم و تجهیزات مورد نیاز تعزیه‌خوانی از نذورات مردم تهیه می‌شود.

صادق براتی از برگزار کنندگان مراسم تعزیه در عاشورا به خبرنگار تسنیم گفت: نیم قرن از عمرم می‌گذرد و بیشتر آن را صرف برگزاری تعزیه برای آقا امام حسین (ع) صرف کرده‌اند و بزرگ‌ترین افتخارم همین است، هر سال در اصفهان مراسم تعزیه و عزاداری با عظمت خاصی برگزار می‌شود و مردم این استان همیشه افتخار داشته‌اند که برای سالار شهیدان عزاداری کنند و بسیار هم سنگین عزاداری می‌کنند.

هیئت عاشوراییان اصفهان

در طول سال‌های گذشته هیئت‌های عاشوراییان، هیئت رزمندگان محبان حضرت زهرا (س) و هیئت رزمندگان محبان اهل بیت(ع) نیز از دیگر هیئت‌هایی است که پذیرای عزاداران پرشور حسینی است.

هیئت عاشوراییان در طول سال‌های گذشته با ارائه بسته‌ای فرهنگی از کتاب، لباس‌های عزاداری و غیره و استفاده از سخنران معروف توانسته است جوانان زیادی را به سمت و سوی خود جذب کند.

عاشورا در اصفهان

در عاشورای حسینی تمام مردم اصفهان که گِل عزاداری بر سر یا لباس خود کشیده‌اند با حضور در قافله‌های عزاداری شهر را شور و نوای لبیک‌ به «هل من ناصر ینصرنی» امام حسین (ع) می‌بخشد.

این مراسم در تمام نقاط اصفهان به ویژه برخی اماکن تاریخی و پر رفت و آمد مانند میدان امام (ره) برگزار می‌شود و مردم با شرکت در مراسم روز عاشورا با امام حسین (ع) بیعتی دوباره می‌کنند .

حضور دسته‌جات مختلف عزاداری از نقاط مختلف شهر تا میدان امام (ره)

دسته‌جات مختلف عزاداری از سراسر نقاط اصفهان از ابتدای صبح عزاداری و مراسم‌های خود را آغاز می‌کنند و در نهایت خود را به میدان امام (ره) می‌رسانند و در این مکان تاریخی به عزاداری خود ادامه می‌دهند و پس از آن با اقامه نماز ظهر عاشورا یک بار دیگر همدلی خود را به نمایش می‌گذارند.

برگزاری مراسم روز عاشورا با اقامه نماز ادامه پیدا می‌کند و پس از آن مراسم سنگین‌تر و باشکوه‌تر در میدان تاریخی امام (ره) به برگزار خواهد شد.

غذای نذری در اصفهان

در نقاط مختلف شهر اصفهان مردم با تهیه غذاهای مختلف،شربت و شیرینی و غیرهاز عزاداران به ویژه در ظهر عاشورا پذیرایی می‌کنند.

بسیاری از مردم اصفهان نذر های خود را در روزهای تاسوعا و عاشورا تهیه و میان مردم توزیع می‌کنند.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری تسنیم ، تاریخ انتشار مهر 96، کدمطلب:1533844، www.tasnimnews.com


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین